بیشتر بخوانید

صفحه اصلی > معرفی و نقد و بررسی : معرفی و نقد فیلم معصوم (Immaculate) │ معجزه تولد دوباره مسیح

معرفی و نقد فیلم معصوم (Immaculate) │ معجزه تولد دوباره مسیح

معرفی و نقد فیلم معصوم (Immaculate) │ معجزه تولد دوباره مسیح

فیلم معصوم (Immaculate) یک اثر ترسناک و روان‌شناختی، محصول سال ۲۰۲۴ آمریکا است که کارگردانی آن را مایکل موهان بر عهده داشته است. فیلمنامه این اثر دلهره‌آور به قلم اندرو لوبل به رشته تحریر درآمده است که داستان زن جوانی در یک صومعه ایتالیایی را به تصویر می‌کشد که به‌دنبال یک سری اتفاقات، به اسرار وحشتناکی پی می‌برد.

فیلم Immaculate برای اولین بار در تاریخ 12 مارس 2024 (22 اسفند 1402) در جنوب غربی (South by Southwest) به نمایش درآمد و در 22 مارس 2024 (3 فروردین 1403) در ایالات متحده اکران شد که توانست نقدهای مثبتی دریافت کند. با ما در ملوفیلم تا پایان این نوشتار همراه بمانید تا شما را بیشتر با فیلم معصوم و داستان و عوامل سازنده آن آشنا کنیم و نقد کوتاهی بر آن داشته باشیم.

خلاصه داستان فیلم معصوم

داستان فیلم معصوم به روایت زندگی زن جوانی پرداخته است که به صومعه‌ای در ایتالیا می‌رود. سیسیلیا زن جوان آمریکایی است که پس از غرق شدن در دریاچه یخ‌زده، به مدت هفت دقیقه می‌میرد و دوباره به زندگی برمی‌گردد و همین سبب می‌شود تا او به مسیحیت روی آورد. سیسیلیا معتقد است که به زندگی برگشتن او یعنی اینکه خدا او را برای هدفی نجات داده است که باید آن را پیدا و دنبال کند و به سرانجام برساند.

در ادامه سیسیلیا از پدر سال تدسکی دعوت‌نامه‌ای مبنی بر حضور او در صومعه‌ای در ایتالیا دریافت می کند تا به آنها بپیوندد. پس از حضور سیسیلیا در صومعه ایتالیا، او سوگند یاد می‌کند تا به توصیه‌های انجیلی پایبند باشد. سیسیلیا در آنجا با یکی از راهبه‌ها به نام گوئن دوست می‌شود و در ادامه چیز‌های عجیبی را در صومعه مشاهده می‌کند همچون بی‌هوشی ناگهانی او که حس می‌کند در توهمش اتفاق افتاده و همچنین نقش صلیبی که بر کف پای یکی از راهبه‌های بیمار نقش بسته است.

سیسیلیا در کلیسا میخی را می‌بیند که معتقدند همان میخی است که مسیح بر آن مصلوب شده است. با پیشروی داستان فیلم، سیسیلیا متوجه می‌شود با اینکه باکره است باردار می‌باشد و این آغازی برای هراس‌های او و تلاش برای رهایی است. سیسیلیا به‌دنبال باردار شدنش در صومعه توسط سایر راهبه‌ها به چشم مریم مقدس نگریسته می‌شود و آنها فرزندش را به مثابه یک معجزه در نظر می‌گیرند. برای تماشای داستان مهیج و ترسناک سیسیلیا و سرانجام او، فیلم Immaculate را از ملوفیلم بیننده باشید.

فیلم Immaculate

هنرمندان و عوامل سازنده فیلم Immaculate

سکان هدایت فیلم معصوم را مایکل موهان بر عهده داشته است که فیلمنامه آن توسط اندرو لوبل نگاشته شده است. دیوید برنارد، سیدنی سوئینی، جاناتان داوینو، تدی اسچارزمن و مایکل هیملر از جمله تهیه‌کنندگان این فیلم ترسناک هستند. سیدنی سوئینی علاوه بر تهیه‌کنندگی در این فیلم، به ایفای نقش نیز پرداخته است.

