بیشتر بخوانید

صفحه اصلی > نقد و بررسی : نقد فیلم شکارچیان روح: امپراتوری یخ ‌زده│ شکارچیان روح در مقابله با نیروی شیطانی

نقد فیلم شکارچیان روح: امپراتوری یخ ‌زده│ شکارچیان روح در مقابله با نیروی شیطانی

نقد فیلم شکارچیان روح: امپراتوری یخ ‌زده│ شکارچیان روح در مقابله با نیروی شیطانی

فیلم شکارچیان روح: امپراتوری یخ‌ زده (Ghostbusters: Frozen Empire) یک اثر کمدی ماوراء‌طبیعی آمریکایی است که کارگردانی داشته آن را گیل کنان بر عهده است. فیلم Ghostbusters: Frozen Empire دنباله‌ای برای فیلم شکارچیان روح: افترلایف محصول سال ۲۰۲۱ به‌شمار می‌رود که پنجمین فیلم از مجموعه فیلم‌های شکارچیان روح محسوب می‌شود.

نخستین نمایش جهانی فیلم شکارچیان روح: امپراتوری یخ ‌زده در تاریخ ۱۴ مارس ۲۰۲۴ در تئاتر AMC 13 در میدان لینکلن شهر نیویورک بود و در تاریخ ۲۲ مارس ۲۰۲۴ توسط گروه سینمایی سونی پیکچرز تحت برچسب کلمبیا پیکچرز در ایالات متحده به نمایش درآمد. پل استیون راد، کری الکساندرا کون، فین ولفهارد، کمیل نانجیانی و پاتون اسوالت از هنرمندان نقش‌آفرین در این فیلم هستند.  با ما در ملوفیلم تا پایان این نوشتار همراه بمانید تا نقد کوتاهی بر فیلم شکارچیان روح: امپراتوری یخ ‌زده داشته باشیم.

خلاصه داستان فیلم شکارچیان روح: امپراتوری یخ ‌زده

داستان فیلم شکارچیان روح: امپراتوری یخ ‌زده سه سال پس از وقایع افترلایف جریان دارد که خانواده اسپنگلر، کالی و دوست پسرش گری گروبرسون به‌همراه فرزندانش تروور و فیبی و دوستان نزدیکش لاکی دومینگو و پادکست، به شهر نیویورک نقل مکان کردند تا به وینستون زدمور و ری استانتز کمک کنند. این خانواده برای همکاری با شکارچیان روح که یک آزمایشگاه تحقیقاتی مخفی را تهیه کرده‌اند راهی نیویورک شده‌اند که آغازی برای ماجراجویی‌های بیشتر است.

آغاز کار آنها به‌دلیل مواجه شدن با والتر پک که از مخالفان قدیمی شکارچیان روح است به مشکل می‌خورد. در این میان کشف یک مصنوعات باستانی که سبب رهایی یک نیروی شیطانی می‌شود، اوضاع را بسیار پیچیده‌تر می‌کند. حال شکارچیان جدید و قدیمی باید برای محافظت از خانه خود و نجات جهان از دوران یخبندان دوم با هم یکی شوند تا جهان را از شر دشمن قدرتمندی که به دنبال ایجاد ارتش شبح‌وار است، نجات دهند. فیلم شکارچیان روح: امپراتوری یخ ‌زده را از ملوفیلم بیننده باشید.

