بیشتر بخوانید

صفحه اصلی > نقد و بررسی : نقد انیمیشن اوریون و تاریکی │ غلبه بر ترس با پذیرش آن

نقد انیمیشن اوریون و تاریکی │ غلبه بر ترس با پذیرش آن

نقد انیمیشن اوریون و تاریکی │ غلبه بر ترس با پذیرش آن

انیمیشن اوریون و تاریکی (Orion and the Dark) یک فیلم پویانمایی رایانه‌ای آمریکایی است که شان چارماتز کارگردانی آن را بر عهده داشته است. این انیمیشن فانتزی با داستانی ماجراجویانه همراه با چاشنی طنز و خنده براساس کتابی به نام اوریون و تاریکی نوشته اِما یارلت ساخته شده است.

هسته اصلی انیمیشن اوریون و تاریکی را چگونگی ایجاد ترس‌ها و نحوه غلبه بر آنها به سبکی خارق‌العاده تشکیل داده است که برآمده از ذهن خلاق و خاص چارلی کافمن است. این انیمیشن مخاطب را در مقابل ترس‌های دوران کودکی قرار می‌دهد و روایتی غیرخطی را با داستانی جذاب و هیجان‌انگیز دنبال می‌کند. با ما در ملوفیلم همراه بمانید تا بیشتر با جدیدترین اثر نتفلیکس، انیمیشن اوریون و تاریکی آشنا شوید.

خلاصه داستان انیمیشن اوریون و تاریکی

داستان انیمیشن Orion and the Dark به روایت زندگی یک پسر بچه و رویارویی او با یکی از بزرگترین ترس‌هایش پرداخته است. اوریون (با صداپیشگی جیکوب ترمبلی) یک بچه دبستانی خجالتی است که بسیار مضطرب بوده و ترس‌های غیرمنطقی از سگ، زنبور، امواج تلفن همراه، اقیانوس، سقوط از صخره و دلقک‌های قاتل دارد و این ترس‌ها او را کاملا درگیر کرده است. علاوه بر این موارد یکی از بزرگترین ترس‌های اوریون، همان چیزی است که شبانه با آن روبه‌رو می‌شود یعنی تاریکی.

ترس اوریون از تاریکی آنقدر زیاد است که هنگام خواب به نور نیاز دارد. در این میان تاریکی با تجسمی واقعی که بدترین ترس اوریون است به سراغش می‌آید و او را با خود به سراسر جهان می‌برد. هدف تاریکی از همراه کردن اوریون با خود، اثبات این قضیه است که در شب چیزی برای ترسیدن او وجود ندارد. رفته رفته با نزدیک شدن این دو به هم، اوریون باید تصمیم بزرگی بگیرد که آیا می‌تواند ناشناخته‌ها را بپذیرد و در عین حال اجازه کنترل زندگی‌اش را به ترس ندهد. آیا اوریون لذت زندگی بدون نگرانی و ترس را در آغوش خواهد کشید؟

انیمیشن اوریون و تاریکی

کارگردان و سایر عوامل انیمیشن اوریون و تاریکی

انیمیشن اوریون و تاریکی، فیلمی پویانمایی محصول آمریکا در سال 2024 است که شان چارماتز بر صندلی کارگردانی آن تکیه زده است. این اثر فانتزی و ماجراجویانه که صحنه‌های کمدی در آن موج می‌زند و می‌تواند مخاطب را با خود همراه کند براساس رمانی به نام Orion and the Dark اثر اِما یارلت به قلم زیبا و ذهن متفاوت و خلاق چارلی کافمن خلق شده است. کریستوفر فرانک موسیقی‌دان آلمانی موسیقی متن این انیمیشن جذاب و دیدنی را بر عهده داشته است. علاوه بر این انیمیشن، از دیگر آثار او می‌توان به برکلی، آمرزش‌خوانی، مردانگی، خیابان سبز و سفر به مرزک زمین اشاره کرد.

