بیشتر بخوانید

صفحه اصلی > نقد و بررسی : نقد انیمیشن پاندای کونگ فوکار 4 │ کناره‌گیری و معرفی جنگجوی اژدهای جدید

نقد انیمیشن پاندای کونگ فوکار 4 │ کناره‌گیری و معرفی جنگجوی اژدهای جدید

نقد انیمیشن پاندای کونگ فوکار 4 │ کناره‌گیری و معرفی جنگجوی اژدهای جدید

در سال‌های اخیر، سینما شاهد چندین دنباله برای فرنچایزهای انیمیشنی بوده است که هیچ‌ کدام از آنها نیاز مخاطب نبوده‌اند و تنها راهی برای کسب سرمایه بیشتر سازندگان این آثار به‌شمار می‌روند که به بازار وارد شده‌اند. در واقع باید بدانید چیزی که یک دنباله برجسته را از سایر دنباله‌ها متمایز می‌کند، توانایی سازندگان آن اثر در خلق آن در انطباق با واقعیت‌های مدرن است. در این میان انیمیشن پاندای کونگ فوکار 4 (Kung Fu Panda 4) دنباله جدید این فرنچایز است که توسط استودیوی دریم‌ورکس انیمیشن تولید شده است. سکان هدایت این انیمیشن کمدی هنرهای رزمی که در 8 مارس 2024 اکران شد را مایک میچل بر عهده داشته است. انیمیشن Kung Fu Panda 4 چهارمین قسمت از مجموعه پاندای کونگ فوکار است که دنباله‌ای برای پاندای کونگ فوکار 3 محصول سال 2016 به شمار می‌رود.

در قسمت چهارم این انیمیشن، پو با چالش‌های جدیدی روبه‌رو می‌شود که لحظات سرگرم‌کننده و خنده‌داری را برای تماشاگران رقم می‌زند. برای آشنایی بیشتر با داستان انیمیشن پاندای کونگ فوکار 4 و نقد کوتاهی بر آن با ما تا پایان این نوشتار در ملوفیلم همراه بمانید.

خلاصه داستان انیمیشن پاندای کونگ فوکار 4

داستان انیمیشن پاندای کونگ فوکار 4 پو و چالش‌های جدید پیش روی او را دنبال می‌کند. داستان از جایی آغاز می‌شود که پو، این خرس پاندای علاقه‌مند به کنگ فو که او را به قهرمانی افسانه‌ای تبدیل کرده است برای رهبری معنوی دره صلح انتخاب می‌شود. پو اهدافی در سر دارد و باید یک جانشین برای خود به‌عنوان جنگجوی اژدهای جدید پیدا کند و او را برای این جانشینی آموزش دهد. در این میان کملئون، که یک جادوگر شرور است و می‌تواند به هر جانوری تبدیل شود، نقشه‌های شومی در سر دارد. کملئون قصد دارد تا با استفاده از عصای حکمت پو، تمام دشمنانی را دوباره به زندگی برگرداند که قبلا پو آنها را به عالم ارواح فرستاده است.

پو علاوه بر آموزش جانشین خود به‌عنوان جنگجوی اژدها باید سعی کند مانع کار کملئون شود. بنابراین، پو با یک روباه به نام ژن و دوستانش سعی می‌کند از این تهدید جلوگیری کند. آیا ژن همراه و دوست همیشگی پو می‌ماند و در این راه او را یاری خواهد کرد؟ انیمیشن Kung Fu Panda 4 را از ملوفیلم تماشاگر باشید.

