بیشتر بخوانید

صفحه اصلی > نقد و بررسی و معرفی : نگاهی به فیلم ویلای ساحلی│ فیلمی کمدی یا اجتماعی؟

نگاهی به فیلم ویلای ساحلی│ فیلمی کمدی یا اجتماعی؟

فیلم ویلای ساحلی (Beach Villa)

فیلم ویلای ساحلی کاری از کیانوش عیاری با بازی زیبای هنرمندان نامی ایران، رضا عطاران، پژمان جمشیدی و ریما رامین‌فر، این روزها بر سردر سینماها می‌درخشد. این اثر برخلاف ظاهر ساده‌انگارانه‌اش، بسیار رندانه و هوشمندانه است به نحوی که با لحنی لطیف و اجرایی دقیق، به بیان مسائل اجتماعی می‌پردازد که می‌توان آن را نوعی چکیده موقعیتی و درون‌مایه‌ای از سینمای عیاری دانست.

فیلم ویلای ساحلی توانسته است مخاطبان بسیاری را با خود همراه کند اما، چرا و چگونه؟ داستان فیلم و نگاه کارگردان به مسائل مختلف با چاشنی طنز و هیجان شاید یکی از دلایل محکمه‌پسند برای جذب مخاطب باشد.

اگر می‌خواهید بیشتر با داستان این فیلم تماشایی و همچنین عوامل آن آشنا شوید، با ما در ملوفیلم همراه باشید.

خلاصه داستان فیلم ویلای ساحلی​

داستان فیلم ویلای ساحلی روایتگر زندگی یک خانواده به عنوان سرایدار در یک ویلای ساحلی است. یونس (با هنرمندی پژمان جمشیدی) در یک گلخانه کار می‌کند که به خواسته صاحب کارش، باید برای مدت 6 ماه به ویلای ساحلی او نقل مکان کند و در مدتی که او در ویلا نیست، از آنجا مراقبت کند.

چاوشی صاحب‌کار یونس، قرار است برای دانشگاه رفتن دخترش، به مدت 6 ماه در خارج اقامت داشته باشد. یونس به همراه همسرش (با بازی ریما رامین‌فر) و سه فرزندش به ویلای ساحلی نقل مکان می‌کند. در این زمان برادر زن یونس، فرخ (با نقش‌آفرینی رضا عطاران)، که برای خرید خانه حدود 200 میلیون تومان پول کم دارد و اگر تا سه ماه دیگر نتواند پول را پرداخت کند مجبور به پس دادن خانه می‌شود، به ویلا می‌آید و از یونس درخواست کمک می‌کند.

با ورود فرخ، داستان در ویلا شروع می‌شود. فرخ از یونس می‌خواهد که اتاق‌های ویلا را اجاره دهند تا مبلغ خرید خانه را تهیه کند اما، یونس که فردی معتقد است این کار را خیانت در امانت می‌داند و مخالفت می‌کند. در نهایت یونس با اصرار همسرش و فرخ مجبور به این کار می‌شود و این شروع اتفاقات و ماجراهای مختلف در ویلا است.

آیا فرخ می‌تواند با اجاره دادن اتاق‌های ویلا، مبلغ مورد نظرش را برای خرید خانه جور کند؟ آیا چاوشی صاحب‌کار یونس از اجاره دادن ویلا، خبردار می‌شود؟ سرانجام داستان زندگی این خانواده در ویلا و ماجراهای تلخ و شیرین آن با چاشنی خنده را حتما دنبال کنید.

فیلم سینمایی ویلای ساحلی

کارگردان و سایر عوامل فیلم ویلای ساحلی​

کارگردانی فیلم ویلای ساحلی را کیانوش عیاری انجام داده است. علاوه بر کارگردانی این فیلم تماشایی، فیلمنامه آن نیز توسط کیانوش عیاری به رشته تحریر درآمده است. کیانوش عیاری فعالیت سینمایی خود را با ساخت فیلم‌های کوتاه در سینمای آزاد اهواز شروع کرد.

تجربه سینمای حرفه‌ای او با نگارش فیلمنامه و کارگردانی تنوره دیو در سال 1364 آغاز شد و تاکنون ادامه دارد. آثار عیاری، برجسته و در عین حال منحصربه‌فرد هستند که از میان آنها می‌توان به فیلم‌هایی چون کاناپه، خانه پدری، بیدار شو آرزو، سفره ایرانی و شاخ گاو اشاره کرد.

