بیشتر بخوانید

صفحه اصلی > نقد و بررسی : نقد انیمیشن مهاجرت (Migration) │ فراری بر فراز ابرها

نقد انیمیشن مهاجرت (Migration) │ فراری بر فراز ابرها

نقد انیمیشن مهاجرت (Migration) │ فراری بر فراز ابرها

انیمیشن مهاجرت (Migration) یک فیلم پویانمایی کمدی ماجراجویانه آمریکایی محصول سال 2023 است که فیلمنامه آن توسط مایک وایت به رشته تحریر درآمده است. کارگردانی این اثر زیبا را بنجامین رنر بر عهده داشته که داستان آن را به‌صورت مشترک با مایک وایت خلق کرده است.

این انیمیشن محصول استودیو ایلومینیشن، شرکت انیمیشن‌سازی زیرمجموعه یونیورسال پیکچرز است که پیشتر برای خلق آثاری چون من نفرت‌انگیز (Despicable me) نامش بر سر زبان‌ها افتاد. انیمیشن کوچ را می‌توان یکی از سرگرم‌کننده‌ترین انیمیشن‌های سال 2023 دانست که به روایت داستان مهاجرت یک خانواده از مرغابی‌های سرسبز پرداخته است، داستانی مهیج با چاشنی طنز. با ما در ملوفیلم همراه باشید تا بیشتر با انیمیشن Migration آشنا شوید.

خلاصه داستان انیمیشن مهاجرت

در انیمیشن مهاجرت شاهد یک خانواده از مرغابی‌های سرسبز هستیم که در برکه‌ای مشغول زندگی آرام خود هستند. پدر خانواده که ماک نام دارد (با صداپیشگی کمیل نانجیانی) به شدت محافظه‌کار است و چون از خروج از برکه واهمه دارد، سعی می‌کند با بیان داستان خروج بچه‌‌ مرغابی‌ها از برکه و مواجهه آنان با دشمنان و قاتلان مختلف، آرزوی پرواز را از سر بچه‌های خود بیرون کند.

در مقابل، مادر خانواده که پم (با صداپیشگی الیزابت بنکس) نام دارد بلندپرواز، جسور و ماجراجو است و با شیوه تربیتی همسرش مخالف است. مواجهه پسر خانواده با یک دسته از مرغابی‌های مهاجر که برای استراحت به برکه آنها آمده‌اند، سرنوشت این خانواده را تغییر می‌دهد. پسر خانواده که عاشق یکی از دختران دسته مرغابی‌های مهاجر می‌شود، سعی می‌کند تا پدر محافظه‌کارش را برای رفتن همراه آنها به جامائیکا متقاعد کند. طبعا نظر پدر خانواده منفی است اما، فردای آن روز پدر خانواده تصمیمش را عوض می‌کند و این خانواده هم با دسته مرغابی‌ها به مقصد جامائیکا پرواز می‌کنند. چرا نظر پدر محافظه‌کار خانواده با آن همه واهمه و ترس از رفتن از برکه به یکباره عوض می‌شود؟ چه اتفاقی سبب تغییر نظر پدر خانواده و مهاجرت آنها می‌شود؟ داستان زیبای انیمیشن مهاجرت را با ملوفیلم بیننده باشید.

انیمیشن مهاجرت

نقد انیمیشن Migration

انیمیشن مهاجرت جدیدترین اثر شرکت ایلومینیشن است که با حفظ و رعایت تمام و کمال نکات انیمیشن‌های این استودیو، توانسته است داستانی جذاب و هیجان‌انگیز را برای مخاطبان به تصویر بکشد. این انیمیشن عالی با داستان سرگرم‌کننده و به نمایش گذاشتن شخصیت‌های بامزه با صداپیشگی صداپیشگان سرشناسی چون کمیل نانجیانی، الیزابت بنکس، آکوافینا، کیگان-مایکل کی، کارول کین، ترسی گزل و دیوید میچل برای هر گروهی از جمله افراد کم سن‌ و سال جذابیت‌های خاص خود را دارد.

آیا انیمیشن کوچ پتانسیل تبدیل شدن به انیمیشنی فراتر از سایر انیمیشن‌های استودیو ایلومینیشن را دارد؟ در سال 2023 استودیو ایلومینیشن دو فیلم انیمیشنی را منتشر کرد که انیمیشن مهاجرت یکی از آنهاست و به نسبت انیمیشن برادران سوپر ماریو (The Super Mario Bros) پروژه جمع‌وجورتری به نظر می‌رسد و پتانسیل لازم برای غافلگیری مخاطب را نیز داراست. با توجه به اینکه استودیو ایلومینیشن برای ساخت فیلم‌های پویانمایی خود اهل ریسک و خطر نیست اما، انیمیشن Migration توانسته است داستان مهاجرت یک خانواده مرغابی و مشکلات و چالش‌های پیش روی آنها را به زیبایی برای مخاطب خود به‌خصوص افراد کم سن ‌و سال به تصویر بکشد و تا پایان آنها را با خود همراه نگه دارد.