انیمیشن پاندای کونگ فوکار 4

نقد انیمیشن Kung Fu Panda 4

در سال‌های اخیر شاهد دنباله‌هایی برای فرنچایزهای انیمیشنی بوده‌ایم که در میان آنها انیمیشن پاندای کونگ فوکار 4 قرار دارد که دنباله‌ای برای سری انیمیشمن Kung Fu Panda به‌شمار می‌رود. اگرچه دنباله‌هایی برای انیمیشن‌های مختلف در این سال‌ها تولید و برای مخاطبان به نمایش گذاشته شده‌اند اما، همه آنها نتوانسته‌اند دنباله‌ای قدرتمند برای اثر خود باشند و مخاطبان را به خود جذب کنند که انیمیشن Kung Fu Panda 4 از این قاعده مستثنا نبوده است. سازندگان دنباله انیمیشن‌های مختلف باید سعی کنند اثر آنها منطبق بر واقعیت‌های مدرن باشد تا بتوانند مخاطبان را جذب کنند و آنها را راضی نگه دارند. به‌عنوان مثال انیمیشن گربه چکمه‌پوش: آخرین آرزو، با رعایت این اصل نشان داد که بینندگان سینما خواهان سرعت ویرایش سریع‌تر، رنگ‌های روشن و تم‌های داستانی بزرگسالانه‌تر هستند که موجب ترساندن مخاطبان خانوادگی نشوند، بلکه بتوانند آنها را به خود جذب کنند.

با این حال، استودیوی انیمیشن‌سازی دریم‌ورکس (DreamWorks) رویکرد کاملا متفاوتی را در پروژه‌های مختلف خود نشان داده است‌ و توانسته با یکی از دنباله‌های گربه چکمه‌پوش، ریسک کند و به هدف و مقصود برسد اما، در مقابل با دنباله انیمیشن پاندای کونگ فوکار، مسیری ساده‌تر و دم دستی را دنبال ‌کند. اگرچه دنباله‌سازی برای آثار پرمخاطب همچون انیمیشن پاندای کونگ فوکار که طرفدارهای کم‌سن‌وسال هم دارد، کار بسیار پیچیده‌ای است اما، این برداشت‌های سازندگان یک اثر است که می‌تواند دنباله پربار و موفقی از آب دربیاورد.

فرنچایز پاندای کونگ فو‌کار در تمام این‌ سال‌ها به خوبی بین مخاطب پیر و جوان محبوب مانده است که این نشان از یک ساخت مناسب در گام اول توسط سازندگان آن دارد. استودیو دریم‌ورکس انیمیشن در هشتمین سال شروع قرن جدید میلادی، داستان یک پاندای خپل و جسور را به جهان معرفی کرد که همه را مجذوب خود کرد. انیمیشن پاندای کونگ فوکار نسبت به دیگر ساخته‌های شرکت دریم‌ورکس، به‌عنوان مثال انیمیشن شرک اثری ملایم‌تر بود که پیامی مشابه در مورد مبارزه با کلیشه‌ها و باور به خود را برای مخاطبان به نمایش گذاشت.

باید توجه داشت که شاید خیلی‌ از پروژه‌های تولید شده دارای ایده‌های مشابهی باشند اما، تفاوت بین توسعه جهان‌ها در این آثار بسیار زیاد و قابل توجه است. انیمیشن شرک با نمایش تصاویر مربوط به یک غول سبز، حول چالش‌های روانی قهرمان داستان متمرکز شده بود که برای یک مرد، تجربه دوره‌های استاندارد بزرگ شدن همچون عشق، عروسی، تولد فرزندان و بحران میان‌سالی را به نمایش گذاشت. در حالی که خط شخصیت‌پردازی در انیمیشن پاندای کونگ فوکار کاملا متفاوت بود. در قسمت اول از انیمیشن پاندای کونگ فوکار شاهد شکل‌گیری شخصیت پو بودیم که توانست مخاطبان بی‌شماری را با داستان خود همراه کند. در دنباله‌های این انیمیشن که قسمت دوم آن در سال 2011 و قسمت سوم در سال 2016 برای مخاطبان به نمایش درآمد، پرده راز‌هایی از گذشته شخصیت پو را باز کردند که بر هیجان و جذابیت داستان این انیمیشن افزود.

اکنون بحث درباره دنباله جدید این انیمیشن است که به نظر می‌رسد اثر خوبی نبود و آنچه مخاطبان انتظار داشتند را به نمایش نگذاشت. علت این ناکامی را می‌توان به برداشت‌های ساده‌لوحانه‌ سازندگان این اثر از دلایل موفقیت فیلم‌های قبلی آن نسبت داد که نشناختن درست نقاط قوت یک مجموعه می‌تواند بدترین بلایای ممکن را سر دنباله جدید آن بیاورد که در قسمت جدید انیمیشن پاندای کونگ فوکار شاهد آن هستیم. در واقع پس از پایان قسمت سوم انیمیشن پاندای کونگ فوکار، تصویر پو شخصیت اصلی داستان انیمیشن، دیگر نیازی به عمق بیشتر نداشت و از اساس، گذشته و حال این شخصیت اجازه توسعه بیشتر و ساخت قسمت جدید را نمی‌داد. با این حال تهیه‌کنندگان این اثر تصمیم گرفتند تا دنباله جدیدی برای این انیمیشن با داستان جانشینی پو بسازند. این فرمولی آشناست که در فیلم‌های مختلفی شاهد آن بوده‌ایم و قهرمانان منسوخ شده به دنبال وارث هستند و هدف از وجود وارث از سوی سازندگان آثار این‌چنینی کسب پول بیشتر است.