جیکوب ترمبلی یکی از صداپیشگان انیمیشن اوریون و تاریکی در نقش اوریون است که به زیبایی کار خود را انجام داده است. این هنرپیشه و صداپیشه کانادایی که با بازی در فیلم اتاق در نقش جک نیوسام به شهرت رسید در آثار دیگری چون پری دریایی کوچولو در نقش فلوندر، لوکا در نقش لوکا، اینجا هستیم: نکاتی برای زندگی در سیاره زمین در نقش فین و سلام آلبرتو در نقش لوکا به صداپیشگی پرداخته است. صداپیشگی در انیمیشن Orion and the Dark جدیدترین اثر او به شمار می‌رود که بسیار موفق عمل کرده است.

در کنار جیکوب ترمبلی، پال والتر هاوزر بازیگر و کمدین اهل ایالات متحده قرار دارد که در نقش تاریکی در انیمیشن اوریون و تاریکی به صداپیشگی پرداخته است. من تونیا هستم، پرنده سیاه، آخر شب، کروئلا و ریچارد جول از جمله فیلم‌ها و برنامه‌های تلویزیونی هستند که پال والتر در آنها حضور داشته و به ایفای نقش پرداخته است.

نقد انیمیشن اوریون و تاریکی

فیلمنامه انیمیشن اوریون و تاریکی که با اقتباسی عالی از رمانی به همین نام اثر اِما یارلت به قلم زیبای چارلی کافمن به رشته تحریر درآمده است، یکی از نکات قوت این انیمیشن محسوب می‌شود. چارلی کافمن نویسنده و خالق داستان این انیمیشن، فیلمنامه فیلم‌های شگفت‌انگیزی از او دیده‌ایم که می‌توان به آثاری چون جان مالکوویچ بودن و خورشید ابدی یک ذهن پاک اشاره کرد. در آثار ارائه شده از این نویسنده خلاق و توانا، ایده‌های عجیب و بکری وجود دارد که خاص خود چارلی کافمن است و نظیر آن را نمی‌توان در هیچ داستان دیگری مشاهده کرد. چارلی کافمن نویسنده‌ای است که به دنبال تاب دادن به واقعیت‌ها و کندوکاوی در پیچیدگی‌ها و آشفتگی‌های ذهن انسان، داستان‌های بی‌نظیری را خلق کرده است و داستان انیمیشن Orion and the Dark یکی از زیباترین آثار او به‌شمار می‌رود.

این انیمیشن خانوادگی که داستانی برگرفته از ذهن خلاق کافمن، مخاطب را کنجکاو می‌کند که آیا موضوع اصلی آن همچون سایر آثار این نویسنده می‌تواند متفاوت و در عین حال عالی به نظر برسد؟ در واقع آیا کافمن برای خلق داستان یک فیلم کودکانه، تمایل خود را به چیزهای عجیب و غریب حفظ کرده است؟ خوشبختانه در تمام انیمیشن اوریون و تاریکی حال‌وهوای سبک این نویسنده سرشناس و خلاق حس می‌شود که داستانی سرگرم‌کننده و قابل دسترس برای مخاطب است. اگرچه طراحی کاراکتر تاریکی انیمیشن Orion and the Dark شباهت زیادی به منبع اقتباسی خود دارد اما، با این حال پیچیدگی‌های هزارتوی ذهن کافمن به آن جان دیگری بخشیده است.

شاید به نظر برسد انیمیشن‌هایی که ساخته می‌شوند تنها برای سرگرم کردن کودکان هستند اما، آیا حقیقت این است؟ در سال‌های اخیر انیمیشن‌های کمپانی‌های مختلف انیمیشن‌سازی به دنبال وارد کردن مفاهیم عمیق روانشناختی و فلسفی در خلق آثار خود هستند و تنها مخاطب آنان گروه کم سن‎‌وسال نخواهد بود همچون انیمیشن اوریون و تاریکی. این انیمیشن با رد کردن خط قرمز با نشان دادن ترس‌های مختلف اوریون به‌خصوص ترس از تاریکی، به نظر می‌رسد که برای کودکان کمی خشن باشد اما، اگر هدف سازندگان آن را دنبال کنیم متوجه مختل شدن زندگی و آینده کودکان با نمایش تأثیرات ترس روی آنها می‌شویم که علاوه بر مخاطب کم سن‌وسال، مخاطب بزرگسال را نیز هدف قرار داده است.

