بیشتر بخوانید

صفحه اصلی > نقد و بررسی : نقد فیلم تلماسه: بخش دوم │ قهرمان واقعی چه کسی است؟

نقد فیلم تلماسه: بخش دوم │ قهرمان واقعی چه کسی است؟

نقد فیلم تلماسه: بخش دوم │ قهرمان واقعی چه کسی است؟

تلماسه: بخش دوم (Dune: Part Two) یک فیلم علمی تخیلی و حماسی به کارگردانی دنی ویلنوو است که دومین قسمت از فیلم تلماسه به‌شمار می‌رود. فیلم تلماسه: بخش دوم با اقتباس از رمانی به همین نام چاپ سال ۱۹۶۵ اثر فرانک هربرت ساخته شده است که مورد تحسین منتقدان قرار گرفت و در سراسر جهان بیش از ۶۲۸ میلیون دلار فروش داشت که به پرفروش‌ترین فیلم سال ۲۰۲۴ تبدیل شده است. در واقع پس از موفقیت تجاری و هنری قسمت یکم فیلم دون که با ستایش فراوان تماشاگران و کارشناسان سینما مواجه شد، برادران وارنر و لجندری انترتینمنت در اکتبر ۲۰۲۱ به ساخت دنباله این فیلم چراغ سبز نشان دادند. تصویربرداری اصلی فیلم Dune: Part Two در فاصله ژوئیه تا دسامبر ۲۰۲۲ در بوداپست، ایتالیا و ابوظبی انجام شد.

از هنرمندان بازگشته از فیلم یکم این اثر می‌توان به تیموتی شالامی، جاش برولین، ربکا فرگوسن، استلان اسکاشگورد، استیون مک‌کینلی هندرسون، زندایا، خاویر باردم، دیو باتیستا و شارلوت رمپلینگ اشاره کرد. برای آشنایی بیشتر با فیلم Dune: Part Two با روایت داستان پُل که حالا در پی‌گرفتن انتقام خون پدرش است و تبدیل به آخرین منجی بشریت تبدیل می‌گردد با ما در ملوفیلم تا پایان این نوشتار همراه بمانید تا نقد کوتاهی بر این اثر داشته باشیم.

خلاصه داستان فیلم تلماسه: بخش دوم

بخش اول فیلم تلماسه (Dune) بیش از نیمی از کتاب فرانک هربرت را پوشش داد و به روایت زندگی فرزند خانواده‌ای اصیل در آینده‌ای دور پرداخت که محافظت از ارزشمندترین دارایی و حیاتی‌ترین عنصر کهکشان به نام اسپایس به او سپرده شد. سیاره آراکیس که به‌خاطر طبیعت بیابانی خود به تلماسه شهرت یافته است دارای این عنصر ارزشمند در خاک خود است. این عنصر گرانبها تنها چیزی است که به وسیله آن سفر ستاره‌ای ممکن می‌شود. سیاره آراکیس که برای سال‌های طولانی مورد تجاوز و حمله گروهی به نام خاندان هارکنون قرار گرفته است، خیلی ناگهانی فرمانده آن به افراد خود دستور عقب‌نشینی می‌دهد.

امپراتور به رئیس خاندان آتریدیس به نام دوکل لتو مأموریت می‌دهد تا به سرزمین آراکیس برود و سعی کند در آنجا صلح را برقرار نماید. به زودی مشخص می‌شود تنها پسر خانواده آتریدیس به نام پاول که مدتی است رؤیاهای عجیبی از تلماسه می‌بیند، همان کسی است که می‌تواند آزادی و امنیت را به آراکیس و جهان بازگرداند.

داستان فیلم Dune: Part Two به بررسی سفر اسطوره‌ای دوک پل اتریدیز (با هنرمندی تیموتی شالامی) پرداخته است و اقتباسی از بخش دوم رمان فرانک هربرت را به تصویر می‌کشد. پل اتریدیز کسی است که با قدرت‌های روشن‌بینی خود می‌تواند بشریت را به سمت آینده‌ای بهتر هدایت کند. در حال حاضر پل اتریدیز با فرمن و چانی متحد شده است و در مسیر جنگ انتقامی قرار گرفته است که سبب نابودی خانواده او شدند.