فیلم شکارچیان روح: امپراتوری یخ ‌زده

نقد فیلم شکارچیان روح: امپراتوری یخ ‌زده

با انتشار فیلم شکارچیان روح در سال 1984 ساخته ایوان رایتمن یک سال به یادماندنی برای مخاطبان رقم خورد اما، دنباله‌های آن فیلم متأسفانه نتوانستند در حد فیلم اصلی ظاهر شوند و مخاطب را با خود همراه کنند. دنباله قسمت اول فیلم شکارچیان روح که توسط خود ایوان رایتمن ساخته شد، اثری خوب بود اما نه در حد قسمت اول آن. در واقع دنباله‌های فیلم اول یک فاجعه تمام و کمال بودند که به اسم فیلم ضربه بزرگی زدند و مخاطبان این اثر را که در اولین قسمت خود توانست خوش بدرخشد و نگاه آنها را مجذوب خود کند، ناامید کرد. در سال 2021 فیلم علمی‌ تخیلی شکارچیان روح: افترلایف (Ghostbusters: Afterlife) با چاشنی کمدی به کارگردانی جیسون رایتمن در سراسر جهان اکران و به اثری ارزشمند تبدیل شد.

فیلم شکارچیان روح: افترلایف ساخته جیسون رایتمن اثری نوستالژیک برای همه طرفداران پدرش، یعنی دو‌گانه فیلم شکارچیان ارواح ساخته ایوان رایتمن بود که به یاد یکی از خالقان و بازیگران اصلی دو قسمت اول آن، هارولد رامیس فیلمبرداری شد که علیرغم فیلم قبلی خود با استقبال گرمی روبرو شد. فیلم شکارچیان روح: افترلایف اثر جیسون رایتمن در مجموع فیلم ساده‌ای بود که داستانی را روایت می‌کرد که کاملا مبتنی بر نوستالژی بود و تنها توانست خاطرات نیمه فراموش شده دوران کودکی برخی را زنده کند. اما این فیلم هم متأسفانه معایبی داشت که اگر می‌شد آنها را نادیده گرفت، اثری سرگرم‌کننده بود که می‌توانست مخاطب را با خود همراه کند. اگرچه معمولی بودن فیلم به نظر می‌رسید که نمی‌تواند مخاطب را مجذوب خود کند اما، موفقیتش ساخت دنباله آن را به تصمیم سونی پیکچرز قطعی کرد و فیلم شکارچیان روح: امپراتوری یخ ‌زده عنوان این دنباله است.

فیلم Ghostbusters: Frozen Empire که دنباله‌ای برای فیلم Afterlife است ادامه داستان آن را روایت می‌کند و این یعنی داستان فیلم دوباره در شهر نیویورک جریان دارد و شکارچیان ارواح دوباره با مقامات شهر در نزاع هستند و شری که قرن‌ها در زیر نیویورک خوابیده است دوباره خود را از دل یک اثر باستانی رها می‌کند. فیلم شکارچیان روح: امپراتوری یخ ‌زده سعی داشت تا با استفاده از نقاط قوت فیلم افترلایف، خود را قوی‌تر از قسمت قبل خود به تصویر بکشد، همانطور که فیلم Ghostbusters 2 تلاش کرد از نسخه اصلی خود پیشی بگیرد، و یک بار دیگر مخاطبان این اثر را با داستان این فیلم کمدی ماوراء‌طبیعی همراه کند که البته در این امر موفق شده است. اما سوال اینجاست فیلم شکارچیان روح: امپراتوری یخ ‌زده اثر گیل کنان آیا در همه جوانب نسبت به فیلم پیشین خود برتری دارد؟

اگرچه فیلم Ghostbusters: Frozen Empire باز هم به همان مشکل اساسی افترلایف دچار است و در نیمه دوم فیلم درجا می‌زند اما، نسبت به فیلم پیش از خود به تعادل مناسب بین کمدی و علمی‌ تخیلی نزدیک‌تر است. این فیلم شاید در نگاه اول مخاطب اثری ساده و معمولی باشد اما، با استفاده از ایده‌ای جدید در دنیای شکارچیان ارواح توانسته گام جدیدی در این فرنچایز بردارد و نسبت به قسمت قبلی خود برتری داشته باشد. فیلم Ghostbusters: Afterlife دقیقا ایده مشابه فیلم اول این مجموعه را وارد داستان کرد که نتوانست از این ایده دسته دوم بهره خوبی ببرد در حالیکه فیلم شکارچیان روح: امپراتوری یخ ‌زده اگرچه بر پاشنه امن نوستالژی این اثر می‌چرخد اما، به گونه‌ای مدرن است و توانسته در کنار آن اندکی نیز با شخصیت‌های جدیدی که از فیلم قبل معرفی شدند سر و کله بزند و مخاطب را با داستان خود همراه کند.

