بیشتر بخوانید

صفحه اصلی > نقد و بررسی : نقد سریال اربابان آسمان (Masters of the Air) │ نبرد در آسمان

نقد سریال اربابان آسمان (Masters of the Air) │ نبرد در آسمان

نقد سریال اربابان آسمان (Masters of the Air) │ نبرد در آسمان

سریال اربابان آسمان (Masters of the Air) یک مجموعه تلویزیونی درام جنگی محصول ایالات متحده است. این مینی‌سریال جنگی بر پایه اربابان آسمان: پسران بمب‌افکن آمریکا که در جنگ هوایی علیه آلمان نازی جنگیدند اثر دونالد ال. میلر است که توسط جان اورلوف توسعه داده شده است.

داستان سریال اربابان آسمان که گزارشی جالب از یکی از مهمترین مؤلفه‌های جنگ جهانی دوم و سرنوشت خلبانان آمریکایی را روایت کرده است از شبکه اپل تی‌وی پلاس پخش شد. احساسات موجود در این سریال نشأت گرفته از کارکترهای آن است که توانسته مخاطب را با خود همراه کند. با ما در ملوفیلم تا پایان این نوشتار همراه بمانید تا نقدی بر سریال اربابان آسمان داشته باشیم و شما را بیشتر با این مینی‌سریال آمریکایی آشنا کنیم.

خلاصه داستان سریال اربابان آسمان

داستان سریال اربابان آسمان به روایت گروهی از خلبانان آمریکایی در جنگ جهانی دوم پرداخته است. در بهار سال 1943 میلادی در اوج جنگ جهانی دوم، سرگرد گیل کلایون و جان ایگان به‌همراه خلبانان آمریکایی به‌عنوان بخشی از 100 گروه بمباران نیروی هوایی آمریکا به انگلستان فرستاده می‌شوند. در آنجا این گروه باید مأموریت‌های جنگی مرگباری انجام دهند و سعی کنند اهداف استراتژیک مهم دشمنان را مستقیما در قلمرو آنان بمباران کنند.

مأموریت‌های این خلبانان توسط بمب‌افکن‌های سنگین بوئینگ بی-17 فلایینگ فورترس (Boeing B-17 Flying Fortress) انجام می‌شود که برای رسیدن به اهداف تعیین شده و بمباران آنها علاوه بر عبور از دیوارهای آتش متراکم ضدهوایی ارتش آلمان نازی باید با تعداد زیادی از پرندگان شکاری مرگبار شکاری لوفت وافه هیتلر نیز به مبارزه بپردازند. داستان زیبای سریال Masters of the Air با خلبانانی که در طول جنگ جهانی دوم در حدود 5 مایلی زمین و پشت خطوط دشمن با جنگنده‌های آلمانی مبارزه می‌کنند را از ملوفیلم تماشاگر باشید.

سریال اربابان آسمان

عوامل سریال اربابان آسمان

سریال اربابان آسمان بر پایه اربابان آسمان: پسران بمب‌افکن آمریکا که در جنگ هوایی علیه آلمان نازی جنگیدند اثر دونالد ال. میلر که توسط جان اورلوف توسعه داده شده، ساخته شده است. به دنبال موفقیت مینی‌سریال‌هایی چون اقیانوس آرام (The Pacific) در سال 2010 و جوخه برادران (Band of Brothers) در سال 2001، تهیه‌کنندگان این سریال‌ها استیون اسپیلبرگ و تام هنکس، باری دیگر با یکدیگر همکاری کردند تا سریال Masters of the Air که داستانی دیگر از جنگ جهانی دوم را روایت می‌کند، بازگو کنند که این اثر سومین همکاری آنها محسوب می‌شود. سریال جوخه برادران درباره چتربازان و سریال اقیانوس آرام درباره تفنگداران دریایی بود و اکنون سریال جدید این تهیه‌کنندگان به روایت نبردهای نظامی در حریم هوایی منتقل شده است.