در واقع به تصویر کشیدن این هدف، شجاعت سازندگان آن را نشان می‌دهد که توانسته‌اند با فضاسازی عالی این حس را در مخاطب ایجاد کنند که اوریون از همه چیز می‌ترسد و دلایل او برای ترس‌هایش نشأت گرفته از چیست. در ادامه انیمیشن اوریون و تاریکی شاهد ستایش زیبایی شب هستیم که مخاطب را بیشتر از ابتدای انیمیشن به خود جذب می‌کند و از این طریق به اهمیت شب پرداخته است و این هدفی جز پذیرفتن تاریکی در شب به‌جای احساس ترس از آن را به کودکان نشان می‌دهد.

نمایش ترس اوریون از تاریکی از ریشه و در نهایت پذیرش شب و تاریکی آن توسط او و تأثیرات ناشی از آن به زیبایی توسط سازندگان این اثر بی‌نظیر به تصویر کشیده شده است که مفاهیم و پیام‌های مناسب و خوبی را برای مخاطب خود ارائه می‌کند. وجود صحنه‌های کمدی و شوخی‌های متفاوت در انیمیشن Orion and the Dark با تعادل خوب در بخش درام آن باعث شده است تا شاهد صحنه‌های آزاردهنده ناشی از ترس بیش‌از حد نباشیم و در طول تماشای انیمیشن از آن لذت ببریم.

اوریون و تاریکی

کمپانی دریم‌ورکس که انیمیشن‌های خوبی چون بچه‌های بد (The Bad Guys) و گربه چکمه‌پوش: آخرین آرزو (Puss in Boots: The Last Wish) ارائه کرده بود با انیمیشن‌های روبی گیلمن، کراکن نوجوان (Ruby Gillman, Teenage Kraken) و ترول‌ها با هم متحد می‌شوند (Trolls Band Together) از روزهای خوب خود فاصله گرفت و خلاف جهت کارهای قبلی خود عمل کرد. کمپانی دریم‌ورکس با ارائه جدیدترین اثر خود یعنی انیمیشن Orion and the Dark ثابت کرد که کیفیت عالی انیمیشن‌های قبلی آن اتفاقی نبوده است و این انیمیشن ارائه شده از این کمپانی مورد تحسین و توجه منتقدان و مخاطبان قرار گرفت.

در نهایت می‌توان گفت انیمیشن اوریون و تاریکی اگرچه اثری بی‌نقص نیست اما، با بهره‌گیری از صداپیشگان خوب و ریسک‌پذیری برای به تصویر کشیدن دنیای ترس و وحشت که تنها مختص کودکان نیست با داستانی عجیب و خاص از کافمن، توانسته است پیام‌های ساده و قابل توجهی را در این زمینه به تماشاگر عرضه کند. انیمیشن Orion and the Dark را می‌توان یکی از باکیفیت‌ترین و حتی پرمخاطب‌ترین ساخته‌های دریم‌ورکس و نتفلیکس دانست که با پیام‌های مناسب و صحنه‌های کمدی و خنده‌دار ارزش تماشا کردن دارد و اثری سرگرم‌کننده است.

سخن آخر

انیمیشن Orion and the Dark اثری جذاب از کمپانی دریم‌ورکس و نتفلیکس است که توسط شان چارماتز کارگردانی شده است. داستان جذاب با صحنه‌های کمدی این انیمیشن در کنار کار عالی صداپیشگان حرفه‌ای آن از نقاط قوت انیمیشن اوریون و تاریکی محسوب می‌شود که توانسته‌ است مخاطبان بسیاری را با خود همراه کند. برای تماشای انیمیشن Orion and the Dark با ملوفیلم همراه باشید.

برچسب ها :

فریبا حسین زاده

پست های مرتبط

نقد فیلم فضانورد │ اثری غوطه‌ور در پوچی در ژانر علمی تخیلی

فیلم فضانورد (Spaceman) یک فیلم درام علمی تخیلی آمریکایی محصول ۲۰۲۴ است…

۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

نقد سریال مسئله سه جسم │ اثری جاه‌طلبانه در ژانر علمی تخیلی

سریال مسئله سه جسم (3 Body Problem) اثر جدیدی از سازندگان سریال…

۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

نقد فیلم آرگایل (Argylle)│ اثری ناامیدکننده از متیو وان

فیلم آرگایل (Argylle) یک فیلم اکشن جاسوسی با چاشنی کمدی به کارگردانی…

۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

دیدگاهتان را بنویسید