علاوه‌براین، این فیلم به خوبی توانسته است مخاطب را با داستانی که به نمایش می‌گذارد سرگرم کند و روح سرگرمی در این فیلم نسبت به قسمت قبلی آن بیشتر است. از طرفی فیلم Ghostbusters: Frozen Empire و همچنین قسمت قبلی آن یعنی افترلایف از نظر ساخت تیم جدید شکارچیان روح با اینکه از نسخه 2016 بهتر بودند اما، خالی از مشکل هم نبودند به نحوی که دنباله فیلم افترلایف در شخصیت‌پردازی و قصه‌گویی به معنی خاص مشکل داشت. اگرچه یک کیفیت پراکنده در داستان‌سرایی فیلم شکارچیان روح: امپراتوری یخ ‌زده وجود دارد، اما این مشکل را می‌توان به تلاش برای برقراری تعادل بین شخصیت‌های جدید و قدیمی فیلم نسبت داد. در واقع در این فیلم کارگردان سعی دارد پهنای برخی از شخصیت‌ها و البته کل فرنچایز را کمی گسترش دهد.

فیلم شکارچیان روح

اگرچه تلاش این فیلم و سازندگان آن در ایجاد شخصیت‌های توسعه داده شده است اما، فیلم خالی از خلق کاراکترهای محبوب است و تنها می‌خواهد با استفاده از نوستالژی این جای خالی را پر کند. در این فیلم شاهد حضور شخصیت‌های جدیدی هستیم و این کاراکترها بیشتر از نوجوانان تشکیل شده که ممکن است فیلم را برای افراد کم سن‌و‌سال‌تر جذاب کند و این گروه را نیز هدف قرار دهد اما، از طرفی برای مخاطبان فیلم‌های اول شاید غیرقابل تحمل به‌نظر برسد و همچنین نتوانسته آنها را به کاراکترهای محبوبی تبدیل کند. در واقع سازنده این اثر، مخاطب فیلمش را می‌شناسد و این یک هوش سازنده را نشان می‌دهد که با ثابت نگه داشتن این تعاملات متغیر سعی دارد تا گروه‌های مختلف تماشاگران را راضی نگه دارد.

شاید برخی دوست داشتند که باز هم کارگردانی فیلم شکارچیان روح: امپراتوری یخ ‌زده را سازنده فیلم Afterlife، جیسون رایتمن بر عهده داشته باشد اما، اکنون باید گفت حضور گیل کنان به جای جیسون رایتمن بر صندلی کارگردانی به بهتر بودن این فیلم نسبت به فیلم افترلایف کمک زیادی کرده است. شاید گیل کنان سازنده این فیلم علمی تخیلی با چاشنی طنز و خنده به طرز ماهرانه‌ای از نوستالژی برای بهبود تجربه مخاطب استفاده کرده باشد اما، این تنها گزینه او برای به نمایش درآوردن اثری ماندگار نیست.

در واقع او از عناصر آشنا از فیلم‌های اصلی که این فرنچایز را بسیار محبوب کرده، به خوبی بهره برده است و در کنار آن با استفاده از ماجراهای جدید و هیجان‌انگیز داستان را پیش می‌برد تا اثری برجسته را تقدیم دیدگان مخاطبانش کند. پس فیلم شکارچیان روح: امپراتوری یخ ‌زده فیلمی است که هم تازه و هم آشناست و در عین حال با ادای احترام به ریشه‌هایش، روایت شخصیت‌های جدیدش را نیز دنبال می‌کند.

