بیشتر بخوانید

صفحه اصلی > نقد و بررسی : نقد سریال کارآگاه حقیقی: سرزمین شب

نقد سریال کارآگاه حقیقی: سرزمین شب

نقد سریال کارآگاه حقیقی: سرزمین شب

سریال کارآگاه حقیقی: سرزمین شب (True Detective: Night Country) که فصل چهارم از مجموعه کارآگاه حقیقی محسوب می‌شود در 14 ژانویه 2024 از شبکه اچ‌بی‌او (HBO) پخش شد. این مجموعه تلویزیونی درام جنایی آنتولوژی توسط ایسا لوپز کارگردانی شده است که داستان تحقیقات در مورد هشت مرد ناپدید شده از یک ایستگاه تحقیقاتی را به نمایش گذاشته است.

فصل چهارم از مجموعه کارآگاه حقیقی اولین فصل از این مجموعه است که از نام فرعی استفاده کرده است با عنوان سرزمین شب. فیلمنامه این سریال به قلم ایسا لوپز نگاشته شده است و داستان قتل با معماهای تازه‌ای را برای طرفداران آورده است که سالها انتظار بازگشت آن را داشتند. اگر از علاقه‌مندان به مجموعه سریال‌های کارآگاهان حقیقی هستید با ما در ملوفیلم همراه باشید تا نقدی بر جدیدترین فصل آن با عنوان سریال کارآگاه حقیقی: سرزمین شب داشته باشیم و شما را بیشتر با این اثر جذاب و تماشایی آشنا کنیم.

خلاصه داستان سریال کارآگاه حقیقی: سرزمین شب

داستان سریال True Detective: Night Country به روایت داستان تحقیقات در مورد هشت مرد ناپدید شده از یک ایستگاه تحقیقاتی پرداخته است. لیز دنورز (با نقش‌آفرینی جودی فاستر) رئیس پلیس شهر خیالی انیس آلاسکا است که وظیفه تحقیقات در مورد مرگ و ناپدید شدن 8 مرد که از دانشمندان یک مرکز تحقیقاتی قطب شمال به نام سلال هستند را بر عهده دارد. در تحقیقات و بررسی روی این پرونده، لیز با شریک سابق خود به نام اوانجلین ناوارو (با هنرمندی کالی ریس) همکاری می‌کند. اوانجلین ناوارو سالهاست که بر روی پرونده راز قتل آنی کوتوک (با بازی نیوی پدرسن) کار می‌کند.

این دو همکار پس از بررسی‌های لازم و تحقیقات درباره پرونده ناپدید شدن هشت داشنمند در ادامه متوجه می‌شوند که این پرونده به‌صورت غیرقابل توضیحی با پرونده یک قتل دیگر گره خورده است. پرونده در دست بررسی لیز و اوانجلین آنها را به قتل وحشیانه یک فعال محیط زیست می‌رساند و این همان پرونده‌ای است که اوانجلین قبل از شروع به این پرونده روی آن کار می‌کرد. این کشف و بررسی آغازی برای رویارویی آنها با اتفاقات بعدی درباره پرونده هشت دانشمند ناپدید شده است.

در ادامه با وجود شب‌های بی‌پایان زمستان در این شهر کوچک و خیالی، لیز و همکارش اوانجلین باید با اتفاقات غیرمنتظره و در عین حال وحشتناک حاکم بر پرونده، کنار بیایند تا بتوانند آن را به نتیجه برسانند. اما آیا آنها از پس حل این پرونده برمی‌آیند؟

سریال کارآگاه حقیقی

کارگردان و هنرمندان سریال کارآگاه حقیقی: سرزمین شب

سکان هدایت سریال True Detective: Night Country را ایسا لوپز بر عهده داشته است. اگرچه در ابتدا قرار بود که نیک پیزولاتو وظیفه کارگردانی این سریال را بر عهده بگیرد اما، در نهایت این وظیفه بر عهده ایسا لوپز گذاشته شد. هرچند که نیک پیزولاتو کارگردانی سریال کارآگاه حقیقی: سرزمین شب را انجام نداده اما، به‌عنوان تهیه‌کننده اجرایی در این سریال فعالیت داشته است. فصل چهارم این سریال تنها فصلی است که نیک پیزولاتو در نگارش فیلمنامه آن نقش نداشته است و فیلمنامه آن به قلم ایسا لوپز به رشته تحریر درآمده است.

