بیشتر بخوانید

صفحه اصلی > نقد و بررسی : نقد فیلم روز شکرگزاری (Thanksgiving)│ وحشت در شکرگزاری خونین

نقد فیلم روز شکرگزاری (Thanksgiving)│ وحشت در شکرگزاری خونین

نقد فیلم روز شکرگزاری (Thanksgiving)│ وحشت در شکرگزاری خونین

فیلم روز شکرگزاری (Thanksgiving) یک اثر سینمایی جذاب در ژانر ترسناک، هیجان‌انگیز و معمایی است. قتل عاملی جسورانه با بوی بوقلمون در جمعه سیاه، این تعریفی از جدیدترین اثر کارگردان نامی آمریکا، الی راس است. این اثر سرگرم‌کننده و پرتعلیق با تمهیدات و نشانه‌های فیلم‌های ترسناک و اسلشر کلاسیک به نحوی بازی کرده است که خوش ساخت به نظر می‌رسد و طرفداران ژانر رازآلود و وحشت را راضی نگه داشته است.

فیلمی با قاتل ماسک‌دار و در عین حال توانا و دیوانه که به سمت قربانیان خود هجوم می‌برد و یکی یکی آنها را از پای درمی‌آورد و ترس و وحشت غیرقابل وصفی را به نمایش می‌گذارد. سرانجام این قاتل چه خواهد شد؟ اگر از طرفداران فیلم‌های ژانر وحشت هستید، نگاهی به این فیلم اسلشر داشته باشید.

در این نوشتار به نقد و بررسی فیلم Thanksgiving می‌پردازیم تا شما را بیشتر با جدیدترین اثر الی راس آشنا کنیم. پس با ما تا پایان در ملوفیلم همراه باشید.

خلاصه داستان فیلم روز شکرگزاری

داستان فیلم Thanksgiving روایتگر یک جمعه سیاه یا بلک فرایدی خونین است. داستان از اینجا شکل می‌گیرد که در بحبوحه جمعه سیاه، جمعیتی به مرکز خرید رایت مارت واقع در پلیموث ماساچوست در آمریکا می‌روند، البته نه برای خرید، بلکه برای نابودی. این جمعیت دیوانه علاوه بر نابودی تمامی کالاهای مرکز خرید، مردمی را نیز که بر سر راه آنها قرار می‌گیرند، به سمت نابودی می‌کشانند.

اما این نابودی به همین‌جا ختم نمی‌شود و در سالگرد بعدی این حادثه تلخ نیز باری دیگر، یک دیوانه نقابدار ظاهر می‌شود که سبب وحشت تمام افراد درگیر در این تراژدی می‌شود. اگرچه حادثه سال قبل بسیار تلخ و وحشتناک بود اما، اکثر شهروندان فقط می‌خواهند به زندگی ادامه دهند و تعطیلات عادی خود را داشته باشند.

اما پس از یک سال در حالی که همه به زندگی عادی خود برگشته‌اند و اتفاق وحشتناک گذشته را به دست فراموشی سپرده‌اند، یک قاتل مرموز ظاهر می‌شود و شروع به برداشتن تک تک افراد دخیل در حادثه تلخ می‌کند.

سرانجام این ترس و دلهره به کجا می‌رسد؟ آیا قاتل یا قاتلین به دام خواهند افتاد و مردم به زندگی عادی خود باز خواهند گشت؟

فیلم روز شکرگزاری

کارگردان، بازیگران و سایر عوامل فیلم روز شکرگزاری

الی راس اهل ایالات متحده آمریکا است که از سال 1996 به فعالیت در زمینه فیلم و سریال مشغول شده است. جدیدترین اثر او، فیلم روز شکرگزاری است که می‌توان آن را بهترین اسلشر سال 2023 دانست و توانسته است مخاطبان بسیاری را با خود همراه کند.

الی راس علاوه بر کارگردانی فیلم در نگارش فیلمنامه و همچنین تهیه‌کنندگی آن نیز نقش داشته است. فیلمنامه این اثر ترسناک و معمایی، با همکاری الی راس و جف رندل به رشته تحریر درآمده است. در زمینه تهیه‌کنندگی آن نیز علاوه بر الی راس، جف رندل و راجر برنبام همکاری داشته‌اند.

الی راس تأثیر شگرفی در دنیای فیلم‌های با ژانر وحشت و رازآلود داشته است. در واقع می‌توان گفت این الی راس بود که در اوایل دهه 2000 با دو فیلم ترسناک اسلشر و مهیج چون مسافرخانه (Hostel) و کلبه تب‌دار (Cabin Fever) توانست، چشم‌انداز تیره به این ژانر را زنده کند.