در ادامه داستان فیلم تلماسه: بخش دوم، دوک پل اتریدیز با به دست گرفتن کنترل امپراتوری و قرار گرفتن بر سر دوراهی انتخاب بین عشق زندگی‌اش و سرنوشت تمام جهان، سعی دارد تا از وقوع آینده‌ای وحشتناک جلوگیری کند، آینده‌ای که تنها خود او می‌تواند پیش‌بینی کند. سرانجام این دوراهی، پل اتریدیز را به کجا می‌کشاند؟ برای دنبال کردن سرانجام داستان پل اتریدیز، فیلم Dune: Part Two را از ملوفیلم تماشاگر باشید.

فیلم Dune: Part Two

نقد فیلم تلماسه: بخش دوم

اولین رمان فرانک هربرت در سال 1965 با نام تلماسه منتشر شد که به‌طور غیرقابل‌حذفی از آن زمان بر چشم‌انداز گونه علمی‌ تخیلی تأثیر گذاشته است. این رمان در همان ابتدا با تمرکز بر شخصیت مبهم پل آتریدیز داستانی را شکل داد که در تعادل بین حماسه، محیط‌زیست‌گرایی و همچنین انتقاد سیاسی و اجتماعی قرار دارد و به اثری ستودنی از ژانر مورد علاقه مخاطبان تبدیل شده است. در سال 2016 ساخت فیلم تلماسه براساس این رمان محبوب پس از اینکه کمپانی لجندری پیکچرز حقوق پخش سینمایی و تلویزیونی آن را بدست آورد، آغاز شد که دنی ویلنوو قرارداد همکاری را به‌عنوان کارگردان این فیلم در سال 2017 امضا کرد.

در همان زمان ویلنوو قصد داشت اقتباسی دو بخشی از رمان تلماسه بسازد که بخش اول آن در سال 2021 در گرماگرم یک بیماری همه‌گیر به پرده‌های سینما رسید و مورد توجه منتقدان و مخاطبان قرار گرفت. فیلم Dune پروژه‌ای جاه‌طلبانه و رادیکال است، که در زمانی از راه رسید که به‌دلیل بیماری کووید و بحران تمام عیار فیلم‌های کمیک دنیای هالیوود با کاهش تماشاگران روبرو شده بود و هالیوود به شدت به فرنچایزهایی نیاز داشت که بتواند مخاطبان را دوباره به سینما جذب کند. بخش اول فیلم تل ماسه اگرچه بسیاری از مخاطبان را شگفت‌زده کرد اما، برخی از آنان ناامیدانه از شخصیت‌های تک بعدی و داستان گاهی خسته‌کننده آن انتقاد کردند. سه سال بعد، دنی ویلنوو با ساخت دنباله فیلم تل ماسه به سیاره آراکیس بازگشت و توانست شک‌ مخاطبان و منتقدان در ارتباط با شخصیت‌های تک بعدی و داستان خسته‌کننده آن را برطرف کند. در واقع دنی ویلنوو دنباله فیلم Dune را به‌جای اثری پر از ارجاعات بی‌ارزش به یک حماسه فضایی تقریبا تک رنگ و آوانگارد بدل کرد که از اساس با ارباب حلقه‌ها مقایسه شود. فیلم تلماسه: بخش دوم اثری است که سطح فیلم‌های بلاک‌باستر هالیوود را بالا می‌برد وکارگردان توانای آن توانسته است با تمرکز بر سطح تولید و فیلمنامه بی‌کم‌وکاست به اثر با شکوهِ یک حماسه علمی تخیلی زندگی ‌بخشد.

فیلم تلماسه: بخش دوم

دنی ویلنوو فیلمنامه‌نویس و کارگردان فرانسوی-کانادایی فیلم Dune: Part Two را با وفادار ماندن تا حد زیادی به رمان فرانک هربرت ساخته است و توانسته شخصیت‌های زن را در این اثر تماشایی بیش از پیش برجسته ‌کند. در واقع می‌توان گفت که ویلنوو یک آداپتور ایده آل است و توانسته با حذف تمام قوس‌های داستانی و خطوط غیرضروری شخصیت‌های فرعی کتاب از ادامه داستان، توجه تماشاگر معطوف به شخصیت‌های اصلی و خود آنتاگونیست‌ها کند. داستان فیلم Dune: Part Two به‌صورت کاملا خطی روایت شده است و رویدادها دقیقا از جایی آغاز می‌شوند که قسمت اول آن به پایان رسید.