انیمیشن پاندای کونگ ‌فوکار

انیمیشن پاندای کونگ ‌فوکار ۴ دنباله‌ای است که سازندگان آن فکر می‌کردند نمایش شخصیت پو به‌عنوان یک پاندای چاق و درشت هیکل و در عین حال ترسو می‌تواند به اندازه‌ کافی برای مخاطب سرگرم‌کننده باشد و درک نکردند که چرا خیلی‌ها، چند سال قبل عاشق قسمت‌های اول و دوم و حتی سوم این مجموعه شدند.

اگرچه انیمیشن پاندای کونگ ‌فوکار ۴ با ارائه چند سکانس سرگرم‌کننده، هم از صداپیشگی دل‌نشین جک بلک در نقش پو بهره برده است و هم به قسمت‌های قبلی خود ارجاع می‌دهد و دیالوگ‌هایی را در برمی‌گیرد که معنی‌دار به نظر می‌آیند اما، هیچ‌کدام از این‌ها باعث نشد که این دنباله جدید یک اثر خوب باشد. نداشتن انسجام و هویت در این اثر و توجه نکردن مایک میچل، کارگردان این انیمیشن به مفاهیم و موضوعات داستانی ارزشمند، سبب شده است تا کل داستان‌گویی آن تأثیرگذار نباشد.

هرچند انیمیشن Kung Fu Panda 4 از فرمول آشنای قهرمان منسوخ شده به دنبال وارث استفاده کرده است، فرمولی که در آن شخصیت پو جای خود را به نسل جدید خواهد داد اما، این فرمول برای این انیمیشن جواب نداده است. در واقع اگر یک فرد علاقه‌مند به قسمت‌های قبلی این مجموعه به سراغ دنباله جدید آن برود، خوانش سطحی از دلایل موفقیت قسمت‌های پیشین می‌تواند دنباله را نابود و مخاطب را از تماشای آن دل‌زده کند. باید قبول کرد که فرانچایز Kung Fu Panda برگرفته از زیبایی‌شناسی فیلم‌های اکشن هنرهای رزمی آسیایی است که به دهه‌های 1990 تا اوایل دهه 2000 میلادی برمی‌گردد که نسل کاملی از بچه‌ها آن زمان بزرگ شده‌اند و این مورد برای آنها هیچ معنا و جذابیتی ندارد.

داستان انیمیشن پاندای کونگ‌ فوکار ۴ از جایی شروع می‌شود که استاد شیفو از پو می‌خواهد که او جای استاد اوگ‌وی را بگیرد که این طرح داستانی با توجه ‌به اتفاقات رخ ‌داده در فیلم سوم این انیمیشن قابل قبول است. مشکل از جایی شروع می‌شود که انیمیشن Kung Fu Panda 4 بدون در نظر گرفتن بخش زیادی از قوس شخصیتی پو در سه فیلم قبلی این مجموعه، او را تبدیل به کاراکتری بسیار ضعیف که اصلا آماده‌ پیشرفت نیست، می‌کند. این تضعیف شخصیت پو در برخی از سکانس‌های هیجانی انیمیشن مشاهده می‌شود از جمله سکانس‌هایی که پو را بیش‌ازحد بی‌دست‌وپا نشان می‌دهد یا سکانس‌هایی که پو مشغول فرار است. در فیلم‌های قبلی این مجموعه شخصیت پو تبدیل به یک مبارز حرفه‌ای و مسلط بر کونگ فو و آرامش درونی شده بود که در نهایت توانست عصای اوگ‌وی را در پایان انیمیشن Kung Fu Panda 3 به‌دست آورد. اگر واقعا پو شخصیتی ضعیف و بی‌عرضه است پس چرا اوگ‌وی عصای خود را به او داد؟ نشان دادن ضعف این شخصیت محبوب در انیمیشن Kung Fu Panda 4 با وجود معدود دقایقی از کمدی اسلپ‌استیک که می‌تواند برای تماشاگر جالب و بامزه باشد، در کل در ذوق مخاطب می‌زند و او را از دنبال کردن داستان انیمیشن منصرف می‌کند.

