بیشتر بخوانید

صفحه اصلی > نقد و بررسی : نقدی بر فیلم ماه سرکش (Rebel Moon)│ پارت اول: فرزند آتش

نقدی بر فیلم ماه سرکش (Rebel Moon)│ پارت اول: فرزند آتش

فیلم ماه سرکش، پارت اول: فرزند آتش

فیلم ماه سرکش (Rebel Moon) یک فیلم اپرای فضایی به کارگردانی زک اسنایدر است که توسط نتفلیکس منتشر شد. این فیلم در ژانر علمی تخلیلی و اکشن است. سوالی که قبل از تماشای فیلم در ذهن مخاطبان نقش می‌بندد این است که آیا اثر جدید زک اسنایدر یک تکرار فضاسازی است یا یک جنگ ستارگان دیگر اما از دید اسنایدر روبرو هستند؟

فیلم‌های علمی تخیلی همواره مورد توجه طرفدارن سینما قرار گرفته‌اند و جدیدترین اثر در این حوزه، فیلم ربل مون است اما، آیا این فیلم هم مورد توجه مخاطبان قرار گرفته است؟

اگر شما هم از علاقه‌مندان به فیلم‌های اکشن، جنایی و علمی تخیلی هستید، با ما در این نوشتار همراه باشید تا با بررسی جوانب مثبت و منفی این فیلم شما را بیشتر با ربل مون آشنا کنیم. پس تا پایان ما را در ملوفیلم همراهی کنید.

خلاصه داستان فیلم ماه سرکش│ پارت اول: فرزند آتش

داستان فیلم ماه سرکش، یک شهرک آرام در یک قمر به نام ولدت در کهکشانی بسیار دور را نشان می‌دهد. ساکنان این قمر مردمی کشاورز پیشه هستند که دوستانه و متحد در حال سپری زندگی ساده خود هستند. هنگامی که این شهرک، خود را در معرض تهدید ارتش یک نیروی ظالم حاکم می‌بیند، یک غریبه را نقطه امید خود قرار می‌دهد. اما این غریبه کیست؟

کورا (با نقش‌آفرینی سوفیا بوتلا)، یک غریبه مرموز با گذشته‌ای پر دردسر است که در میان روستاییان زندگی می‌کند و برای اهالی شهرک آرام در قمر ولدت، تنها امید برای بقای آنها و قمر می‌شود.

کورا برای حفظ بقای شهرک وظیفه دارد جنگجویان آموزش دیده‌ای را بیابد که با او برای نجات شهرک متحد شوند. کورا با رفتن به اقصی نقاط کهکشان، گروه کوچکی از جنگجویان شامل بیگانگان، شورشیان، دهقانان و یتیمان جنگی را از جهان‌های مختلف که نیاز مشترکی برای رستگاری و انتقام دارند، دور خود جمع می‌کند.

در حالی که سایه کل یک قلمرو بر روی غیرمحتمل‌ترین قمرها فرو می‌رود، نبردی بر سر سرنوشت یک کهکشان آغاز می‌شود و اینجاست که کورا با تشکیل ارتش جدیدی از قهرمانان، برای پیروزی به مبارزه با نیروی ظالم برمی‌خیزند. اما سرانجام کورا و اهالی قمر چه خواهد شد؟

فیلم ماه سرکش

کارگردان و بازیگران فیلم ماه سرکش

زک اسنایدر فیلمساز 57 ساله آمریکایی، کارگردانی فیلم Rebel Moon را بر عهده داشته است. این کارگردان مشهور برای دو دهه است که به ساخت فیلم‌های ابرقهرمانی و اکشن مشغول است و آثار موفق و پرفروشی چون نگهبانان را کارگردانی کرده است که جایگاه ویژه‌ای را بین علاقه‌مندان به فیلم به خود اختصاص داده است.

اگرچه زک اسنایدر کارگردانی باتجربه و توانا است اما، تمامی آثار او مورد توجه تماشاگران و همچنین رضایت کامل منتقدان قرار نگرفته است. از جمله فیلم‌های اسنایدر که پس از هیاهوی بسیار نتوانست موفق و پرفروش باشد، می‌توان به بتمن در برابر سوپرمن: طلوع عدالت، اشاره کرد که نقطه تاریکی در کارنامه این کارگردان رقم زده است. آیا فیلم ربل مون هم به نطقه تاریکی در کارنامه او بدل می‌شود؟

برخلاف انتظار، این فیلم علمی تخیلی نیز با استقبال گسترده تماشاگران مواجه نشد و این نشان‌ می‌دهد که این اثر چندان قابل اعتنا نیست. به گفته اوون گلیبرمن، منتقد سرشناس، “ماه سرکش ترکیبی از جنگ ستارگان، ارباب حلقه‌ها، نگهبانان کهکشان و پلنگ سیاه است. اگرچه با فیلمی قابل تماشا مواجه هستیم اما، در نهایت اجزای آن به‌صورت باسمه‌ای کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند و به همین خاطر ممکن است فقط برای طرفداران اسنایدر دوست‌داشتنی باشد نه بیشتر.”