از هنرمندانی که در سریال کارآگاه حقیقی: سرزمین شب حضور داشته‌اند و به ایفای نقش پرداخته‌اند می‌توان به جودی فاستر، کالی ریس، فیونا شاو، فین بنت، ایزابلا استار لابلانک، کریستوفر اکلستون، جان هاکس، درولا کیروان، آنا لمبه و لاکسیز دایان ونسون اشاره کرد.

مینی‌سریال کارآگاهان حقیقی: سرزمین شب

نقد سریال کارآگاه حقیقی: سرزمین شب

سریال True Detective: Night Country که پس از یک وقفه پنج ساله بازگشته است، سروصدای زیادی به راه انداخته است که می‌توان آن را به موفقیت چشمگیر فصل‌های قبلی آن و غیبت طولانی مدت آن نسبت داد و در نهایت داستان زیبای این فصل با نقش‌آفرینی بازیگر برجسته نام آشنا، جودی فاستر در کنار هنرمند خوش آتیه‌ای به نام کالی ریس که توانسته است مخاطبان بسیاری را به خود جذب کند.

سریال کارآگاه حقیقی مجموعه‌ای از مینی‌سریال‌های مجزا طراحی شده است که در هر فصل به رویارویی عده‌ای از کارآگاهان و پلیس به یک پرونده پیچیده معمایی و جنایی اختصاص داده شده است. مجموعه کارآگاه حقیقی در فصل‌های قبلی خود توانست نقدهای مثبتی از منتقدان و تماشاگران را به خود اختصاص دهد. در فصل جدید این سریال 6 قسمتی برخلاف فصل‌های قبلی آن که همه چیز در دست مردان قرار داشت در فصل چهارم شاهد بررسی زیستگاه زنانی هستیم که به ندرت ازدواج کرده‌اند و این زنان هستند که همچون سری‌های قبلی این مجموعه همه چیز را در دست دارند و این را می‌توان از همان تیتراژ ابتدایی سریال متوجه شد. تیتراژ ابتدایی فصل چهارم این مجموعه دلهره‌آور و جنایی به نام به خاک سپردن یک دوست با صدای بیلی آیلیش، زمان خودنمایی زنان در سریال کارآگاه حقیقی: سرزمین شب را نشان می‌دهد و در ادامه، داستان و هنرمندان نقش‌آفرین در آن اثباتی بر این ادعا هستند.

ده سال پیش که اولین مجموعه از کارآگاهان حقیقی با نقش‌آفرینی به یادماندنی وودی هارلسون و متیو مک‌کانهی به نمایش گذاشته شد، به یکی از محبوب‌ترین سریال‌ها تبدیل شد و مخاطبان بسیاری را به خود جذب کرد. اکنون فصل چهارم سریال کارآگاهان حقیقی برای مخاطبان به نمایش گذاشته شده است که دوباره خود را در چنگال مارپیچ‌های غیبی و ماورایی قرار داده است. این فصل در نقطه مقابل سری‌های قبلی خود ایستاده و فضای آن از کالیفرنیا و لوییزیانا و لوکیشن‌های آفتابی به سرزمین پوشیده از برف و غوطه‌ور در شب‌های آلاسکا رفته است. علاوه بر تغییر در مکان روایت داستان، شاهد حضور کارآگاهان زن و تحقیقات آنان در مورد مرگ مشکوک مردان به جای دو کارآگاه مرد و دختران کشته شده هستیم. رویکردی که لوپز در فصل جدید این سریال در پیش گرفته است تنها به انتخاب دو زن برای ایفای نقش‌های اصلی داستان سریال ختم نشده است و برداشت متفاوتی از مضامین فراطبیعی را به نمایش گذاشته است و این تغییر دینامیک سریال و انتقال مکان برای تماشاگر جذاب است.