آستین باتلر در نقش سرگرد گیل کلایون، کلوم ترنر در نقش سرگرد جان ایگان، آنتونی بویل در نقش سرگرد هری کرازبی، نیت مان در نقش سرگرد رابرت روزنتال، راف لاو به عنوان گروهبان کن لمونز، جیمز موری در نقش سرگرد شیک هاردینگ، فردی کارتر در نقش ستوان دیوید فریدکین، بری کیوگن در نقش ستوان کرتیس بیدیک، نیکولای کینسکی در نقش سرهنگ هارولد هاگلین، اوکلی پندرگاست در نقش گروهبان ویلیام هینتون و لوئیس گریتورکس در نقش کاپیتان جوزف پین از جمله هنرمندانی هستند که در مینی‌سریال اربابان آسمان حضور داشته‌ و به ایفای نقش پرداخته‌اند. سریال Masters of the Air در 9 قسمت ساخته شده است که کارگردانی قسمت‌های مختلف آن را کری فوکوناگا، دی ریس، تیم وان پاتن، آنا بودن و رایان فلک بر عهده داشته‌اند.

سریال Masters of the Air

نقد سریال اربابان آسمان

سریال Masters of the Air یک نمونه کلاسیک از یک مجموعه پرفروش تلویزیونی حماسی با رویکردی به همان اندازه کلاسیک در اجرای آن محسوب می‌شود که توانست نظر مثبت مخاطبان را به خود جذب کند. در این سریال همه چیز براساس الگوهای درام جنگی پرهزینه همچون نجات سرباز رایان اسپیلبرگ ساخته شده که نه تنها ارتباط خود را با مخاطب با وجود مفهومی آشنا برای او از دست نداده است بلکه، این پایبندی که به روش‌های خلاقانه اثبات شده، اعتماد و نوعی احترام به نتایج را القا می‌کند و حاوی پیامدهای فاجعه‌بار دوران جنگ است که می‌توان آن را نوعی یادآوری با صدای بلند دانست.

سه قسمت اول از این مینی‌سریال 9 قسمتی دارای یک ساختار واحد هستند به نحوی که در هر قسمت از این سه اپیزود شاهد حضور خلبانانی در یک جلسه توجیهی اجباری هستیم که با دستورالعمل‌هایی برای پرواز به منطقه دشمن و نحوه انجام عملیات در آنجا آماده می‌شوند. به دنبال آن، خلبانان پس از آمادگی و آغاز پرواز به مناطق دشمن با استقبال گرمی در قلمرو آنان روبرو می‌شوند که به نظر می‌رسد روند یکنواختی را طی می‌کند اما، این روند که با وقفه‌های کوتاه و حرف زدن خلبانان و همچنین روایتی از یک راوی از شخصیت‌های سریال که اجرایی از آنتونی بویل است، توانسته تماشاگر را در موقعیت داستان جهت دهد و همین رضایت مخاطب را به دنبال داشته است.

پس از قسمت سوم، داستان سریال Masters of the Air دچار دگرگونی شده و این را می‌توان به هدف سازندگان آن نسبت داد که قصد نداشتند تا کل سریال بر پایه یک طرح واحد اجرا شود و در قسمت چهارم آن شاهد شکستن ساختار ایجاد شده هستیم که آخرین قسمت به کارگردانی کری فوکوناگا محسوب می‌شود و سعی کرده است تا توسعه داستان را در جهت پرداخت بهتر شخصیت‌ها و موقعیت ارائه کند. در ادامه سریال، داستان آن به فراتر از مرزهای یک پایگاه هوایی خواهد رفت و خلبانان سقوط کرده باید سعی کنند از سرزمین‌های اشغالی آلمان نازی فرار کنند که اتفاقات مختلفی پیش روی آنها قرار می‌گیرد. در این میان که برخی از آنها دستگیر می‌شوند برخی دیگر باید آخرین تلاش را برای نابودی ارتش هیتلر و رسیدن به اهداف تعیین شده و پایان جنگ انجام دهند و به شواینفورت و رگنسبورگ حمله کنند.

