بیشتر بخوانید

صفحه اصلی > نقد و بررسی : نقد فیلم زنبوردار │ زنبوردار عصبانی در مسیر اجرای عدالت

نقد فیلم زنبوردار │ زنبوردار عصبانی در مسیر اجرای عدالت

نقد فیلم زنبوردار │ زنبوردار عصبانی در مسیر اجرای عدالت

فیلم زنبوردار جدیدترین اثر دیوید آیر با حضور جیسون استاتهام، اثری مهم و جذاب برای دوستداران ژانر اکشن و دلهره‌آور است. این فیلم آمریکایی توسط آمازون ام‌جی‌ام استودیوز منتشر شده است که در روز نخست خود در گیشه توانست 6.7 میلیون دلار به‌ دست آورد و مورد توجه مخاطبان قرار بگیرد.

حضور جیسون استاتهام با چهره‌ای سرد و بی‌رحم در فیلم The Beekeeper توانسته‌ است صحنه‌های پرزدوخورد و جذابی را برای مخاطبان به ارمغان بیاورد و آنان را تا پایان با خود همراه کند. فیلم زنبوردار اولین سورپرایز بزرگ و مثبت سینمای سال 2024 است که مخاطبان بسیاری را به خود جذب کرد و نقدهای مثبتی از منتقدان را به خود اختصاص داد. با ما در ملوفیلم تا پایان این نوشتار همراه بمانید تا نگاهی به داستان و کلیت فیلم زنبوردار داشته باشیم.

خلاصه داستان فیلم The Beekeeper

داستان فیلم The Beekeeper به روایت زندگی یکی از عوامل سابق یک سازمان مخفی زنبورداران و اتفاقات پیش روی او پرداخته است. آدام کلی (با نقش‌آفرینی جیسون استاتهام) یک کماندوی بازنشسته و یکی از اعضای سازمان مخفی است و در انباری که از خانمی به نام الویز پارکر اجاره کرده، مشغول زنبورداری و جمع‌آوری عسل است.

روزی الویز پارکر با دفتر خدمات مشتریان یک شرکت که از شهروندان ناآگاه و فقیر پول می‌دزد، تماس می‌گیرد و موجودی تمام حساب‌های او به‌واسطه ویروسی که روی لپ‌تاپش آپلود می‌شود، به صفر می‌رسد و این مصادف با رفتن آدام کلی به خانه خانم پارکر برای شام است.

زمانی که آدام به خانه خانم پارکر می‌رسد با صحنه ناامیدکننده‌ای مواجه می‌شود و پیرزن به‌خاطر اموالش که از روی سادگی آنها را از دست داده، خودکشی کرده است. این آغازی برای یک مأموریت دیوانه‌وار توسط آدام کلی برای انتقام از رئیس شرکتی است که او را از داشتن دوستش محروم کرده است. برای تماشای انتقام آدام کلی با صحنه‌های اکشن عالی، فیلم زنبوردار را از ملوفیلم بیننده باشید.

فیلم زنبوردار

نقد فیلم زنبوردار

فیلم زنبوردار یک اکشن ساده، سریع و مستقیم است که در طی آن شاهد خون، خشونت، اعضای بریده شده و وحشیگری هستیم که گاهی حتی اغراق‌آمیز به نظر می‌رسد. سکان هدایت فیلم زنبوردار بر عهده دیوید آیر بوده است که شاید او را بیشتر به‌خاطر اولین اقتباس سینمایی‌اش، جوخه انتحار یا فیلم‌های برایت با ویل اسمیت و فیوری با برد پیت بشناسید. این کارگردان، تهیه‌کننده و فیلمنامه‌نویس آمریکایی که کارگردانی آثاری چون فیلم‌های روزگار خشن، سلاطین خیابان، پایان کشیک، خرابکاری، خشم، درخشان و حق حساب‌گیر را در کارنامه خود دارد با ساخت فیلم‌های اکشن خوب و در عین حال جذاب آشنا است و کارنامه هنری او اثباتی بر توانایی او در این زمینه محسوب می‌شود. آیر علاوه بر کارگردانی فیلم‌های مختلف در نگارش فیلمنامه آثاری چون روز تعلیم، سریع و خشمگین، آبی تیره، یگان ضربت و همچنین فیلم یو-571 نقش داشته است.