یکی از افتخارات این فیلمساز ایرانی، دریافت جایزه پلنگ نقره‌ای جشنواره بین‌المللی فیلم لوکارنو برای فیلم آبادانی‌ها در سال 1994 است. کیانوش عیاری برادر داریوش عیاری، فیلمبردار فیلم ویلای ساحلی است.

رضا رخشان، تهیه‌کننده فیلم ویلای ساحلی است که موسیقی آن کاری از امید رئیس دانا است. این فیلم یکی از جذاب‌ترین فیلم‌های سال 1402 است که توانسته نظر مخاطبان بسیاری را به خود جذب کند.

بازیگران نقش آفرین در فیلم ویلای ساحلی​

در فیلم ویلای ساحلی ستارگان سینمای ایران چون رضا عطاران، پژمان جمشیدی و ریما رامین‌فر و بازیگران نوظهوری چون فرگل فربخش، آتوسا انواریان و شووار کریم‌زاده به ایفای نقش پرداخته‌اند. در ادامه به مختصر بیوگرافی در مورد بازیگران فیلم می‌پردازیم، پس تا پایان با ما در ملوفیلم بمانید.

بیوگرافی رضا عطاران​

رضا عطاران، بازیگر، کارگردان و فیلمنامه‌نویس متولد 1347 است که با بازی در مجموعه بیداران در سال 1369 پا به عرصه بازیگری گذاشت. اولین تجربه کارگردانی این هنرمند سرشناس برای کارگردانی برنامه سیب خنده در سال 1376 برای گروه سنی کودک و نوجوان است. اولین حضور عطاران در سینما با بازی در فیلم کلید ازدواج در سال 1376 رقم خورد.

رضا عطاران برای بازیگری و کارگردانی دو مجموعه تلویزیونی خانه به دوش و متهم گریخت، به یکی از مشهورترین کارگردانان تلویزیونی تبدیل شد و از آن پس ساخت سریال‌های تلویزیونی با سبک این سریال‌ها قوت گرفت. اگرچه آغاز فعالیت عطاران در زمینه بازیگری با تلویزیون شروع شد اما، در سال 1387 با ساخت سریال بزنگاه ویژه برنامه ماه مبارک رمضان، فعالیت او برای همیشه با تلویزیون به پایان رسید.

پس از خداحافظی با تلویزیون، عطاران بیشتر از قبل در سینما به فعالیت پرداخت که از بهترین آثار او می‌توان به ورود آقایان ممنوع، دهلیز، چه خوبه که برگشتی، طبقه حساس، استراحت مطلق، من سالوادور نیستم، مصادره، هزارپا و همچنین رحمان 1400 اشاره کرد.

از افتخارات این هنرمند توانا و باتجربه می‌توان به دریافت جایزه بهترین کارگردانی (در بخش نگاه نو) در سال 1390 در جشنواره فیلم فجر برای فیلم خوابم می‌آد اشاره کرد. در سال‌های 1392 و 1399 به ترتیب برای فیلم‌ طبقه حساس و فیلم روشن، موفق به دریافت جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد از جشنواره فیلم فجر شد.

دریافت جایزه بهترین بازیگر نقش اول برای فیلم اسب حیوان نجیبی است، در سال 1390 از جشن بزرگ سینمای ایران، دریافت جایزه چهره مؤثر سال سینمای ایران از آکادمی سینماسینما در سال 1397و همچنین برنده جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد برای بازی در فیلم دهلیز در سال 1392 از جشن انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران از دیگر افتخارات رضا عطاران به شمار می‌رود.

ویلای ساحلی

بیوگرافی پژمان جمشیدی​

پژمان جمشیدی متولد سال 1356 بازیکن سابق فوتبال و بازیگر است که آغاز فعالیت او در زمینه بازیگری به نقش‌آفرینی در قسمتی از مجموعه تلویزیونی ساختمان پزشکان در سال 1390 برمی‌گردد. در دوران قبل از بازیگری که بازیکن فوتبال بود، در تیم‌های مختلفی چون پرسپولیس، سایپا، فولاد خوزستان، استیل آذین و همچنین تیم ملی ایران حضور داشته است. جمشیدی در سال 81-1380 بازیکن تیم پرسپولیس تهران بود که در آن سال این تیم در مسابقات لیگ برتر ایران، قهرمان شد.

