بیشتر بخوانید

صفحه اصلی > نقد و بررسی : نقد فیلم ماه سرکش 2 │ نمایش فاجعه‌ای دیگر از زک اسنایدر

نقد فیلم ماه سرکش 2 │ نمایش فاجعه‌ای دیگر از زک اسنایدر

نقد فیلم ماه سرکش 2 │ نمایش فاجعه‌ای دیگر از زک اسنایدر

فیلم ماه سرکش 2: زخم کننده جدیدترین فیلم زک اسنایدر است که یک اپرای فضایی کلیشه‌ای با ویژگی‌های بصری آثار اسنایدر را برای مخاطب به نمایش گذاشته که توسط نتفلیکس منتشر شد. سوال اینجاست: آیا زک اسنایدر این‌بار برخلاف بخش اول فیلم ماه سرکش، موفق عمل کرده است و توانسته انتظارات را برآورده سازد؟

فیلم Rebel Moon – Part Two: The Scargiver یعنی ما دوباره با یک داستان‌گویی ناچیز و شخصیت‌های توسعه نیافته روبرو هستیم و این به معنای شکست کارگردان این اثر در برآورده ساختن انتظارات طرفداران او است. حتی سرسخت‌ترین طرفداران این کارگردان آمریکایی هم قبول دارند که دنباله فیلم ماه سرکش از نظر کیفیت و محتوای نمایش داده شده حتی ضعیف‌تر از پارت اول خود عمل کرده است. فیلم ماه سرکش 2 با نقدهای منفی از سوی مخاطبان و منتقدان روبرو شد و ضعیف‌ترین اثر زک اسنایدر به‌شمار می‌رود. اگر شما هم از علاقه‌مندان به فیلم‌های اکشن و علمی تخیلی هستید، با ما در ملوفیلم تا پایان این نوشتار همراه بمانید تا به بررسی دنباله فیلم ماه سرکش، تکمیل‌کننده فاجعه کارگردان آمریکایی آن بپردازیم.

خلاصه داستان فیلم ماه سرکش 2

در فیلم ماه سرکش بخش اول شاهد یک شهرک آرام در یک قمر به نام ولدت در کهکشانی بسیار دور بودیم که ساکنان آن مردمی کشاورز پیشه بودند و در کنار هم دوستانه و متحد زندگی ساده خود را سپری می‌کردند. با در معرض خطر قرار گرفتن این شهرک توسط ارتش یک نیروی ظالم حاکم، یک غریبه مرموز با گذشته‌ای پر دردسر به نام کورا که در میان روستاییان زندگی می‌کند به‌همراه جنگجویان آموزش دیده‌ای برای حفظ بقای شهرک، خود را درگیر جنگ بزرگی می‌کند. نبردی بر سر سرنوشت یک کهکشان آغاز می‌شود و اینجاست که کورا با تشکیل ارتش جدیدی از قهرمانان، برای پیروزی به مبارزه با نیروی ظالم برمی‌خیزد.

در فیلم Rebel Moon – Part Two: The Scargiver شاهد ادامه ماجرای حماسی کورا و جنگجویان بازمانده هستیم و آنها آماده می‌شوند تا در کنار مردم شجاع بجنگند و همه چیز را قربانی کنند تا از یک شهرک صلح‌آمیز دفاع کنند. در این میان این جنگجویان باید با حقایق گذشته خود روبرو شوند و همچنان که در حال مبارزه در مقابل دنیای مادری خود هستند تا از دنیای جدید خود ولدت، دفاع و دلیل جنگیدنشان را آشکار کنند. به‌دنبال این رویارویی و پرده برداشتن از رازهای نهان هر کدام از آنها، پیوندهای ناگسستنی ایجاد می‌شود که دلیلی برای ظهور قهرمانان و ساخته شدن افسانه‌ها به‌دست آنها می‌شود. سرانجام نبرد کورا و همراهانش را با فیلم ماه سرکش 2: زخم کننده در ملوفیلم بیننده باشید.