این کارگردان آمریکایی در جدیدترین اثر خود، فیلم The Beekeeper توانسته است صحنه‌های اکشن عالی را با بازی فوق‌العاده جیسون استاتهام برای مخاطب به نمایش بگذارد و رضایت تماشاگران را به‌دست آورد. فیلم زنبوردار دیوید آیر فیلمی سرگرم‌کننده است که بدون هیچ جاه‌طلبی بزرگی، توانسته است مخاطبان بسیاری را با داستان خود همراه کند که نقدهای مثبتی از سوی منتقدان دریافت کرد.

کارنامه کارگردانی دیوید آیر اثباتی بر توانایی او در نحوه ساخت فیلم‌های اکشن خوب و حتی عالی است و همین در جدیدترین اثر او نیز کاملا مشهود است. در واقع فیلم The Beekeeper نیز یک اکشن استاندارد است که باید آن را در دایره آثار بی‌مووی سینما قرار دارد. این اثر عالی دیوید آیر از جمله آثاری است که سعی ندارد تا چیزی در مقیاس بزرگ و پرمدعا را برای مخاطب به تصویر بکشد، بلکه در این اثر همه چیز محدود به نکاتی می‌شود که به مخاطب امکان می‌دهد تا از نمایشی که شخصیت جیسون استاتهام به‌عنوان یک قهرمان تک ‌نفره به تماشاگر ارائه می‌دهد لذت کامل ببرد.

فیلم The Beekeeper

در این فیلم اکشن، جیسون استاتهام در نقش اصلی فیلم به ایفای نقش پرداخته است و نقش شخصیتی به نام آدام کلی را بازی می‌کند که بازی فوق‌العاده او در این فیلم مورد تحسین مخاطبان و منتقدان قرار گرفت. فیلم زنبوردار با بازی عالی جیسون استاتهام یک فیلم اکشن خوب محسوب می‌شود که حتی یک لحظه هم از سرعتش کم نمی‌شود و به خوبی جریان دارد و در طول فیلم شاهد افت شدیدی از آن نیستیم.

در واقع فیلم زنبوردار یک اکشن روان به سبک آثار کلاسیک‌تر این ژانر است که هیچ شکاف آشکاری در ایده ساده آن به چشم نمی‌خورد. در واقع در داستان فیلم The Beekeeper انگیزه‌های شخصیت اصلی آن مشخص است و مخالفان او نیز نیات شفافی دارند و در این ژانر هر چه مخاطب با یک فرمول ساده‌تر روبرو باشد، ارتباط گرفتن او با فیلم نیز ساده‌تر شکل می‌گیرد. ساختار اکشن فیلم زنبوردار طبق قوانینی پیش می‌رود که فقط در سینمای اکشن تک‌ نفره امکان‌پذیر است که می‌تواند برای مخاطب سرگرم‌کننده باشد.

فیلم زنبوردار با بهره‌گیری از این فرمول ساده داستان فیلم را کاملا حول محور شخصیت یک ستاره ساخته است و هدف صریح آن دقیقا همان چیزی است که از ستاره مذکور انتظار می‌رود. فیلم The Beekeeper تماشاگر را در همان دقایق اول با طرح داستان آشنا می‌کند و در دقایق بعدی تعدادی کلیشه را به نمایش می‌گذارد. در ادامه داستان فیلم، مخاطب به تماشای صحنه‌های اکشن از سکانسی به سکانسی دیگر می‌رود تا در نهایت به فینال و هدف نهایی قهرمان برسد. اکشن این فیلم به‌صورت پویا شتاب می‌گیرد و تا انتها به درستی کنترل می‌شود و راه‌حل مستقیمی که کارگردان این اثر پیشنهاد می‌کند همان چیزی است که مخاطب از این آثار انتظار دارد.

اگرچه داستان فیلم زنبوردار واقعا نوآورانه نیست اما، چیزی که می‌تواند تماشاگر را در هر لحظه از فیلم به دنبال خود بکشاند داستان انتقامی ساده با احساس خوب آن است که وجود صحنه‌های اکشن عالی و بازی خوب جیسون استاتهام بر جذابیت آن افزوده است. از طرفی تماشاگر دوست دارد تا مخالفان قهرمان داستان، که احساس می‌کنند در این جهان افرادی تخطی‌ناپذیرند، به آنچه که لیاقتش را دارند، برسند.

