بیشتر بخوانید

صفحه اصلی > نقد و بررسی : نقد فیلم هانگر گیمز: تصنیف پرندگان آوازخوان و مارها (The Hunger Games: The Ballad of Songbirds and Snakes)│ خلق یک دیکتاتور

نقد فیلم هانگر گیمز: تصنیف پرندگان آوازخوان و مارها (The Hunger Games: The Ballad of Songbirds and Snakes)│ خلق یک دیکتاتور

فیلم هانگر گیمز: تصنیف پرندگان آوازخوان و مارها

فیلم هانگر گیمز: تصنیف پرندگان آوازخوان و مارها (The Hunger Games: The Ballad of Songbirds and Snakes) یک فیلم اکشن ویران‌شهری آمریکایی به کارگردانی فرانسیس لارنس است. این فیلم پنجمین فیلم از مجموعه فیلم‌های بازی های گرسنگی است که اولین بار در 5 نوامبر 2023 در برلین آلمان به نمایش گذاشته شد.

داستان فیلم به روایت 64 سال پیش از رخدادهای فیلم نخست، پرداخته است و زندگی اسنو را به تصویر می‌کشد. این اثر زیبا و به ‌یادماندنی، توانسته است مخاطبان بسیاری را با خود همراه کند اما، منتقدان فیلم آن را چگونه می‌بینند؟ آیا این فیلم همچون 4 سری دیگر آن، می‌تواند موفق عمل کند؟

در ادامه با ما در ملوفیلم همراه باشید، تا نگاهی به فیلم هانگر گیمز: تصنیف پرندگان آوازخوان و مارها داشته باشیم.

خلاصه داستان فیلم هانگر گیمز: تصنیف پرندگان آوازخوان و مارها 

داستان فیلم هانگر گیمز: تصنیف پرندگان آوازخوان و مارها، روایتگر زندگی کوریولانوس اسنو ۱۸ ساله است. داستان این فیلم به 64 سال قبل از اتفاقات بازی های گرسنگی برمی‌گردد، زمانی که کوریولانوس اسنو 18 سال دارد و این مصادف با دهمین دوره مسابقات، ۱۰ سال پس از شورش ناحیه‌ها علیه کاپیتول است.

با شورش ناحیه‌ها عیله کاپیتول قوانین سخت‌گیرانه‌ای روی کار آمد که باید هر ساله هر ناحیه فرد منتخب خود را برای مبازره یا بهتر است بگوییم یک میدان قتل عام، بفرستد. آخرین فردی که زنده بماند، ایالت خود را از قحطی نجات می‌دهد.

در این فیلم، اسنو 18 ساله ناامیدانه تلاش می‌کند تا زنده بماند و خانواده خود را به عظمت برساند و این آغازی برای رسیدن به اهداف او است. اسنو در دهمین سالگرد مسابقات بازی های گرسنگی، مربی یکی از افراد منتخب برای شرکت در بازی‌ها می‌شود. لوسی گری بیرد، دختری است که اسنو مربی او می‌شود تا او را برای شرکت در مسابقات آماده کند و برای تحقق تمام جاه‌طلبی‌های خود، از این دختر استفاده کند.

اتفاقات و چالش‌های سر راه اسنو و لوسی گری بیرد، درون‌مایه داستان فیلم را شکل می‌دهد و تصمیمات بحث‌برانگیز اسنو است که برای رسیدن به پیروزی سبب می‌شود تا کم‌کم هویت واقعی او آشکار گردد.

هانگر گیمز: تصنیف پرندگان آوازخوان و مارها

کارگردان، بازیگران و سایر عوامل فیلم هانگر گیمز: تصنیف پرندگان آوازخوان و مارها

کارگردانی فیلم هانگر گیمز: تصنیف پرندگان آوازخوان و مارها را فرانسیس لارنس انجام داده است. این کارگردان آمریکایی به جز سری اول این مجموعه، کارگردانی 4 سری دیگر آن را بر عهده داشته است. از آثار معروف این کارگردان می‌توان به فیلم‌های من افسانه‌ام، عطش مبارزه: اشتعال و همچنین آب برای فیل‌ها اشاره کرد.

فیلمنامه فیلم با اقتباس از رمانی با نام تصنیف پرندگان آوازخوان و مارها اثر سوزان کالینز، توسط مایکل لسلی و مایکل آرندت به رشته تحریر درآمده است. موسیقی متن کاری از جیمز نیوتن هاوارد و فیلمبرداری صحنه‌های آن توسط جو ویلیامز انجام شده است.

