بیشتر بخوانید

صفحه اصلی > نقد و بررسی : نقدی بر سریال چرخ زمان فصل دوم (The Wheel of Time)

نقدی بر سریال چرخ زمان فصل دوم (The Wheel of Time)

نقدی بر سریال چرخ زمان فصل دوم (The Wheel of Time)

سریال چرخ زمان (The Wheel of Time) یکی از برجسته‌ترین سریال‌های ارائه شده توسط سرویس آمازون پرایم ویدئو است که مخاطبان را دوباره به دنیای فانتزی و جذاب برده است. این فصل از سریال The Wheel of Time هم مانند فصل اول آن در هشت قسمت برای مخاطبان و علاقه‌مندان به ژانر فانتزی اکشن به نمایش گذاشته شد.

سریال چرخ زمان اولین بار در سال 2021 منتشر شد و پس از انتظاری طولانی، مشتاقان دنباله این سریال توانستند فصل دوم آن را به تماشا بنشینند که با استقبال بهتری نسبت به فصل اول آن از سوی مخاطبان مواجه شد. نبرد میان خیر و شر درون‌مایه سریال The Wheel of Time را شکل داده است، داستانی تکراری اما همچنان جذاب.

با ما در ملوفیلم همراه باشید تا بیشتر با سریال چرخ زمان آشنا شوید، سریالی که می‌توان آن را جایگزین خوبی برای ارباب حلقه‌ها: حلقه‌های قدرت دانست.

خلاصه داستان سریال چرخ زمان (The Wheel of Time)

در فصل اول از سریال چرخ زمان شاهد حضور زنی اشراف‌زاده و مرموز در یکی از کوهستان‌های دورافتاده بودیم. این زن به نام مویرین (با هنرمندی رزمند پایک) عضو آی سدای، سازمانی قدرتمند از زنان است که توانایی هدایت قدرت یگانه را دارند و در این مکان دورافتاده گروهی 5 نفره از زنان و مردان ساکن روستا را به همراه نگهبان خودش لَن (با هنرمندی دنیل هنی)، با خود همراه می‌کند.

مویرین بر پایه یک پیشگویی باور دارد که یکی از این 5 جوان تجلی اژدها خواهند بود، فردی که مدت‌ها پیش دنیا را نابود کرده است و طبق پیشگویی او کسی است که جهان با کمک‌های او از پلیدی‌ها و از شر اهریمن معروف به ارباب تاریکی نجات پیدا می‌کند یا دوباره سبب نابودی جهان می‌شود.

در پایان فصل اول مشخص شد که رَند (با بازی جاشوا استرادوفسکی) تجلی اژدها است. در فصل دوم سریال چرخ زمان شاهد مخفی شدن رَند هستیم که در تلاش است تا در انظار قرار نگیرد. رَند از اینکه به سمت تاریک قدرت یگانه کشیده شود، نگران است و نمی‌خواهد نزدیکانش توسط او آسیبی ببینند. بنابراین رَند به شهر کوچک کایرین رفته است. در این میان ناینیو (با هنرمندی زوئی رابینز) و اگوئین (با نقش‌آفرینی مادلین مدن) در برج سفید در تار والون در حال آموزش دیدن برای تبدیل شدن به آی سدای هستند. 

سریال چرخ زمان فصل دوم

پِرین (با بازی مارکوس رادرفورد) همراه شینارنان به دنبال شکار شاخ والره رفته‌اند. لیاندرین از آجاهای سرخ اسیر به دستور مویرین، مَت را در برج سفید زندانی کرده است و ناینیو و اگوئین از این قضیه بی‌خبر هستند. مویرین قدرت خود را از دست داده است و پس از تبعید از برج سفید، همراه لن در کنار چند آی‌ سدای دیگر زندگی می‌کند. پس از مدتی مویرین، لَن را طرد می‌کند و به تنهایی به دنبال پیدا کردن رَند می‌رود. آیا مویرین و سایر اعضای گروه 5 نفره خواهند توانست به رَند کمک کنند تا قدرتش را به سمت پویایی و سازندگی هدایت کند؟ سرانجام این داستان مهیج و زیبا را با تماشای سریال The Wheel of Time در ملوفیلم بیننده باشید.

کارگردان، هنرمندان و سایر عوامل سریال چرخ زمان

این سریال فانتزی حماسی توسط ریف جادکینز توسعه داده شده است. فیلمنامه این سریال براساس رمانی با نام چرخ زمان نوشته رابرت جوردن به قلم زیبای آماندا کیت شومن به رشته تحریر درآمده است. سالی ریچاردسن، یوتا بریزویتز و وین ییپ کارگردانی قسمت‌های مختلف این سریال را بر عهده داشته‌اند. رزمند پایک بازیگر انگلیسی که کارش را با حضور در نمایش‌های تئاتر آغاز کرد، اکنون در سریال چرخ زمان نقش اصلی را به عهده گرفته است و توانسته با بازی زیبای خود، مخاطبان بسیاری را به تماشای سریال جذب کند.

از دیگر هنرمندانی که در کنار رزمند پایک در سریال The Wheel of Time حضور دارند و ایفای نقش پرداخته‌اند می‌توان به سوفی اوکوندو، کائه الکساندر، بارنی هریس، مادلین مدن، پریانکا بوس و تیلور ناپیِر اشاره کرد. موسیقی متن کاری از لورن بالفه است.