زمانی که فیلم‌های اسلشر و مهیج در ژانر ترسناک کمیاب شده بود، کسی که برای زنده نگه داشتن این ژانر تلاش کرد و ادامه داد، کسی نبود بجز راس با همکاری افرادی چون وس کریون و سم ریمی. تلاش راس در این زمینه با خلق آثار شگرف و خارق‌العاده، ستودنی است.

فیلم روز شکرگزاری از ستارگان برجسته‌ای برای بازی در نقش‌های مختلف فیلم بهره گرفته است که در این میان می‌توان به پاتریک دمپسی، ادیسون ری، نل ورالکیو، مایلو منهایم، جالین توماس بوروکس، ریک هافمن، جینا گرشان، کارن کلیش و تای اولسون اشاره کرد.

جینا گرشان بازیگر و خواننده آمریکایی، از سال 1985 پا به عرصه بازیگری گذاشته است و در فیلم‌هایی چون امیلی جنایتکار، بالا رو نگاه نکن، بعد از همه چیز، تقلید و مبارزه در قفس به ایفای نقش پرداخته است. این بازیگر حرفه‌ای و کاربلد، توانسته است به بهترین نحو در فیلم Thanksgiving به ایفای نقش بپردازد و شخصیت خود را به زیبایی برای مخاطب به تصویر بکشد به نحوی که مخاطب را با خود همراه کند.

فیلم Thanksgiving

در کنار جینا گرشان، می‌توان به بازی زیبای پاتریک گالن دمپسی اشاره کرد. این بازیگر و راننده اتومبیل‌رانی آمریکایی برای بازی در مجموعه درام آناتومی گری در نقش یک جراح مغز و اعصاب شناخته شد. از فیلم‌هایی که دمپسی در آن به ایفای نقش پرداخته است می‌توان به بچه بریجت جونز، تبدیل شوندگان: نیمه تاریک ماه، روز والنتاین و همچنین فرشته‌های آرواره آهنین اشاره کرد.

بازی زیبای پاتریک گالن دمپسی در کنار سایر بازیگران در فیلم Thanksgiving، به خلق اثری ماندگار انجامید که با نقدهای مثبت از سمت منتقدان و همچنین تماشاگران مواجه شد.

صحنه‌های زیبای فیلم توسط میلان چادیما فیلمبرداری شده است که توانایی و ذوق این فیلمبرادر حرفه‌ای را نشان می‌دهد. موسیقی این اثر، کاری از برنادون رابرتس است که در سال 2019 برنده جایزه امی برای آهنگسازی برجسته موسیقی یک سریال مستند شد. علاوه بر این، رابرتس آهنگسازی خوش ذوق و حرفه‌ای است که برای آهنگ فیلم راهی که من آن را می‌بینم، برنده جایزه مستند برگزیده منتقدان در سال 2020 شد.

نقد فیلم روز شکرگزاری

نقد و بررسی فیلم روز شکرگزاری

داستان فیلم روز شکرگزاری برگرفته از یک داستان کوچک از فیلم گرایندهاوس است. داستان فیلم بسیار مهیج و ترسناک است و این خود نقطه قوتی برای این اثر خاص و تماشایی است. در طول فیلم Thanksgiving تماشاگر با اتفاقات و چالش‌های مختلفی روبرو می‌شود که سبب جذابیت و هیجان بیشتر در او می‌شود و همین مخاطب را برای دیدن ادامه فیلم ترغیب می‌کند.

از دیگر نقاط قوت فیلم، می‌توان به کارگردانی فوق‌العاده الی راس اشاره کرد، کارگردانی توانا که آثار این چنینی از او کم نیستند و مخاطبان خاص خود را دارد. الی راس در سال 2008 نسخه کوتاه از روزشکرگزاری را کارگردانی کرده بود و باری دیگر با نشستن بر صندلی کارگردانی، فیلم بلندی را در گونه اسلشر به مخاطب خود هدیه داده است. این کارگردان توانا در این فیلم صحنه‌های اکشن و ترسناک را به بهترین شکل ممکن خلق کرده است و اثری اسلشر به سبک فیلم‌های دوست‌داشتنی دهه هفتاد و هشتاد هالیوود به تماشاگر عرضه کرده است. خلق اثری شگرف و مهیج توسط راس، توانسته است نگاه مخاطبان بسیاری را به خود مجذوب کند.