از جمله بازیگرانی که در این فیلم به ایفای نقش پرداخته‌اند، نام تام بلیث در نقش کوریولانوس اسنو، ریچل زگلر در نقش لوسی گری بیرد، جاش آندرس ریورا در نقش سجانوس پلینث و همچنین هانتر شیفر در نقش دجله اسنو به چشم می‌خورد.

تام بلیث در فیلم هانگر گیمز: تصنیف پرندگان آوازخوان و مارها نقش اصلی را بر عهده دارد. این بازیگر انگلیسی در فیلم‌های دیگری چون نیایش و اسکات و سید نیز نقش‌آفرینی کرده است. تام بلیث، بازیگر جوان انگلیسی توانسته است با بازی زیبا و دلنشین در فیلم The Hunger Games: The Ballad of Songbirds and Snakes، خود را به مخاطبان بشناساند و این پله‌ای برای ترقی او در زمینه بازیگری باشد.

ریچل زگلر بازیگر و خواننده آمریکایی است علاوه بر بازی در این فیلم در فیلم‌ها و سریال‌های مختلف دیگری به ایفای نقش پرداخته است. از فیلم‌هایی که این بازیگر جوان و موفق در آنها به ایفای نقش پرداخته است می‌توان به داستان وست ساید و شزم: خشم خدایان اشاره کرد. زگلر برای بازی در وست ساید در نقش اصلی ماریا واسکز برنده جایزه هفتاد و نهمین مراسم گلدن گلوب برای بهترین بازیگر زن فیلم کمدی- موزیکال شد.

فیلم The Hunger Games: The Ballad of Songbirds and Snakes

نقد و بررسی فیلم The Hunger Games: The Ballad of Songbirds and Snakes

از سال‌های 2012 تا 2014 اقتباس‌های سینمایی شامل 4 فیلم منتشر شده، طوفانی در جهان به راه انداخت به نحوی که تحسین منتقدان و طرفداران را برانگیخت. سوزان کالینز کسی بود که آثارش منبع اقتباس فیلم‌ها بود که پس از موفقیت آنها، باری دیگر پیش‌درآمدی بر سه‌گانه محبوب خود منتشر کرد. این رمان نیز بلافاصله به پرفروش‌ترین کتاب سال بدل شد و انتظار می‌رفت که روزی یک اقتباس سینمایی از آن انجام شود و فیلم بازی ‌های گرسنگی: تصنیف پرندگان آوازخوان و مارها، دقیقا همان اثر است.

اگرچه تصنیف پرندگان آوازخوان و مارها را نمی‌توان بهترین کتاب مجموعه‌ی «بازی‌ های گرسنگی» دانست اما، زمانی که تیزر رسمی با اقتباس سینمایی از آن منتشر شد، شور و هیجان غیرقابل وصفی در میان طرفداران این مجموعه به راه انداخت که مدت‌ها بود برای دیدن آن روی پرده‌ سینما لحظه‌شماری می‌کردند. با انتشار لیست بازیگران منتخب برای ایفای نقش در فیلم هانگر گیمز: تصنیف پرندگان آوازخوان و مارها، این فیلم به مورد انتظارترین فیلم بازی‌های گرسنگی تبدیل شد.

برخلاف انتظار، فیلم هانگر گیمز: تصنیف پرندگان آوازخوان و مارها نتوانسته است تا به این لحظه بیشترین میزان فروش را میان تمام فیلم‌های این مجموعه داشته باشد. البته تا به امروز، این پیش‌درآمد کمترین میزان ریزش بینندگان را تجربه کرده است و باید دید که آیا فیلم بازی ‌های گرسنگی: تصنیف پرندگان آوازخوان و مارها، می‌تواند به میزان فروش فیلم‌های قبلی این مجموعه نزدیک شود یا خیر.

نکته جالب توجه برای فیلم هانگر گیمز: تصنیف پرندگان آوازخوان و مارها، امتیاز تماشاگران به آن است که حدود ۹۱ درصد بوده و از چهار فیلم دیگر این مجموعه، بالاتر است. اگرچه توضیح این امتیاز بالا از سوی طرفداران با وجود تمام مشکلات ساختاری، انحراف از منبع اصلی و همچنین حفره‌های داستانی مشکل است اما، طرفداران بازی‌های گرسنگی از این فیلم راضی بوده‌اند. اگر فیلم اقتباسی از کتاب است پس چرا انحراف از منبع اصلی دارد و این از کاستی‌های فیلم به شمار می‌رود؟