جمشیدی پس از 15 سال فعالیت در سطح اول فوتبال ایران، در سال 1388 از فوتبال کناره‌گیری کرد. پس از بازی در قسمتی از مجموعه پزشکان، در سال 1392 در مجموعه تلویزیونی پژمان در نقش اصلی، بازی کرد. از آن پس در سریال‌های دیگری چون سال‌های ابری، دیوار به دیوار 1 و دیوار به دیوار 2 و همچنین نفس به ایفای نقش پرداخته است.

این بازیگر توانا که اکنون جزو پولسازترین و فعال‌ترین بازیگران سینمای ایران به شمار می‌رود، در فیلم‌هایی چون آتش بس 2، خوب بد جلف، ایده اصلی، ما همه با هم هستیم، تگزاس 2، سوء‌تفاهم، شیشلیک، شهر هرت، بی‌مادر، بخارست، علفزار و همچنین یادگار جنوب به ایفای نقش پرداخته است.

پژمان جمشیدی علاوه بر بازیگری در زمینه مجری‌گری نیز فعالیت داشته است و در سال 1398 یک برنامه اینترنتی فوتبالی به نام کلاسیکو ساخته عادل فردوسی‌پور را اجرا کرد. در سال 1400 نیز در یک تک‌شو اینترنتی به نام پیشگو به مجری‌گری پرداخته است.

از افتخارات پژمان جمشیدی در زمینه بازیگری می‌توان به دریافت دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد در فیلم یادرگار جنوب از جشنواره فیلم فجر، بهترین بازیگر مرد کمدی تلویزیونی برای بازی در مجموعه زیرخاکی در سال 1400 از جشن حافظ و همچنین بهترین بازیگر مرد برای نقش‌آفرینی در فیلم علفزار از جشنواره آنتالیا در سال 1401 اشاره کرد.

بیوگرافی ریما رامین فر​

ریما رامین‌فر متولد سال 1349 بازیگر و نویسنده است که یکی از بهترین بازیگران سینمای ایران به شمار می‌رود. ریما رامین‌فر در فیلم‌ها و سریال‌های مختلفی نقش داشته است و آغاز فعالیت او در این زمینه به بازی در فیلم نان، عشق، موتور 1000 در سال 1379 برمی‌گردد. پس از آن رامین‌فر در فیلم‌های دیگری چون رفیق بد، شیرین، سیزده، مرگ ماهی، سوفی و دیوانه، چهل و هفت، زیر نظر و همچنین ملاقات خصوصی حضور داشته است.

آغاز فعالیت این هنرمند سرشناس و توانا در تلویزیون به سال 1383 برای بازی در مجموعه من یک مستأجرم برمی‌گردد. علاوه بر این سریال تلویزیونی، ریما رامین‌فر در سریال‌های دیگری چون چک برگشتی، پایتخت (در هر 6 فصل آن) در نقش هما و همچنین مهمونی به ایفای نقش پرداخته است.

رامین‌فر برای بازی در مجموعه تلویزیونی پایتخت توانسته است تندیس جشنواره نوروزی صداوسیما در سال 1397 برای بهترین بازیگر زن را از آن خود کند. برنده شدن تندیس جشنواره پنجمین جشن انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران برای فیلم یه حبه قند برای بهترین بازیگر مکمل زن در سال 1390 و همچنین دریافت تندیس حافظ برای بهترین بازیگر زن کمدی تلویزیون از پانزدهمین جشن حافظ برای بازی در مجموعه پایتخت 3 در سال 1394 از دیگر افتخارات ریما رامین‌فر است.

همانطور که گفته شد این بازیگر خلاق و توانا علاوه بر بازیگری در زمینه نویسندگی نیز فعالیت دارد و یکی از نویسندگان سریال پرمخاطب بدون شرح در سال 1381 است. علاوه بر این سریال تلویزیونی، ریما رامین‌فر از نویسندگان مجموعه تلویزیونی چارخونه و همچنین کمربندها را ببندیم نیز بوده است.

نقد فیلم ویلای ساحلی

نقدی کوتاه بر فیلم ویلای ساحلی​

کیانوش عیاری در 30 مرداد 1401 پروانه ساخت چهاردهمین فیلم خود را دریافت کرد که در مهرماه، فیلمبرداری آن در شمال کشور آغاز شد. فیلم ویلای ساحلی در پایان خردادماه 1402 با پایان مراحل فنی، آماده نمایش شد و سرانجام در آذرماه روی پرده سینما رفت. این فیلم توانست در اولین روز نمایش خود در مقایسه با سایر فیلم‌های اکران شده در 4 سال اخیر، عنوان پرفروش‌ترین فیلم در نخستین روز نمایش را به خود اختصاص دهد.