فیلم ماه سرکش 2

نقد فیلم ماه سرکش 2

قرار بود فیلم ماه سرکش – پارت اول: فرزند آتش (Rebel Moon – Part One: A Child of Fire) شروع‌کننده یک مجموعه علمی تخیلی و اپرای فضایی حماسی به سبک دنیای جنگ ستارگان برای نتفلیکس باشد. پس از رویکرد معمولی و شکست‌خورده فیلم اول، حالا نوبت به دنباله فیلم ماه سرکش رسیده است. اما آیا دنباله فیلم ماه سرکش توانسته است رویکرد شکست‌خورده فیلم اول را جبران کند؟

اگرچه امیدوار بودیم که این‌بار زک اسنایدر، کارگردان این فیلم رویکرد متفاوتی نسبت به فیلم اول ماه سرکش داشته باشد اما، برخلاف انتظارات فیلم دوم او نیز نتوانست به موفقیت دست یابد و مخاطب را با داستان خود همراه کند. در واقع فیلم ماه سرکش 2 هنوز همان فیلم دردناک و پوچی است که با کپی یک خط داستان از هفت سامورایی با تصاویر فضایی جنگ‌ ستارگان فیلمی را به مخاطب خود ارائه کرده است که مشکلات فیلم اول و حتی بیشتر از آن را داراست.

قسمت اول فیلم ربل مون دارای مشکلات زیادی بود همچون فیلمنامه، دیالوگ‌ها و حتی بازی‌های ضعیف، البته صحنه‌های اکشن فیلم هم چندان چنگی به دل نمی‌زد و حالا تمام این موارد با قدرت در دنباله فیلم هم بازگشته‌اند و حتی برخی از این موارد بیشتر هم به چشم می‌آیند. فیلم اول ماه سرکش که نهمین ساخته زک اسنایدر محسوب می‌شود که با نقدهای منفی بسیاری روبرو شد و مثل همیشه طرفداران این کارگردان نامی آمریکایی در دو جبهه متفاوت قرار گرفتند. دسته‌ای از طرفداران، اولین قسمت فیلم ربل مون را ضعیف و همراه با کاستی‌هایی توصیف کردند که قطعا برای قسمت دوم ارزش تماشا کردن نداشت در حالیکه در جبهه دیگر، طرفداران قضیه نقد و بررسی را زودهنگام خواندند و انتظار داشتند با انتشار قسمت دوم این فیلم، زک اسنایدر انتظارات آنان و مخاطبان را برآورده سازد.

هرچند زک اسنایدر یک کارگردان و هنرمند خوب است اما، یک ایده‌پرداز معمولی است که یک فیلمنامه افتضاح را از او در فیلم Rebel Moon مشاهده کردیم و دنباله این اثر علمی تخیلی به جای یک اپرای فضایی بزرگ سینمایی بیشتر شبیه یک پانورامای هنری بصری و زیبایی شناختی است که نتوانست حتی طرفداران خود را راضی کند.

اگرچه فیلم Rebel Moon قصد داشت تا شروع کننده دنیایی باشد که می‌خواهد هم جنگ ستارگان و هم یک دنیای علمی تخیلی اورجینال را به تصویر بکشد که در آن تهدیدی مرگبار وجود دارد مثل تهدید امپراطوری کهکشان اما، مشکل اینجاست که خود زک اسنایدر هم دقیقا نمی‌داند که باید چه هویتی به دنیایی که می‌خواهد خلق کند، دهد. ایده کلی فیلم کلیشه‌ای است که با یک پرداخت خوب و جذاب می‌توانست جواب دهد و یکی از بهترین آثار را به نگاه مخاطب خود تقدیم کند و ما قبلا نظیر این ایده را در فیلم‌هایی چون ارباب حلقه‌ها، جنگ ستارگان و تلماسه دیده‌ایم، چیزی که در فیلم ربل مون اثری از آن نبود.