فرانسیس لارنس سرعت روایت داستان را سرعت بخشیده است و 450 صفحه از کتاب را که به افکار اسنو جوان، بازی‌های ذهنی او و تلاش برای نجات خانواده‌اش شاره دارد، در مدت زمان حدود دو ساعت و نیم، به صورت فشرده به مخاطب نشان می‌دهد. این کار لارنس سبب شده است که عناصر اصلی کتاب در فیلم به زیبایی به تصویر کشیده نشوند و همین خلاء در کار او را از نگاه مخاطب رقم می‌زند. اما چرا ایجاد خلاء؟

نقد فیلم The Hunger Games: The Ballad of Songbirds and Snakes

یکی از جذاب‌ترین قسمت‌های کتاب سوزان کالینز، شیوه‌ی روایت ماهرانه‌ی او درباره شخصیت‌های مختلف داستان است که به خواننده فرصت می‌دهد تا پیچیدگی‌ها و ریزه‌کاری‌های شخصیت‌های مختلف مثل کوریولانوس را درک کند. با این شیوه روایت است که مخاطب می‌تواند دریابد که چگونه اسنو از یک بچه‌ی معمولی به شخصیتی تشنه‌ قدرت و همچنین از نظر اخلاقی، به فردی فاسد تبدیل می‌شود.

این افکار اسنو هستند که توجیهات درونی او را برای اعمال وحشتناکی که می‌خواهد انجام دهد، نشان می‌دهند. افکار اسنو طرز نگاه او به جامعه‌ای که در ویرانی فرورفته را به زیبایی نمایان می‌کند و این همان کاستی فیلم است که در نتیجه سرعت بخشیدن به داستان و به تصویر نکشیدن افکار اسنو توسط فرانسیس لارنس به چشم می‌خورد.

یکی دیگر از مشکلات و ضعف‌های فیلم هانگر گیمز: تصنیف پرندگان آوازخوان و مارها، عدم وجود صحنه‌های اکشن است. اگرچه این فیلم به خاطر بازی‌های گرسنگی باید صحنه‌های اکشن زیاد و جذابی داشته باشد اما، در دهمین دوره بازی‌های گرسنگی صحنه‌های اکشن چندانی دیده نمی‌شود به نحوی که تقریبا نیمی از شرکت‌کنندگان مسابقه قبل از شروع نبرد جان خود را از دست می‌دهند.

این فیلم، یک اثر طولانی برای تماشا است که در متاکریتیک با 22 نقد ثبت شده، میانگین نمره 53 از 100 را به خود اختصاص داده است. برای این فیلم در سایت راتن تومیتوز امتیاز 62 درصدی با رأی 46 منتقد به ثبت رسیده است که کمترین امتیاز را در میان این مجموعه دارد و برای سایر فیلم‌های این مجموعه حداقل امتیاز کسب شده حدود ۷۰ درصد بوده است. منتقد ریچل لابونته نمره 90 از 100 را به فیلم The Hunger Games: The Ballad of Songbirds and Snakes داده است و معتقد است که این یک فیلم ارزشمند در فرنچایز هانگر گیمز به حساب می‌آید، آن هم به لطف بازیگری و طراحی صحنه‌های عالی.

با وجود نواقص زیاد موجود در فیلم و کم‌کاری در روایت اصل داستان اما، بازی زیبای بازیگران فیلم توانسته است نگاه مخاطبان را با خود همراه کند.

سخن آخر​

فیلم هانگر گیمز: تصنیف پرندگان آوازخوان و مارها سری پنجم این مجموعه تماشایی است که با استقبال قابل توجه طرفدارانش روبرو شده است. این فیلم را می‌توان یک اثر معمولی و قابل قبول در مورد ساخت یک شخصیت دیکتاتور دانست که ایده‌های خلاقانه آن، طرفداران را شگفت‌زده کرده است. چنانچه تا به حال موفق به دیدن فیلم‌های این مجموعه نشده‌اید، این پیش‌درآمد می‌تواند یک نقطه ورود مناسب برای این مجموعه باشد. برای دیدن این فیلم، با ملوفیلم همراه باشید.

Fariba Hoseinzadeh

پست های مرتبط

نقد فیلم فضانورد │ اثری غوطه‌ور در پوچی در ژانر علمی تخیلی

فیلم فضانورد (Spaceman) یک فیلم درام علمی تخیلی آمریکایی محصول ۲۰۲۴ است…

۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

نقد سریال مسئله سه جسم │ اثری جاه‌طلبانه در ژانر علمی تخیلی

سریال مسئله سه جسم (3 Body Problem) اثر جدیدی از سازندگان سریال…

۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

نقد فیلم آرگایل (Argylle)│ اثری ناامیدکننده از متیو وان

فیلم آرگایل (Argylle) یک فیلم اکشن جاسوسی با چاشنی کمدی به کارگردانی…

۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

دیدگاهتان را بنویسید