فیلم دون: پارت دوم یک اثر جذاب و بی‌مانند است که با انتخاب مناسب لوکیشن‌ها و جزئیات صحنه‌نگاری دقیق و همچنین به لطف موسیقی غم‌انگیز هنس زیمر و ترکیب صدای فوق‌العاده به یک تجربه سینمایی در بالاترین سطح تبدیل شده است که در تعادل کامل بین ماجراجویی، اکشن و درک احساسات گوناگون قرار دارد و توانسته مخاطب را به خود جذب کند. این فیلم که با نقدهای مثبتی از سوی منتقدان مواجه شده است، توانسته با ایجاد بهترین ساختمان جهانی ممکن برای یک بلاک‌باستر معاصر که یکی از مهم‌ترین نکات برجسته این اثر به‌شمار می‌رود به سمت قصه‌گویی بصری در حالتی صامت پیش برود. اثری چشمگیر که

در فیلم Dune: Part Two برخلاف قسمت یکم آن که سعی در معرفی شخصیت‌ها و دنیای فیلم دارد و با دنبال کردن رویه‌ای متفاوت تبدیل به یکی از تحسین‌برانگیزترین اکشن‌های تاریخ سینما شده است. در دنباله فیلم دون شاهد روند شخصیت‌پردازی پُل به‌عنوان شخصیت اصلی هستیم که به بهترین شکل ممکن انجام شده است. در واقع شخصیت‌پردازی پُل که انگیزه‌های درونی و بیرونی او را به‌خوبی به تصویر کشیده و در نهایت او را در بین دوراهی سختی قرار می‌دهد که بر هیجان فیلم افزوده است و توانسته مخاطب را با خود همراه کند. تمام روند این تغییر شخصیت در طول داستان فیلم به بهترین شکل ممکن پیش رفته است.

فیلم دون: پارت دوم

از طرفی در فیلم دون: پارت دوم شاهد تغییر هم در سرعت و هم در حال و هوای فیلم هستیم و اکشن بیشتری در آن وجود دارد و همچنین طنز غیرمنتظره‌ای در دیالوگ‌های آن ظاهر شده است. هرچند که قسمت اول فیلم دون توسط بسیاری به دلیل کندی عمدی‌اش مورد انتقاد قرار گرفت اما، دنباله آن با پویایی دیوانه‌کننده‌ای ساخته شده است که از همان صحنه اول تمام کاستی‌های فیلم اول را جبران می‌کند.

همچنین در فیلم تلماسه: بخش دوم برای قابل درک شدن داستان برای مخاطب امروزی سازندگان آن تصمیم گرفتند به جای اینکه غرابت جهان‌سازی و وقایع را تلطیف کند، در واقع قهرمان و زاویه دید خود را به دیدگاهی آشناتر و قابل درک‌تر تغییر دادند همچون شخصیت زندایا، جنگجوی فریمن، چانی. در کل می‌توان گفت که فیلم تلماسه: بخش دوم فیلمی عالی در ژانر علمی تخیلی و اکشن است که توانسته مخاطبان بسیاری را به داستان خود جذب کند.

سخن آخر

فیلم تلماسه: بخش دوم برگرفته از رمانی به نام تل ماسه اثر فرانک هربوت است که بخش اول آن توانست مورد توجه منتقدان و مخاطبان قرار بگیرد و بخش دوم آن به پرفروش‌ترین فیلم سال ۲۰۲۴ تبدیل شد. در این فیلم علمی تخیلی و حماسی هنرمندانی چون تیموتی شالامی، ربکا فرگوسن، جاش برولین، دیو باتیستا، آنیا تیلور-جوی و لئا سیدو حضور داشته‌اند و به ایفای نقش پرداخته‌اند. اگر از دوستداران تماشای فیلم‌های حماسی هستید، با ملوفیلم همراه باشید.

برچسب ها :

Fariba Hoseinzadeh

پست های مرتبط

نقد فیلم شکارچیان روح: امپراتوری یخ ‌زده│ شکارچیان روح در مقابله با نیروی شیطانی

فیلم شکارچیان روح: امپراتوری یخ‌ زده (Ghostbusters: Frozen Empire) یک اثر کمدی…

۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

نقد فیلم ماه سرکش 2 │ نمایش فاجعه‌ای دیگر از زک اسنایدر

فیلم ماه سرکش 2: زخم کننده جدیدترین فیلم زک اسنایدر است که…

۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

معرفی و نقد فیلم معصوم (Immaculate) │ معجزه تولد دوباره مسیح

فیلم معصوم (Immaculate) یک اثر ترسناک و روان‌شناختی، محصول سال ۲۰۲۴ آمریکا…

۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

دیدگاهتان را بنویسید