از دیگر نکات مثبت فیلم Ghostbusters: Frozen Empire می‌توان به اتمسفر جدید خلق شده و یخی این فیلم اشاره کرد که کاملا با داستان فیلم مرتبط شده است. استفاده از این اتمسفر جدید در نیمه دوم فیلم باعث قوی‌تر شدن روند فیلم شده است اما، مشکلات در داستان و فیلمنامه این فیلم به قوت خود باقی است.

هرچند تفاسیر برخی از عناصر داستانی در فیلم کمی پیچیده به نظر می‌رسند اما، لزوما فیلمنامه آن خوب نیست هرچند که نسبت به فیلم قبلی خود پیشرفت کرده است. به طور کلی فیلمنامه در خیلی از مواقع ضعیف و سطحی است و داستان‌سرایی آن که به قلم مشترک گیل کنان و جیسون رایتمن به رشته تحریر درآمده است حاکی از ترکیب خوب و مناسب بار کمدی و علمی تخیلی این فیلم است، البته برخی از شوخی‌های کلامی فیلم جالب به نظر نمی‌رسد.

از طرفی باگ‌های داستانی فیلم مخصوصا در پایان آن خیلی زیادتر می‌شود و همچنین کاراکترهای جدید پر از عیب و نقص‌های قابل توجه هستند. شرور جدید خلق شده در فیلم شکارچیان روح: امپراتوری یخ ‌زده هم بسیار سطحی به نظر می‌رسد و نمی‌تواند به خوبی مخاطب را با خود همراه کند. از ویژگی‌های برجسته فیلم شکارچیان ارواح که در نیمه اول این فیلم نیز شاهد آن هستیم، روایت آرام جای خود را به سرعت به روایت سریع می‌دهد و این ویژگی‌ای است که در تمام آثار این مجموعه به چشم می‌آید. در هم آمیختن روایت آرام انسانی با شکار ارواح به علاوه جلوه‌های ویژه قوی و در عین حال قدیمی و همچنین حضور ارواح ترسناک و ترکیب آنها با کمدی ملموس یعنی پایبند ماندن این فیلم به اصول فرنچایز این مجموعه.

در بخش تیم بازیگری می‌توان گفت که شخصیت‌های قدیمی شکارچیان ارواح حکم نوستالژی‌ را دارند و برای زنده کردن خاطرات بهترین ابزار ممکن هستند. در کنار شخصیت‌های قدیمی، شخصیت‌های جدید نیز روایت داستان این فیلم ماوراء‌طبیعی خنده‌دار را به جلو سوق می‌دهند که به خوبی توانسته‌اند به ایفای نقش بپردازند و مخاطب را با خود همراه کنند.

سخن آخر

فیلم شکارچیان ارواح: امپراتوری یخ‌زده فیلمی کمدی علمی تخیلی به کارگردانی گیل کنان است که توانسته مخاطب را به آینده این فرنچایز تا حدودی خوش‌بین کند هرچند که در قصه‌گویی و فیلمنامه مشکل دارد. فیلم Ghostbusters: Frozen Empire  با خلق اتمسفری جذاب و ترکیب آن با ایده‌ای نو در این مجموعه گام بزرگی برداشته است که می‌تواند برای تماشاگر سرگرم‌کننده ظاهر شود.

برچسب ها :

Fariba Hoseinzadeh

پست های مرتبط

نقد فیلم فضانورد │ اثری غوطه‌ور در پوچی در ژانر علمی تخیلی

فیلم فضانورد (Spaceman) یک فیلم درام علمی تخیلی آمریکایی محصول ۲۰۲۴ است…

۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

نقد سریال مسئله سه جسم │ اثری جاه‌طلبانه در ژانر علمی تخیلی

سریال مسئله سه جسم (3 Body Problem) اثر جدیدی از سازندگان سریال…

۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

نقد فیلم آرگایل (Argylle)│ اثری ناامیدکننده از متیو وان

فیلم آرگایل (Argylle) یک فیلم اکشن جاسوسی با چاشنی کمدی به کارگردانی…

۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

دیدگاهتان را بنویسید