نقد و بررسی سریال The Wheel of Time

در فصل دوم سریال چرخ زمان، سفرهای هیجان‌انگیز در دنیای زمانی، به تازگی آغاز شده است. این فصل با ورود به چالش‌ها و پیچیدگی‌های جدید، توانسته تماشاگران را به خود جذب کند. در این فصل از سریال شاهد توسعه شخصیت‌ها و داستان‌هایی که در گذشته مخفی مانده‌اند، هستیم که این امر برای تعاملات بین زمانی بیشتر، به یک ماجراجویی پر رمز و راز تبدیل شده است.

داستان این سریال با اقتباس از مجموعه رمانی فانتزی به نام چرخ زمان نوشته رابرت جوردن ساخته شده است. نویسنده سریال The Wheel of Time برای ایجاد خاصیت دراماتیکی و بالا بردن تنش در داستان سریال، تغییراتی در داستان اصلی آن ایجاد کرده‌ است. اگرچه تغییر در داستان اصلی برای نگارش فیلمنامه، امری طبیعی در آثار اقتباسی به شمار می‌رود اما، چیزی که در این حالت به چشم می‌آید و بالا رفتن ارزش اقتباسی را نشان می‌دهد، نوع برداشت برای تغییر داستان و ایجاد کیفیت در آن است. سوال اینجاست که آیا نویسنده فیلمنامه سریال چرخ زمان توانسته‌ است با تغییر در داستان اصلی، بهبودی در وضعیت قصه ایجاد کند و رمانی را به زبان تصویری در قالب نمایش به بهترین شکل به نگارش در بیاورد؟

سریال The Wheel of Time

در فصل دوم سریال چرخ زمان، اوضاع نسبت به فصل اول آن کمی بهتر شده است و فیلمساز توانسته شخصیت‌ها و اتفاقات را با منطق بهتری در چارچوب داستان تصویری به نمایش بگذارد. فصل اول سریال The Wheel of Time با تمام تلاشش نتوانست تأثیر عمیقی در تماشاگر خود ایجاد کند و این را می‌توان به مشکل در کیفیت برداشت و تغییر در داستان اصلی آن نسبت داد که برای کسانی که با داستان اصلی آن آشنایی دارند، جلوه‌ای ناامیدکننده‌تر را نیز به نمایش گذاشت.

تغییراتی که از سوی نویسنده برای بالا بردن خاصیت تصویری به داستان اصلی ایجاد شده متأسفانه، نتوانسته است بهبودی در قصه ایجاد کند و این امر سبب شده تا تماشاگر با یکسری حذف و اضافات بدون بسط و پشتوانه در هنگام مواجهه با سریال روبه‌رو شود به نحوی که شخصیت‌ها و اتفاقات رقم خوره در سریال برایش نامملوس باشد. در فصل دوم سریال The Wheel of Time نسبت به فصل اول آن، شخصیت‌ها بهتر توسعه داده شده‌اند به نحوی که مخاطب کمتر سردرگم می‌شود.

از طرفی به نظر می‌رسد سازندگان این سریال قصد به طول انداختن پرداخت‌ها را دارند و این می‌تواند در جلب رضایت مخاطب مشکل‌ساز شود و مخاطب را به جای مشتاق و همراه کردن برای دیدن ادامه سریال، سردرگم کرده به نحوی که شوقی برای همراهی نداشته باشد.

صحنه‌های اکشن و حماسی سریال برای مخاطب راضی‌کننده نیستند و بیشتر شبیه به یک دعوای کوچک است تا نبردی میان خیر و شر و نمایش شمایل اژدهای دوباره متولد شده. اضافه شدن شخصیت‌های جوان و پیرتر، بازیگران جدیدی را به داستان اضافه کرده‌اند که همین سبب شده تا هر لحظه از سریال پر از شگفتی و تعجب باشد. اگرچه ممکن است برخی از تماشاگران احساس کنند که نیاز به توضیحات بیشتری برای برخی از اتفاقات و شخصیت‌های سریال وجود دارد. در کل می‌توان گفت فصل دوم سریال The Wheel of Time نسبت به فصل آن در زمینه نگارش فیلمنامه، پرداخت به شخصیت‌ها و اتفاقات مختلف در داستان، نقش‌آفرینی هنرمندان و همچنین خلق صحنه‌های اکشن بهتر عمل کرده است و توانسته مخاطب را راضی نگه دارد.

سخن آخر​

سریال چرخ زمان در فصل دوم توانسته است به نسبت فصل اول خود، تماشاگر را راضی نگه دارد. در این فصل از سریال شاهد اتفاقات عجیبی هستیم که جذابیت بیشتری در داستان سریال ایجاد کرده است. سریال The Wheel of Time برای فصل سوم هم تمدید شده است. اگر به دیدن سریال چرخ زمان و اتفاقات عجیب و مهیج آن علاقه‌مند هستید، تماشای آن را با ما در ملوفیلم تجربه کنید.

فریبا حسین زاده

پست های مرتبط

نقد فیلم فضانورد │ اثری غوطه‌ور در پوچی در ژانر علمی تخیلی

فیلم فضانورد (Spaceman) یک فیلم درام علمی تخیلی آمریکایی محصول ۲۰۲۴ است…

۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

نقد سریال مسئله سه جسم │ اثری جاه‌طلبانه در ژانر علمی تخیلی

سریال مسئله سه جسم (3 Body Problem) اثر جدیدی از سازندگان سریال…

۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

نقد فیلم آرگایل (Argylle)│ اثری ناامیدکننده از متیو وان

فیلم آرگایل (Argylle) یک فیلم اکشن جاسوسی با چاشنی کمدی به کارگردانی…

۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

دیدگاهتان را بنویسید