Kung Fu Panda 4

در واقع با دیدن انیمیشن پاندای کونگ فوکار 4 متوجه خواهیم شد که فیلمنامه این اثر که به قلم جاناتان آیبل، گلن برگر و دارن لِمکه نگاشته شده است، لحن پویا و شوخ طبعی را که باعث شناساندن این حماسه به مخاطب شده بود کنار گذاشته است و تنها یک کمدی اکشن معمولی سرگرم‌کننده را برای تماشاگر به تصویر کشیده است. از طرفی مخاطب باید شاهد خداحافظی عاطفی شخصیت محبوب پو باشد که در آن پو جای خود را به نسل جدید خواهد داد و این تغییر، بدین شکل برای مخاطب زیبا به نظر نمی‌رسد.

اینکه یک دنباله بخواهد متفاوت باشد، به خودی خود بد نیست اما، کنار گذاشتن سریع برخی از محبوب‌ترین شخصیت‌های این مجموعه و همچنین کوچک کردن نقش آنها در حد حضورهای افتخاری چندثانیه‌ای که صرفا برای معرفی شخصیت‌های جدید و حضور آنها است در انیمیشن پاندای کونگ‌فوکار ۴ جالب نیست و می‌تواند مخاطب را از این اثر دور نگه دارد. اما‌ سوال اینجاست، آیا این شخصیت‌های تازه در حد و اندازه‌ای هستند که جای خالی شخصیت‌های محبوب این اثر را پر کنند؟

با پذیرش این تغییرات در انیمیشن پاندای کونگ فوکار، باز هم سازندگان این اثر شخصیتی خاص به ما نمی‌دهند که بتوانیم او را جایگزین مناسبی برای جنگجوی اژدها بدانیم و این اثر آن‌چنان به‌دنبال تازگی واقعی هم نیست. اینجاست که می‌توان گفت داستان این دنباله شامل روایتی است که راه به جایی نمی‌برد. انیمیشن پاندای کونگ‌فوکار ۴، بارها فقط همان کارهای انجام ‌شده در فیلم‌های قبلی را به نمایش گذاشته است، البته به شکل ضعیف‌تر مثل همراهی آقای پینگ و لی شان به‌عنوان پدرهای پو. سکانس‌های متمرکز روی همکاری آنها در این اثر جدید که با خلاقیت حداقلی به‌کار گرفته شده است، نتیجه‌ای جز چند جوک خسته‌کننده و گنجاندن زورکی پند و نصیحت ندارد و این موارد بعلاوه سفر پو و همراه جدیدش ژن طبق قوانین کلیشه‌ای ژانر فیلم‌های کمدی اکشن رفاقتی پیش می‌رود.

اگرچه نویسندگان این دنباله جدید سعی می‌کنند نوعی شیمی بین ژن و پو ایجاد کنند و آن‌طور که DreamWorks می‌خواهد وارد تعامل آنها شوند اما، به دلیل زمان‌بندی کوتاه و محدود، این ممکن نیست. از طرفی شخصیت‌پردازی بد کاراکتر آفتاب‌پرست دقیقا نتیجه‌ درک نکردن دلایل موفقیت فیلم‌های قبلی توسط سازندگان این اثر را به اثبات می‌رساند. اگرچه در فیلم‌های قبلی پاندای کونگ فوکار حداقل یک شخصیت منفی وجود داشت اما، شخصیت آفتاب‌پرست نسبت به آنها، خالی از موارد مورد نیاز یک شرور به یاد ماندنی است. از طرف دیگر معرفی یک کاراکتر تازه یعنی ژن با صداپیشگی آکوافینا در این نقش که پو را به ماجراجویی در یک شهر تازه می‌برد، در نوع خود جذاب و عالی به نظر می‌رسد. اگرچه این مورد می‌تواند مورد پسند مخاطب قرار بگیرد اما، تیم نویسندگی با تحمیل یک پیچش داستانی بسیار بد به قصه‌ ژن، این شخصیت را نابود کرده است.