اگرچه داستان انیمیشن مهاجرت، عمق خاصی ندارد و همه‌چیز را ساده به تصویر کشیده است اما، این نمی‌تواند یک نکته منفی برای آن محسوب شود. در واقع این انیمشن هدف خاصی را دنبال می‌کند و آن هم سرگرم کردن مخاطبان کم سن ‌و سال با پیام‌های مختلفی است که در این زمینه موفق عمل کرده است. این انیمیشن به خوبی حد و حدود خود را می‌داند و ادعایی برای به تصویر کشیدن داستانی فراتر از یک انیمیشن مناسب کودکان ندارد.

انیمیشن مهاجرت قصد ندارد خود را به چالش بکشد و محتویات اضافی و غیرمرتبط را به داستان انیمیشن بیفزاید بلکه، قرار است سفر یک خانواده بامزه را که هر یک از اعضای آن هدف خاصی را دنبال می‌کند، برای مخاطب خود به نمایش بگذارد. این انیمیشن از بخشی که به فرار اردکی تبدیل می‌شود به مراتب بهتر از انیمشین فرار مرغی 2: طلوع ناگت که دنباله‌ای برای انیمیشن فرار مرغی بود، عمل کرده است به نحوی که می‌تواند دنباله بهتری برای انیمیشن فرار مرغی باشد.

اگرچه از ابتدا مشخص است که انیمیشن مهاجرت حرف خاصی برای گفتن ندارد و هدفش تنها سرگرم کردن مخاطب خود است اما، داستان بخش پایانی آن به نسبت اوایل انیمیشن به مراتب جذاب‌تر است و قصد دارد اهداف بهتر و بزرگتر خانواده را به نمایش بگذارد.

حضور شخصت شرور در انیمیشن Migration توانسته است بر جذابیت داستان فرار اردکی بیفزاید و هیجان بیشتری در آن ایجاد کند. پایان‌بندی انیمیشن همان چیزی است که مخاطب انتظار دارد ببیند و در این زمینه توانسته است تماشاگر را راضی نگه دارد. اما، آیا انیمیشن کوچ با به تصویر کشیدن داستان مهاجرت یک خانواده مرغابی خواهد توانست شروعی برای یک مجموعه تازه در ایلومینیشن باشد؟ به نظر می‌رسد که داستان و پایان‌بندی انیمیشن مهاجرت، پتانسیل و کشش لازم را برای ساخت دنباله و قسمت‌های بعدی ندارد هرچند که نمی‌توان احتمال این موضوع را رد کرد.

تصور اینکه داستان این انیمیشن همچون آثار موفق دیگری از استودیو ایلومینیشن مثل انیمیشن آواز (Sing) و انیمیشن مینیون‌ها (Minions) دنباله‌دار باشد، سخت است و این به ارائه داستان فرار اردکی آن با دنیایی کوچک و محدود براساس هدف اصلی استودیو یعنی سرگرم کردن بیننده برمی‌گردد که این به وضوح در انیمشین مهاجرت دیده می‌شود. برخلاف این انیمیشن آثار دیگر این کمپانی چون مینیون‌ها که داستانی وسیع و جذاب را برای مخاطبان به نمایش گذاشت، پتانسیل لازم را برای ساخت دنباله دارا بود و توانسته است دنباله‌هایی داشته باشد که مخاطبان بیشتری را پای تماشای آن بنشاند و یکی از انیمیشن‌های موفق این شرکت محسوب شود.

سرعت روند اتفاقات مختلف در انیمیشن کوچ تا حد زیادی بالاست به نحوی که توقفی در آن مشاهده نمی‌شود و این را می‌توان به هدف اصلی استودیو نسبت داد که قصد دارد تا پایان مخاطب را با خود همراه کند و آنها را با داستانی مهیج و سرگرم‌کننده خسته نکند. نویسنده فیلمنامه این اثر جذاب و تماشایی مایک وایت، علاوه بر صرف خلق شخصیت‌های بامزه که صحنه‌های خنده‌داری را برای مخاطب به تصویر کشیده است، چالش‌هایی را پیش روی آنها قرار داده تا ضرباهنگ داستان حفظ شود و مخاطب را تا انتها با خود نگه دارد.

در واقع ترکیب چالش‌ها و اتفاقات پیش روی اعضای خانواده مرغابی با بخش کمدی و حیوانات سخنگو و بامزه آن باعث می‌شود حوصله مخاطب سر نرود. پیاده‌سازی خوب و مناسب شوخی‌های موجود در داستان انیمیشن که می‌توان آن را از کارهای تکراری این استودیو در خلق آثارش در نظر گرفت، کیفیت خوبی دارد که می‌توان آن را تا حدی مدیون صداپیشگان آن نیز دانست. در واقع شخصیت‌های بامزه داستان انیمیشن مهاجرت با شیمی عالی و صداپیشگی بی‌نقص هنرمندانی چون دنی دویتو در نقش عموی دن که نقاط قوت انیمیشن محسوب می‌شود، موفق شده است توجه مخاطبان کم سن‌ و سال و همچنین بزرگسالان را نیز به خود جلب و آنها را تا پایان با خود همراه کند.