در واقع این مشکلی است که در بخش اول فیلم ربل مون نیز شاهد آن بودیم و در دنباله این فیلم به اوج خود رسیده است. در دنباله این اثر با فیلمی روبرو هستیم که واقعا هویت مستقل و مشخصی در آن وجود ندارد و این به بی‌هدفی اسنایدر در خلق دنیایی با هویت مشخص در فیلمش برمی‌گردد که برای ساخت دنیای خود صرفا به برداشتن یک تیکه از مجموعه‌های دیگر و ترکیب آنها با هم اکتفا کرده است.

از طرفی توسعه داستانی و مواجهات شخصیتی در فیلم ماه سرکش، در سینما و ادبیات علمی تخیلی تکراری است و این موضوع می‌تواند برخی از تماشاگران را از داشتن تجربه احساس وجود صحنه‌هایی که تازگی دارند، محروم کند. کارگردان این اثر در قسمت اول فیلم Rebel Moon توانست ضعف‌های داستانی را با نمایش تصاویر بصری از یک جهان فضایی و همچنین خورده ماجراهای گوناگون که می‌توان آن را شبیه به مراحل یک بازی در نظر گرفت، جبران ‌کند. اما آیا در دنباله این فیلم این ماجرا همچنان پا برجاست یا کارگردان توانسته است این ضعف‌های داستانی را برطرف سازد؟

هرچند که برای فیلم Rebel Moon 2 بودجه زیادی صرف شده است اما، زک اسنایدر نه تنها نتوانست ضعف‌های داستانی را در این دنباله از بین ببرد، بلکه با تمرکز بر یک لوکیشن که همان شهرک است، نکات مثبت فیلم اول را نیز در دنباله فیلم کنار می‌گذارد و این یعنی او فراموش کرده که یک ایده تولید کافی را به اینجا بیاورد. در نیمه اول فیلم ماه سرکش 2: زخم کننده نما‌های حماسی از درو کردن خوشه‌های گندم برای مخاطب به تصویر کشیده شده است که در میان این تصاویر و جمع کردن محصول، شخصیت‌های جنگجو تلاش می‌کنند نام خود را با یک خط داستان و یک فلاش‌بک گسترش دهند و برای خود یک هدف مبارزه طراحی کنند. اما مشکل این است که داستان پس‌زمینه لازم را برای این کار ایجاد نمی‌کند و با یک قصه‌گویی دم دستی و کلیشه‌ای روبرو هستیم که نه می‌تواند شخصیت بسازد و نه از اساس قصه‌ای برای گفتن دارد.

اگرچه فیلم ربل مون با اینکه به‌عنوان یک اثر دو قسمتی شناخته می‌شود و با داستان خود می‌خواهد پیش‌زمینه‌ای برای اتفاقات آینده ایجاد کند اما، داستان در این دو قسمت پیشرفت چندانی ندارد و بهتر بود به‌جای دو قسمت، داستان فیلم در یک قسمت به اتمام می‌رسید. در واقع اسنایدر به‌راحتی و بهترین شکل ممکن به فیلم خود ضربه زده است و چنین انتخابی که فیلم دو قسمت شود انتخابی آگاهانه از طرف او بوده است. این کش دادن فیلم بدون هیچ پرداختی به داستان و شخصیت‌ها، صرفا صحنه‌های خسته‌کننده و کاملا اضافی را خلق کرده است که بی‌توجهی اسنایدر برای فیلمنامه و نوشته خود را نشان می‌دهد.