کرت ویمر فیلمنامه‌نویس این پروژه، شدیدا تحت تأثیر جان ویک بوده و قصد دارد تا شخصیت اصلی داستان، آدام کلی را مقابل شخصیت به یادماندنی جان ویک قرار دهد. نتیجه این کار کرت ویمر، آدام کلی را شبیه به یک قاتل روانی جلوه داده است تا فردی که عضو یک سازمان فراقانونی بوده که وظیفه دارد در راستای حمایت از قشر ضعیف جامعه و اجرای عدالت، گام بردارد. در واقع رابطه آدام کلی با همسایه مهربانش که محرک اصلی این شخصیت برای انتقام گرفتن است، اصلا مورد کندوکاش قرار نمی‌گیرد. این موضوعی است که باعث می‌شود تماشاگر نتواند همگام با شخصیت اصلی فیلم پیش رفته و اقداماتش را درک کند. در کنار این موضوع، اضافه کردن دختر پیرزن که از قضا یک مأمور اف‌بی‌آی است توسط کرت ویمر برای افزایش بار جنایی به داستان فیلم، متأسفانه اصلا موفق نبوده است.

فیلم اکشن زنبوردار

اما در کنار این نقاط ضعف موجود در فیلمنامه این اثر، به جرأت می‌توان گفت که بخش بیشتر لذت از فیلم زنبوردار به لطف حضور جیسون استاتهام در آن است که به زیبایی هرچه تمام‌تر به ایفای نقش پرداخته است که کاریزمای او باعث می‌شود تا رویدادهای درون فیلم به سادگی مورد پذیرش تماشاگر واقع گردد. شخصیت آدام کلی که جیسون استاتهام به ایفای نقش آن در فیلم The Beekeeper پرداخته است از آن نوع مردان سرسخت و دلسوزی است که مخاطب قصد دارد تا کسی مثل آنها را ریشه‌یابی کند و بی‌چون‌وچرا به او ایمان داشته باشد. در واقع جیسون استاتهام در فیلم زنبوردار و در موقعیت یک ستاره اکشن بسیار خوب عمل کرده است و نقش‌های فرعی این فیلم نیز توسط ستاره‌های مختلف پر شده که توانسته است مخاطبان بسیاری را به خود جذب کند.

فیلمبرداری و طراحی متفاوت صحنه‌های اکشن فیلم زنبوردار ثابت کرده است که برای ارائه یک تجربه هیجان‌انگیز به کات‌های مکرر نیازی نیست و می‌توان از برداشت‌های بلند هم برای نمایش زدوخوردها استفاده کرد و مخاطب را جذب فیلم کرد.

در پایان باید گفت که فیلم The Beekeeper برای علاقه‌مندان به فیلم‌های اکشن تک نفره که قصد دارند تا از روزمرگی تکراری زندگی فاصله بگیرند یک گزینه عالی است که شبیه به اولین قسمت جان ویک ساخته شده است که می‌تواند مخاطب را تا پایان با خود همراه کند.

سخن آخر

فیلم زنبوردار یک اثر سرگرم‌کننده با صحنه‌های اکشن و دلهره‌آور است که توانسته نظر مثبت مخاطبان را به خود جذب کند. این فیلم یک اکشن استاندارد است که بازی جیسون استاتهام در نقش آدام کلی به‌عنوان یک قهرمان تک نفره با داستانی مهیج و جذاب به زیبایی برای مخاطب به تصویر کشیده شده است. اگر از علاقه‌مندان به فیلم‌های اکشن با بازی ستاره بریتانیایی جیسون استاتهام هستید، تماشای فیلم The Beekeeper را از ملوفیلم از دست ندهید.

برچسب ها :

Fariba Hoseinzadeh

پست های مرتبط

نقد فیلم شکارچیان روح: امپراتوری یخ ‌زده│ شکارچیان روح در مقابله با نیروی شیطانی

فیلم شکارچیان روح: امپراتوری یخ‌ زده (Ghostbusters: Frozen Empire) یک اثر کمدی…

۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

نقد فیلم ماه سرکش 2 │ نمایش فاجعه‌ای دیگر از زک اسنایدر

فیلم ماه سرکش 2: زخم کننده جدیدترین فیلم زک اسنایدر است که…

۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

معرفی و نقد فیلم معصوم (Immaculate) │ معجزه تولد دوباره مسیح

فیلم معصوم (Immaculate) یک اثر ترسناک و روان‌شناختی، محصول سال ۲۰۲۴ آمریکا…

۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

دیدگاهتان را بنویسید