این فیلم برای نقش‌ها و کاراکترهای مختلف خود از بازیگران باتجربه و بسیار موفقی بهره گرفته است که در این بین نام سوفیا بوتلا به چشم می‌خورد. سوفیا بوتلا بازیگر، رقصنده و مدل الجزایری است. بوتلا در فیلم ربل مون در نقش کورا بازی کرده است که با بازی هوشمندانه و تجسم درست شخصیت، نقش اصلی را به زیبایی هرچه تمام‌تر به تصویر کشیده است. از دیگر فیلم‌هایی که این بازیگر بااستعداد در آنها هنرنمایی کرده است می‌توان به قفسه عجایب، زندانیان سرزمین ارواح، مهاجران و همچنین هتل آرتمیس اشاره کرد.

اد اسکرین بازیگر و رپر انگلیسی یکی دیگر از هنرمندان این فیلم است که در فیلم‌های دیگری چون ددپول، میدوی، قبلا مشهور بودم، آلیتا: فرشته جنگ و همچنین اگر خیابان بیل حرف بزند به ایفای نقش پرداخته است. اد اسکرین در نقش بالیساریوس با بازی زیبا و قابل توجه خود، به تنوع داستان فیلم و ارتقاء تجربه تماشاگر کمک کرده است. این بازیگر با توانایی در ترکیب درست احساسات و انطباق با جریان داستان، توانسته است در جذب تماشاگر اثرگذار باشد اگرچه، در کل این فیلم به خاطر ضعف در جوانب مختلف با نقدهای منفی روبرو بوده است.

از دیگر ستارگانی که در این فیلم به ایفای نقش پرداخته‌اند می‌توان به چارلی هونام، میخیل هایسمان، جایمن هانسو، ری فیشر و به دونا اشاره کرد. موسیقی فیلم نیز توسط جانکی ایکس‌ال ساخته شده که پیش از این نیز در فیلم‌های دیگری چون بتمن و سوپرمن: طلوع عدالت با اسنایدر همکاری داشته است. جانکی ایکس‌ال بیشتر به خاطر موسیقی به‌یادماندنی فیلم مکس دیوانه: جاده خشم، به شهرت رسیده است.

فیلمنامه این فلیم که بر پایه داستانی اثر اسنایدر و جانستاد است، توسط شی هتن، کرت جانستاد و اسنایدر به رشته تحریر درآمده است. داستان فیلم ماه سرکش از آثار آکیرا کوروساوا و فیلم‌های جنگ ستارگان الهام گرفته است ولی بر اساس نظر منتقدان به اندازه آنها قوی نبوده است.

نقدی بر فیلم ماه سرکش

فیلم ماه سرکش با داستانی جذاب سعی دارد تجربه‌ای نوین از دنیای علمی تخیلی را برای مخاطب به نمایش بگذارد. اما آیا زک اسنایدر این تجربه را برای مخاطبان فیلم‌های با ژانر علمی تخیلی و اکشن فراهم کرده است؟

نهمین ساخته زک اسنایدر پس از پخش از نتفلیکس با نقدهای منفی و همچنین ثبت امتیاز بسیار پایین 23 از 100 در پایگاه راتن تومیتوز بر اساس 123 نقد مواجه شد و این خود گویای شکستی دیگر برای این اثر علمی تخیلی کارگردان نامی آمریکایی است. علاوه بر کسب امتیاز پایین در پایگاه راتن تومیتوز، فیلم ماه سرکش، پارت اول: فرزند آتش، در متاکریتیک نیز امتیاز پایینی را به خود اختصاص داد.

فیلم ربل مون امتیاز 50 از 100 را توسط منتقد رسانه اورجینال سین به خود اختصاص داد و این می‌تواند نقطه قوتی برای فیلم باشد. این منتقد اینگونه اثر جدید اسنایدر را توصیف می‌کند: “Rebel Moon فیلم وحشتناکی نیست و در مقایسه با فیلمی چون جنگ ستارگان کمرنگ به نظر می‌رسد.”

تصاویر سینمایی فضایی و مبارزات فضایی با استفاده از تکنولوژی روز، تجربه فراموش‌نشدنی را برای تماشاگران ایجاد می‌کنند، در مورد فیلم Rebel Moon چطور؟ آیا این فیلم توانسته است این انتظارات را فراهم کند؟ متأسفانه آنطور که انتظار می‌رفت این فیلم نتوانست امتیازات خوبی را از آن خود کند و یکی از دلایل آن، وجود کاستی در صحنه‌های اکشن از لحاظ کیفیت اجرا و تنظیمات، برخلاف سایر فیلم‌های با همین موضوع همچون جنگ ستارگان است. این موضوع سبب شده است تا برخی از تماشاگران از جذابیت‌های بصری فیلم دور بمانند.