سیدنی برنیس سوئینی بازیگر آمریکایی است که در فیلم معصوم حضور داشته و در نقش اصلی آن، سیسیلیا به ایفای نقش پرداخته است. این هنرپیشه بیشتر به‌خاطر نقش‌آفرینی در مجموعه درام سرخوشی و فصل نخست مجموعه آنتولوژی نیلوفر آبی سفید که در سال ۲۰۲۲ برای هر دو مجموعه نامزد دریافت جایزه امی ساعات پربیننده شد، شناخته‌ شده است.

سوئینی با حضور و بازی عالی خود در سال ۲۰۱۸ در مجموعه‌های تلویزیونی همه‌چیز مزخرفه! و همچنین سرگذشت ندیمه و مجموعه کوتاه چیزهای تیز توانست نگاه عموم را به خود جلب کند. این هنرمند آمریکایی برای بازی در فیلم Immaculate توانست نظرات مثبتی از منتقدان دریافت و نگاه مخاطبان را به این فیلم دلهره‌آور جذب کند.

در کنار سوئینی هنرمند سرشناس اسپانیایی، آلوارو آنتونیو گارسیا پرز که با نام آلوارو مورته شناخته شده است، قرار دارد که در این فیلم در نقش پدر سال تدسکی به ایفای نقش پرداخته است. این هنرمند اسپانیایی که در سطح‌ جهانی برای بازی در نقش پروفسور در سریال خانه کاغذی شهرت یافته است در فیلم‌های دیگری از جمله کوچک در نقش گوانگی و سراب در نقش دیوید اورتیز حضور داشته است. بازی او در نقش پدر سال تدسکی در فیلم معصوم خیرکننده است و توانسته مورد توجه مخاطبان و منتقدان قرار بگیرد.

از دیگر هنرمندانی که در فیلم Immaculate حضور داشته و به ایفای نقش پرداخته‌اند، می‌توان به بندتا پورکارولی در نقش خواهر گوئن، سیمونا تاباسکو در نقش خواهر مری، جولیا هیتفیلد دی رنزی در نقش خواهر ایزابل، جورجیو کولانجلی در نقش کاردینال فرانکو مرولا، دونا رومانو، جیامپیرو جودیکا و جوزپه لو پیکولو اشاره کرد.

فیلم معصوم

نقد فیلم معصوم

فیلم Immaculate نخستین فیلم وحشتناکی است که مایکل موهان آن را کارگردانی کرده است که شاهد کپی‌برداری‌های ناشیانه زیادی از او در این فیلم هستیم و همین ما را از فیلمسازی این مرد تا حدودی دلسرد می‌کند. این کارگردان با الهام از آثاری همچون بچه رزماری (Rosemary’s Baby) و طالع نحس (The Omen) اثری را خلق کرده است که زیاد برای مخاطب این ژانر دلچسب نیست. در واقع کارگردان چیز خاصی برای ارائه ندارد و با به تصویر کشیدن داستانی قدیمی اما در دنیایی مدرن سعی کرده تا ترس را بیشتر بر بیننده چیره کند که نتوانست به موفقیت در این زمینه دست یابد.

صومعه‌ای فاخر و مرمری با راهرو‌های وسیع و پاکیزه، خوراک فیلم‌های دلهره‌آوری است که با مذهب عجین شده‌اند و فیلم Immaculate نمونه‌ای از همین فیلم‌ها است. استفاده از کاراکتر‌هایی چون کشیشی دیوانه و راهبه‌ای معصوم که در نهایت درگیر اتفاقات شیطانی می‌شوند به سر آمده است و نمی‌تواند مخاطب را با داستان خود همراه کند. در واقع این کاراکتر‌های کلیشه‌ای زمانی می‌توانند ترس را دل تماشاگر خود ایجاد کنند که داستان خلاقانه و متفاوتی برای ارائه داشته باشند. فیلم معصوم نیز همچون صد‌ها فیلم ساخته شده با این ژانر که به عمق چاله فراموشی سقوط کردند تقریبا هیچ مضمون قابل توجهی برای تماشاگر خود به ارمغان نیاورد.