سریال True Detective: Night Country

در این فصل دو شخصیت اصلی داستان رازهایی نهان از گذشته خود دارند که آنها را در قالب خاطرات و سایه‌ها آزار می‌دهد و این یعنی فصل چهارم به همان اندازه‌ای که تغییر کرده، به همان اندازه هم دست نخورده و یکسان باقی‌ مانده است. در واقع در این فصل باز هم شاهد دو کارآگاه ترومازده هستیم که گذشته پرفراز و نشیب مشترکی دارند و پرونده‌ای اسرارآمیز که در نهایت با یک پرونده قتل حل نشده از گذشته مرتبط است. یکی دیگر از مواردی که همچنان در این فصل شاهد آن هستیم روایت غیرخطی که پیزولاتو در سری‌های قبلی به آن علاقه‌مند بود و از آن استفاده می‌کرد در این فصل نیز توسط لوپز استفاده شده است البته با غلظت کمتر مثل خاطرات و سایه‌هایی از گذشته ناوارو و دنورز.

هر چند که داستان سریال کارآگاهان حقیقی: سرزمین شب از لحاظ زمانی به جلو حرکت می‌کند اما، شخصیت‌های آن بی‌وقفه با گذشته خود گلاویز هستند و پیشرفت در حل پرونده فعلی و در دست آنها نیازمند نبش‌قبر کردن گذشته آزاردهنده آنها است. نقش‌آفرینی عالی هنرمندان این سریال به‌خصوص جودی فاستر و کالی ریس از نقاط قوت این سریال پرمخاطب به‌شمار می‌رود. در کل می‌توان گفت اگرچه بعضی از عناصر این فصل از سریال با فصل‌های قبلی آن همخوانی دارد اما رویکرد لوپز در زمینه تغییر مکان روایت داستان و شخصیت‌های آن توانسته است جان تازه‌ای به این سریال جذاب ببخشد و همین سبب شده تا مخاطبان بیشتری به تماشای این سریال ترغیب و جذب شوند.

سخن آخر

فصل چهارم سریال True Detective: Night Country به کارگردانی و نویسندگی ایسا لوپز و نقش‌آفرینی هنرمندانی چون جودی فاستر، کالی ریس، فیونا شاو، فین بنت، ایزابلا استار لابلانک، کریستوفر اکلستون و جان هاکس توانسته است مورد توجه مخاطبان بسیاری قرار بگیرد. سریالی دلهره‌آور که داستان آن از گرمای ایالت لوییزیانا در جهنم یخ‌زده آلاسکا به تصویر کشیده شده است و یکی از محبوب‌ترین درام‌های جنایی و روانشناختی محسوب می‌شود. برای تماشای سریال گارآگاه حقیقی: سرزمین شب با ملوفیلم همراه باشید.

Fariba Hoseinzadeh

پست های مرتبط

نقد فیلم فضانورد │ اثری غوطه‌ور در پوچی در ژانر علمی تخیلی

فیلم فضانورد (Spaceman) یک فیلم درام علمی تخیلی آمریکایی محصول ۲۰۲۴ است…

۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

نقد سریال مسئله سه جسم │ اثری جاه‌طلبانه در ژانر علمی تخیلی

سریال مسئله سه جسم (3 Body Problem) اثر جدیدی از سازندگان سریال…

۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

نقد فیلم آرگایل (Argylle)│ اثری ناامیدکننده از متیو وان

فیلم آرگایل (Argylle) یک فیلم اکشن جاسوسی با چاشنی کمدی به کارگردانی…

۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

دیدگاهتان را بنویسید