یکی دیگر از نقدهایی که بر فیلم ربل مون وارد است در مورد ساختار داستان فیلم است. ترتیب روایت داستان برای شکل دادن به آن، از نظر تماشاگران کمی پیچیده و غیرقابل فهم به نظر می‌رسد. این موضوع قطعا بر تجربه تماشاگر اثر می‌گذارد و نقدهای منفی را به دنبال داشته است.

از طرفی توسعه داستانی و مواجهات شخصیتی در فیلم Rebel Moon، در سینما و ادبیات علمی تخیلی تکراری است و این موضوع ممکن است برخی از تماشاگران را در تجربه احساس وجود صحنه‌هایی که تازگی داشته باشد، محروم کند.

گاهی اوقات نیز کاستی‌های مرتبط با تنطیمات فیلم به چشم می‌آید. این ممکن است در نتیجه مشکل در جزئیات فنی همچون نورپردازی یا طراحی صحنه‌ها باشد که در برخی صحنه‌ها می‌توانست بهبود یابد. به هرحال عوامل زیادی دست به دست هم دادند تا این اثر، آنگونه که کارگردانش انتظار داشت، موفق نباشد و با انتقادات منفی دست و پنجه نرم کند.

در کنار نقدهای منفی فیلم، جوانب مثبتی نیز وجود دارد که نقاط قوت فیلم ماه سرکش محسوب می‌شوند. نقش‌آفرینی ستارگان برجسته در ترکیبی از صحنه‌های اکشن و دراماتیک، برای خلق اثری فوق‌العاده نمایان است.

در ارتباط با کیفیت تصویر و افکت‌های فیلم ربل مون می‌توان گفت که یکی از نقاط قوت آن، بهره‌مندی از کیفیت تصاویر بالا و همچنین افکت‌های ویژه است که به عنوان یکی از عناصر اصلی تأثیرگذار بر تجربه دیدگاه سینمایی مطرح است.

البته قضیه نقد و بررسی فیلم ماه سرکش از دید طرفداران اسنایدر کاملا متفاوت است. طرفداران اسنایدر همیشه در رسانه‌های اجتماعی پر سروصدا هستند. وقتی صحبت از ساخت فیلم به میان می‌آید و فیلم Rebel Moon نظرات ناراضی بسیاری را به خود دیده است، اینجاست که طرفداران اسنایدر قضاوت را زود هنگام می‌بینند و به دیدن قسمت دوم فیلم که به زودی منتشر می‌شود، اشاره می‌کنند.

از دیدگاه طرفداران اسنایدر پارت اول فیلم تنها بخشی از داستان را به نمایش گذاشته است و قطعا در قسمت دوم آن، روی دیگر سکه را می‌بینید. به اعتقاد طرفداران قطعا فیلم ماه سرکش که در دو قسمت ارائه می‌شود، می‌تواند در قسمت دوم، انتظارات را آنطور که مخاطبان و منتقدان از فیلم‌های علمی تخیلی و اکشن دارند، برآورده سازد.

سخن آخر​

فیلم ماه سرکشپارت اول فرزند آتش از جدیدترین فیلم‌های علمی تخیلی و اکشن است که توسط نتفلیکس منتشر شد. این فیلم که در دو قسمت ساخته شده است متاسفانه، نتوانست برای بخش اول نظر مخاطبان را به خود جلب کند و این شکستی برای کارگردان فیلم است. اگرچه این فیلم با نقدهای منفی بسیاری روبرو بوده است اما، اگر از علاقه‌مندان به فیلم‌های با ژانر علمی تخیلی و جنایی هستید حتما، بیننده آن در ملوفیلم باشید و از نگاه خودتان این فیلم را قضاوت کنید.

برچسب ها :

Fariba Hoseinzadeh

پست های مرتبط

نقد فیلم فضانورد │ اثری غوطه‌ور در پوچی در ژانر علمی تخیلی

فیلم فضانورد (Spaceman) یک فیلم درام علمی تخیلی آمریکایی محصول ۲۰۲۴ است…

۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

نقد سریال مسئله سه جسم │ اثری جاه‌طلبانه در ژانر علمی تخیلی

سریال مسئله سه جسم (3 Body Problem) اثر جدیدی از سازندگان سریال…

۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

نقد فیلم آرگایل (Argylle)│ اثری ناامیدکننده از متیو وان

فیلم آرگایل (Argylle) یک فیلم اکشن جاسوسی با چاشنی کمدی به کارگردانی…

۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

دیدگاهتان را بنویسید