بازی فوق‌العاده بازیگران فیلم، یکی از نقاط قوت آن محسوب می‌شود. این فیلم از بازیگران حرفه‌ای و سرشناس برای خلق کاراکترها و شخصیت‌های مختلف داستان بهره گرفته است. هر یک از بازیگران فیلم توانسته‌اند شخصیت‌های خود را به خوبی به تصویر بکشند و تعامل خوبی با نگاه مخاطب ایجاد کنند.

نقدهای فیلم روز شکرگزاری نشان‌دهنده بازی زیبای بازیگران با دقت در جزئیات داستان و خلق شخصیت‌های مختلف آن است که داستان فیلم را به زیبایی برای مخاطب به تصویر کشیده‌اند. خلق شخصیت‌های فیلم با تعامل کامل و استوار با موضوع اصلی داستان، تماشاگران را به تعامل عمیق‌تر با داستان دعوت می‌کند.

صحنه‌های ترسناک و رازآلود و در عین حال مهیج و همچنین جلوه‌های صوتی فیلم Thanksgiving، اثر بی‌مانندی را خلق کرده است که در جذب تماشاگر فوق‌العاده عمل می‌کند. از نظر برخی منتقدان، فیلم روز شکرگزاری به زیبایی صحنه‌های پر از خشم و ترس را به تصویر کشیده است و در خلق لحظات هیجان‌انگیز، بی‌نظیر است.

منتقد فیلم از مجله ورایتی، مت زولر سیتز، فیلم روز شکرگزاری را اینگونه توصیف می‌کند: “این فیلم، یک فیلم وحشتناک و اسلشر قابل قبول است که می‌تواند در جذب علاقه‌مندان به این ژانر موفق عمل کند. داستان فیلم پرکشش و جذاب است و کارگردانی خوبی داشته است. بازی هنرمندان فیلم نیز قابل قبول است.”

در تعریفی دیگر از منتقدان می‌توان به پیتر تراورز، مجله رولینگ استون، اشاره کرد که درباره فیلم این چنین می‌گوید: ” فیلم روز شکرگزاری یک فیلم خونین و خشونت‌آمیز است که شاید تماشای آن برای برخی از تماشاگران ناراحت‌کننده باشد اما، فیلم ترسناک قابل قبولی است که می‌تواند علاقه‌مندان به این ژانر را راضی کند.”

اگرچه این فیلم توانسته است نظر مثبت منتقدان و مخاطبان را به خود جذب کند اما، به نظر می‌رسد که فیلمنامه این اثر تماشایی و جذاب، خیلی هم قوی نیست. هر چند که پیام فیلم به روشنی به مخاطب القا می‌شود اما، فیلمنامه ایراداتی دارد. نوع نگاه به جوانان فیلم، نگاهی به جوانان امروزی نیست و این از فیلم مشخص است و برای امروز ما غیرمنطقی، نامعتبر و قدیمی به نظر می‌رسد، البته فیلمساز توانسته است به خوبی این افراد بیرستانی را به مخاطب نشان ‌دهد.

شاید تنها نقد منفی به فیلم روز شکرگزاری، همین لنگ زدن فیلمنامه باشد اما، در کل این فیلم برای کسانی که به دنبال فیلم‌های ترسناک، خونین و در عین حال مفرح هستند، می‌تواند بهترین گزینه باشد.

نقد فیلم Thanksgiving

سخن آخر​

فیلم روز شکرگزاری یکی از بهترین فیلم‌های ترسناک و رازآلود است که توسط الی راس کارگردانی شده است. خلق صحنه‌های خشونت‌آمیز و داستان معماگونه این فیلم، توانسته است نظر علاقه‌مندان به این ژانر را به خود جذب کند. اگر تا به حال موفق به دیدن فیلم Thanksgiving نشده‌اید و از طرفداران فیلم‌های ترسناک ، رازآلود و مهیج هستید، پیشنهاد می‌کنیم آن را در ملوفیلم به تماشا بنشینید.

فریبا حسین زاده

پست های مرتبط

نقد فیلم فضانورد │ اثری غوطه‌ور در پوچی در ژانر علمی تخیلی

فیلم فضانورد (Spaceman) یک فیلم درام علمی تخیلی آمریکایی محصول ۲۰۲۴ است…

۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

نقد سریال مسئله سه جسم │ اثری جاه‌طلبانه در ژانر علمی تخیلی

سریال مسئله سه جسم (3 Body Problem) اثر جدیدی از سازندگان سریال…

۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

نقد فیلم آرگایل (Argylle)│ اثری ناامیدکننده از متیو وان

فیلم آرگایل (Argylle) یک فیلم اکشن جاسوسی با چاشنی کمدی به کارگردانی…

۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

دیدگاهتان را بنویسید