مشاهده آدمک‌های تک بعدی که چگونه در حالت آهسته قرار می‌گیرند و رفته رفته آماده یک مبارزه آهسته دیگر می‌شوند به بن‌بست رسیدن اسنایدر در طول فیلم برای شخصیت‌پردازی را به رخ می‌کشد. هرچند که اسنایدر برای شخصیت‌پردازی و خارج شدن از این بن‌بست به گفتن خاطره شخصیت‌ها در شب قبل جنگ پرداخته است اما، این موضوع زمانی واقعا جواب می‌دهد و مخاطب می‌تواند با شخصیت‌ها ارتباط برقرار کند که در طول فیلم شخصیت‌پردازی شکل گرفته باشد نه تنها به گفتن یکی دوتا خاطره ختم شود. در واقع می‌توان گفت که فیلم Rebel Moon Part 2: The Scargiver از همه لحاظ به فیلم اولی که حتی خودش نیز برجسته نیست، می‌بازد.

اگرچه این فیلم یکی از اساسی‌ترین جنبه‌های داستان‌گویی یعنی رشد شخصیت را نادیده گرفته است اما، بزرگترین مشکل فیلم شاید بی‌هویتی آن باشد که بیشتر از تمام نواقص و مشکلات فیلم به چشم می‌آید. از طرفی استفاده افراطی از اسلوموشن در صحنه‌های اکشن فیلم Rebel Moon 2 توسط زک اسنایدر ضربه زیادی به آن وارد کرده است. استفاده از اسلوموشن اگرچه در صحنه‌های اکشن یک مشکل و ضعف تلقی نمی‌شود اما، این استفاده اصولی و در جای درست از آن است که به کیفیت فیلم و بهتر کردن برخی از صحنه‌ها کمک زیادی می‌کند. در حالیکه در فیلم ماه سرکش 2 کارگردان فیلم که همیشه علاقه زیادی به استفاده از صحنه‌های اسلوموشن دارد به شکلی افراطی و غیرمنطقی از اسلوموشن در صحنه‌های اکشن فیلم استفاده کرده است.

البته باید این را هم بگویم که صحنه‌های اکشن پایانی فیلم ماه سرکش 2: زخم کننده علیرغم زیاده‌روی زک اسنایدر در استفاده از اسلوموشن، مطمئنا سرگرم‌کننده هستند و نبرد بین کورا و دریاسالار به خوبی طراحی شده است که می‌تواند نگاه تماشاگر را با خود همراه کند.

سخن آخر

فیلم ماه سرکش 2 که دنباله‌ای برای فیلم Rebel Moon – Part One: A Child of Fire است متاسفانه، همچون قسمت اول این فیلم نتوانست مورد توجه منتقدان و مخاطبان قرار بگیرد. فیلم Rebel Moon 2 در واقع یک تجربه سینمایی ضعیف را ارائه می‌دهد که به ناتوانی زک اسنایدر به‌عنوان فیلمنامه‌نویس و کارگردان این اثر در خلق صحنه‌های اکشن فوق‌العاده و داستان‌گویی و شخصیت‌پردازی برمی‌گردد. فیلم ماه سرکش 2: زخم کننده با بازی‌های معمولی و روایتی کلیشه‌ای و همچنین جلوه‌های بصری با مشکلات فراوان نمی‌تواند فیلمی جذاب در ژانر علمی تخیلی برای مخاطبان باشد.

برچسب ها :

Fariba Hoseinzadeh

پست های مرتبط

نقد فیلم فضانورد │ اثری غوطه‌ور در پوچی در ژانر علمی تخیلی

فیلم فضانورد (Spaceman) یک فیلم درام علمی تخیلی آمریکایی محصول ۲۰۲۴ است…

۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

نقد سریال مسئله سه جسم │ اثری جاه‌طلبانه در ژانر علمی تخیلی

سریال مسئله سه جسم (3 Body Problem) اثر جدیدی از سازندگان سریال…

۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

نقد فیلم آرگایل (Argylle)│ اثری ناامیدکننده از متیو وان

فیلم آرگایل (Argylle) یک فیلم اکشن جاسوسی با چاشنی کمدی به کارگردانی…

۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

دیدگاهتان را بنویسید