این اثر بی‌نظیر در بطن داستان خود سعی دارد برای مخاطب کم سن ‌و سال، زندگی به معنای پذیرش چالش‌ها و مواجهه با ترس‌ها و در عین حال یافتن راه‌حل‌های مناسب برای رویایی با آنها را آموزش دهد. از طرفی برای مخاطبان بزرگسال نیز پیامی آموزنده دارد و یادآور ظلم کردن به کودکان توسط خانواده‌هایشان با محدود کردن آنها است اگرچه از نظر خانواده این نوعی محافظت به شمار می‌رود. هرچند که این انیمیشن درس‌های ارزشمندی در قالب داستان مهاجرت خانواده مرغابی ارائه کرده است اما، نتوانسته آنها را به گونه‌ای بیان ‌کند که به نقطه عطفی در انیمیشن تبدیل شود و مخاطب را بیشتر تحت تأثیر قرار دهد.

یکی دیگر از پیام‌ها و درس‌هایی که انیمیشن کوچ قصد دارد به مخاطب خود به‌خصوص کودکان آموزش دهد، مفهوم گیاه‌خواری است که در انیمشین فرار مرغی نیز شاهد آن بودیم که می‌توان آن را بستری مناسب و تأثیرگذار برای آموزش دانست. نمایش یک خانواده اردک شاد و متحد که دلبسته یکدیگر هستند با ترس آنها از دیدن رستوران و پرندگان سلاخی شده در آنجا، می‌تواند احساسات کودکان را برانگیزد به نحوی که ناخودآگاه از نحوه زیست آنها تا خورده شدن توسط انسان‌ها اطلاع یابند. در واقع انیمیشن Migration با نمایش تلاش اردک‌ها برای رهایی از چنگال کاراکترهای منفی یعنی افرادی که در مزرعه و رستوران حضور دارند، توانسته است حیوانات را شخصیت‌های خوب و بی‌گناه داستان معرفی کند و مفهوم گیاه‌خواری را آموزش دهد.

مفهوم خانواده در انیمیشن Migration بسیار پررنگ است و نقش بنیادی دارد و این را می‌توان پندی برای کودکان در نظر گرفت تا بدانند تنها کسانی که امنیتشان را فراهم می‌کنند، خانواده است. انیمیشن کوچ به زیبایی معنی خانواده و کنار هم بودن اعضای آن برای برقراری امنیت و خوب زندگی کردن را به تصویر کشیده است که هر عضوی نقش کوچکی برای به نتیجه رساندن اهداف را دنبال می‌کند. در کل می‌توان گفت که انیمیشن مهاجرت با پیام‌های آموزنده، صداپیشگی فوق‌العاده هنرمندان و داستانی مهیج و زیبا توانسته است مخاطبان را با خود همراه کند و خود را در لیست بهترین انیمیشن‌ها جای دهد.

جمع بندی

انیمیشن مهاجرت یکی از بهترین انیمیشن‌های کمدی با داستانی مهیج و جذاب است که نظر مخاطبان بسیاری را به خود جذب کرده است. این انیمیشن دیدنی که نظرات مثبتی را از تماشاگران و منتقدان به‌دست آورده است را می‌توان انیمیشنی آموزنده برای کودکان و خانواده دانست که انتقال‌دهنده پیام‌های مختلفی از جمله پذیرش چالش‌ها و مواجهه با ترس‌ها و یافتن راه‌حل‌های مناسب برای آنها و همچنین محدود نکردن کودکان توسط خانواده‌های آنها دانست.

اگر از علاقه‌مندان به انیمیشن‌های کمدی با داستانی ماجراجویانه هستید، تماشای انیمیشن مهاجرت را از ملوفیلم از دست ندهید.

برچسب ها :

Fariba Hoseinzadeh

پست های مرتبط

نقد فیلم فضانورد │ اثری غوطه‌ور در پوچی در ژانر علمی تخیلی

فیلم فضانورد (Spaceman) یک فیلم درام علمی تخیلی آمریکایی محصول ۲۰۲۴ است…

۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

نقد سریال مسئله سه جسم │ اثری جاه‌طلبانه در ژانر علمی تخیلی

سریال مسئله سه جسم (3 Body Problem) اثر جدیدی از سازندگان سریال…

۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

نقد فیلم آرگایل (Argylle)│ اثری ناامیدکننده از متیو وان

فیلم آرگایل (Argylle) یک فیلم اکشن جاسوسی با چاشنی کمدی به کارگردانی…

۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

دیدگاهتان را بنویسید