انیمیشن Kung Fu Panda 4

تضعیف شخصیت پو در داستان انیمیشن پاندای کونگ فوکار 4 سبب شده تا دیگر خبری از آن روح فلسفی هنر‌های رزمی یا آن پو سرشار از شوخ‌طبعی نباشد. در واقع در این دنباله شاهد یک جنگجوی اژدهای بالغ‌تر هستیم که به دنبال برداشتن یک گام به سمت خلق یک شاگرد و دور شدن از عنوان گذشته خود است. داستان انیمیشن Kung Fu Panda 4 به‌دنبال نشان دادن پو آماده کناره‌گیری به نفع شاگردش است که به هیچ شکل با ژنتیک این فرنچایز هم‌خوانی ندارد و این طرح در آنچه باید نقطه مرکزی آن باشد، شکست می‌خورد.

اگرچه انیمیشن پاندای کونگ‌ فوکار به اکشن‌های شیرین خود معروف است و با وجود اینکه قسمت جدید این انیمیشن هم از این دایره خارج نیست اما، سکانس‌های اکشن این قسمت نه از نظر اجرا و نه از نگاه طراحی به سطح فیلم‌های قبلی آن نمی‌رسند. علاوه‌براین، سازندگان انیمیشن پاندای کونگ فوکار 4 هرگز برای ما توضیح نمی‌دهند که چرا شخصیت اصلی این فرنچایز باید از زیر بار جنگجوی اژدها دور شود و چیز جدیدی بیاموزد. باید قبول کرد که انیمیشن Kung Fu Panda 4 از نظر کمدی، اکشن و سرگرمی کاملا از همه فیلم‌های قبلی این فرنچایز پایین‌تر است.

در کنار این نکات منفی می‌توان گفت که انیمیشن پاندای کونگ فوکار 4 دارای جلوه‌های بصری و انیمیشن ارتقا یافته‌ای است که استاندارد جدیدی را برای این مجموعه ایجاد کرده است. از طرفی طرح‌های پیچیده شخصیت‌ها، رنگ‌های پر جنب‌و‌جوش و همچنین محیط‌هایی که به ‌دقت ساخته شده‌اند تماشاگر را در دنیایی غرق می‌کنند که هم آشنا و هم تازه است. روان بودن حرکات هنرهای رزمی و بیان ظریف چهره شخصیت‌ها توجه به جزئیات در هر فریم را نشان می‌دهد.

سخن آخر

انیمیشن پاندای کونگ فوکار 4 یکی از بهترین انیمیشن‌های کمدی با داستانی مهیج و جذاب است که نمایش هنرهای رزمی در آن می‌تواند مورد پسند مخاطبان واقع شود. اگرچه این انیمیشن نسبت به سری‌های قبلی خود نتوانسته است داستان مهیج و جذابی را برای مخاطب به نمایش بگذارد اما، مخاطبان بسیاری را به خود جذب کرد. و نظرات مثبتی را از تماشاگران و منتقدان به خود اختصاص داد. این انیمیشن مخاطب را با مفاهیمی مثل دوستی، رهبری، خانواده و قدرت درونی مواجه می‌کند که ارزش تماشا کردن را دارد.

برچسب ها :

Fariba Hoseinzadeh

پست های مرتبط

نقد فیلم فضانورد │ اثری غوطه‌ور در پوچی در ژانر علمی تخیلی

فیلم فضانورد (Spaceman) یک فیلم درام علمی تخیلی آمریکایی محصول ۲۰۲۴ است…

۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

نقد سریال مسئله سه جسم │ اثری جاه‌طلبانه در ژانر علمی تخیلی

سریال مسئله سه جسم (3 Body Problem) اثر جدیدی از سازندگان سریال…

۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

نقد فیلم آرگایل (Argylle)│ اثری ناامیدکننده از متیو وان

فیلم آرگایل (Argylle) یک فیلم اکشن جاسوسی با چاشنی کمدی به کارگردانی…

۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

دیدگاهتان را بنویسید