خط داستانی فیلم معصوم خوب پیش نمی‌رود و در جنبه ترسناک ان نیز موفق عمل نکرده است و همچنین بُعد روان‌شناختی آن خام و بی‌اساس است. سازنده این اثر، تنها روایت‌ را در هم ریخته و یک اثر نامسنجم مضحک را با رویکردی علمی و ژنتیکی برای مخاطب به تصویر می‌کشد. استفاده از هنرمندان شناخته شده در این فیلم تنها به‌عنوان اهرم فشاری برای جذب تماشاگر است.

در فیلم Immaculate شاهد هیچ توسعه شخصیتی نیستیم و حتی برای شخصیت‌های کلیدی نیز، داستان دراماتیک بسیار کمی وجود دارد. ارتباط گرفتن با کاراکتر‌ها بسیار سخت است و پیش‌فرض‌ها در این فیلم محدود هستند. در کنار تمام ضعف‌های موجود در فیلم، شاهد هنرنمایی خوبی از بازیگران نقش‌آفرین به‌خصوص بازی فوق‌العاده سیدنی سوئینی هستیم که مورد تحسین منتقدان و مخاطبان قرار گرفت و نقطه قوت فیلم محسوب می‌شود. اگرچه فیلم معصوم نقص‌های زیادی دارد اما، در مقابل بودجه 9 میلیون دلاری تولیدش، بیش از 21 میلیون دلار فروش داشته است و توانست نظرات مثبتی از منتقدان و تماشاگران را به خود جلب کند. این فیلم علاوه بر جنبه سرگرمی در ژانر وحشت، به موضوعات اصلاح ژنتیکی و بحث‌هایی پیرامون زایمان، سقط جنین و نوزادکشی نیز می‌پردازد.

در وب‌سایت راتن تومیتوز براساس 166 منتقد، این فیلم 71 درصد با میانگین امتیاز 6.4 از 10 را به خود اختصاص داده است. از کارگردانانی که در ارتباط با فیلم معصوم به تأثیرات زیبایی‌شناختی و موضوعی سینمای وحشت اروپا در دهه 1970 اشاره کرده‌اند، می‌توان به داریو آرجنتو، رومن پولانسکی، لوسیو فولچی و ماریو باوا اشاره کرد.

سخن آخر

فیلم Immaculate یک اثر سرگرم‌کننده با صحنه‌های دلهره‌آور است که توانسته نظر مثبت مخاطبان را به خود جذب کند. با وجود تمام نقص‌ها و مشکلات موجود در کارگردانی و خط داستانی این اثر دلهره‌آور اما، مخاطبان بسیاری جذب این فیلم شده‌اند و توانسته نقدهای مثبتی از منتقدان را دریافت کند. اگر از علاقه‌مندان به فیلم‌های وحشتناک هستید، تماشای فیلم Theمعصوم را از ملوفیلم از دست ندهید.

برچسب ها :

Fariba Hoseinzadeh

پست های مرتبط

نقد فیلم فضانورد │ اثری غوطه‌ور در پوچی در ژانر علمی تخیلی

فیلم فضانورد (Spaceman) یک فیلم درام علمی تخیلی آمریکایی محصول ۲۰۲۴ است…

۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

نقد سریال مسئله سه جسم │ اثری جاه‌طلبانه در ژانر علمی تخیلی

سریال مسئله سه جسم (3 Body Problem) اثر جدیدی از سازندگان سریال…

۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

نقد فیلم آرگایل (Argylle)│ اثری ناامیدکننده از متیو وان

فیلم آرگایل (Argylle) یک فیلم اکشن جاسوسی با چاشنی کمدی به کارگردانی…

۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

دیدگاهتان را بنویسید