اگرچه ساخته‌های اخیر کیانوش عیاری عمدتا با ممیزی و عدم اکران روبرو شده است اما، این فیلم او پس از اکران توانست نگاه مخاطبان بسیاری را با خود همراه کند. البته، عیاری عنوان کرده است که هدفش از ساخت این فیلم دیدنی، پول است چون قصد دارد پروژه دیگری را شروع کند که خود او تهیه‌کننده آن است.

کیانوش عیاری که به ساخت فیلم‌های تلخ و واقع‌گرایانه شهرت دارد و معمولا آثار او مثل خانه پدری و کاناپه با سانسور شدید همراه بودند، این‌بار برخلاف همیشه، با یک فیلم کمدی پس از سالها به سینما بازگشت. به گفته عیاری در روز تولدش، فیلم ویلای ساحلی کمدی نیست اما، فیلمی شیرین است و قطعا برای مخاطب جذابیت دارد و داستانی مفرح را تعریف می‌کند. فروش فوق‌العاده این فیلم و جذب مخاطبان بسیار، صحت این گفته عیاری را نشان می‎دهد.

نقدی بر فیلم سینمایی ویلای ساحلی

حضور همزمان کمدین‌های مشهور سینمای ایران، رضا عطاران، پژمان جمشیدی و همچنین ریما رامین‌فر یکی از نقاط قوت فیلم ویلای ساحلی است. نخستین باری که رضا عطاران با پژمان جمشیدی هم ‌بازی شدند، در سال 1399 برای بازی در فیلم شیشلیک بود و اکنون این دو بازیگر نامی در این فیلم در کنار هم نقش‌آفرینی می‌کنند.

دیالوگ‌گویی‌ها و اکت‌های رضا عطاران که در اکثر کارهایش دیده می‌شود، به فیلم‌ها و سریال‌هایی که در آنها به ایفای نقش پرداخته است، نمک خاصی داده است و فیلم ویلای ساحلی هم از این قاعده مستثنا نیست و همین او را بیشتر نزد طرفدارانش محبوب کرده است.

شاید با دیدن نام بازیگران این فیلم اولین چیزی که به ذهنتان می‌رسد، روبرو شدن با یک فیلم طنز است مثل فسیل اما، اینطور نیست. فیلم به روایت برخی مسائل اجتماعی می‌پردازد و آن را با چاشنی خنده به مخاطب نشان می‌دهد. اگرچه ژانر اصلی این فیلم اجتماعی است اما، مسائل مختلف اجتماعی در قالب یک کمدی سیاه به نمایش گذاشته شده‌اند.

در کل می‌توان گفت که فیلم خوب است و تماشاگران راضی هستند و این به خاطر داستان زیبای فیلم، بازی فوق‌العاده و هوشمندانه بازیگران آن برای ایفای شخصیت‌های فیلم و همچنین کارگردانی حرفه‌ای کیانوش عیاری مثل همیشه است.

سخن آخر​

فیلم ویلای ساحلی جدیدترین اثر کیانوش عیاری است که این روزها در سینما برای طرفداران فیلم، روی پرده نمایش رفته است. داستان اجتماعی با چاشنی طنز این فیلم و بازی زیبای ستارگان سینمای ایران، توانسته است مخاطبان بسیاری را با خود همراه کند.

این اثر مفرح و بدون ابتذال به بیان مسائل اجتماعی پرداخته است به نحوی که مخاطبان توانسته‌اند به راحتی با آن ارتباط برقرار کنند. اگر به دنبال فیلمی طنزآمیز و خانوادگی هستید، تماشای فیلم ویلای ساحلی را از دست ندهید.

برچسب ها :

فریبا حسین زاده

پست های مرتبط

بهترین فیلم و سریال های آمریکایی که انیمه اقتباسی دارند

یکی از شاخص‌ترین نمونه‌های سرگرمی در هر فرهنگی انیمه‌ها هستند که توانسته‌اند…

۲۹ خرداد ۱۴۰۳

بهترین مانگاهای تمام دوران

مانگاها کتاب‌های مصور ژاپنی هستند که داستانی را با بیانی روایی یا…

۲۶ خرداد ۱۴۰۳

معرفی انیمیشن درون و بیرون 2 (Inside Out 2)

انیمیشن درون و بیرون 2 (Inside Out 2) یک فیلم پویانمایی آمریکایی…

۲۴ خرداد ۱۴۰۳

دیدگاهتان را بنویسید