شاید تمایز قائل شدن بین شخصیت‌های متعدد در سریال تا رسیدن به قسمت چهارم برای مخاطب سخت به نظر برسد اما، در ادامه پس از معرفی همه شخصیت‌های سریال، این اثر بر دو شخصیت شاخص تمرکز می‌کند. این دو شخصیت سرگرد گیل کلایون و جان ایگان است که توانسته‌اند مورد توجه مخاطبان قرار بگیرند. تضاد در نشانه‌های شخصیتی این دو دوست به علاوه کاریزمای هنرمندان نقش‌آفرین در این شخصیت‌ها از دلایل مورد توجه قرار گرفتن آنها است. یکی از آنها عاشق تند مزاج الکلی است و دیگری مسئولیت‌پذیر و محتاط که تا پایان سریال این تضاد شخصیت آنها ادامه پیدا می‌کند. بازی فوق‌العاده آستین باتلر و کلوم ترنر در این دو شخصیت متضاد در کنار بازی عالی سایر هنرمندان در نقش‌های مکمل از نقاط قوت سریال محسوب می‌شود.

اگرچه سریال اربابان آسمان بر روی روابط بین فردی تمرکز دارد اما، برخی از این روابط می‌توانستند بهتر توسعه داده شوند. یکی دیگر از نکات منفی سریال به انتقال بین صحنه‌ها مربوط می‌شود که گاهی اوقات خیلی ناگهانی رخ می‌دهد و این می‌تواند کمی گیج‌کننده باشد. در کنار این نکات منفی، نقاط قوت فراوانی در سریال وجود دارد که در آن جایی برای نمایش قهرمانی، یک موسیقی متن ارکسترال عالی، شکست‌های ناامیدانه و همچنین نمایش مقدار معینی از زشتی جنگ وجود دارد که لحن آشکاری به تماشاگر نشان می‌دهد تا شایسته یک درام جنگی بزرگ باشد. صحنه‌های خشن و فوق‌العاده هیجان‌انگیز که توسط آدام آرکاپاو، جک فیتزجرالد، ریچارد روتکوفسکی و دیوید فرانکو فیلمبرداری شده‌اند مأموریت‌های رزمی و دوئل‌های هوایی را به زیبایی به تصویر کشیده است.

این سریال جنبه‌های مختلفی از عملیات‌های این گروهان را به نمایش گذاشته است که آن را از حالت تکراری دور می‌کند که برای بیننده خسته‌کننده نباشد. پروازها در سریال هم از نظر فنی در بالاترین سطح قرار دارند و هم از نظر دراماتیک و همین سبب شده تا مخاطب را به تماشای ادامه سریال ترغیب کند اما، در قسمت پایانی آن سازندگان این اثر تا حدودی به هولوکاست نوعی توجه سطحی می‌کنند. تمام نکات گفته شده در مورد این سریال یعنی مینی‌سریال Masters of the Air یک محصول با کیفیت بالا است که رویکردی کاملا کلاسیک را برای پیاده‌سازی ایده‌های موردنظر منافع ملی آمریکا به‌کار برده است.

سخن آخر

سریال Masters of the Air با نقش‌آفرینی هنرمندانی چون آستین باتلر، کلوم ترنر، آنتونی بویل، نیت مان و فردی کارتر یک مجموعه تلویزیونی در ژانر درام جنگی با صحنه‌های اکشن هیجان‌انگیز است که توسط شبکه اپل تی‌وی پلاس پخش شد. سریال اربابان آسمان مطمئنا برای تاریخ‌دوستان به ویژه آن دسته که به جنگ جهانی دوم علاقه دارند، اثری بی‌نظیر است. این سریال قصد دارد تا نگاهی صادقانه به تأثیرات جنگ بر سربازان در تمام جنبه‌های زندگی ارائه دهد و مخاطب را با پیامدهای آن آشنا کند.

برچسب ها :

Fariba Hoseinzadeh

پست های مرتبط

نقد فیلم فضانورد │ اثری غوطه‌ور در پوچی در ژانر علمی تخیلی

فیلم فضانورد (Spaceman) یک فیلم درام علمی تخیلی آمریکایی محصول ۲۰۲۴ است…

۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

نقد سریال مسئله سه جسم │ اثری جاه‌طلبانه در ژانر علمی تخیلی

سریال مسئله سه جسم (3 Body Problem) اثر جدیدی از سازندگان سریال…

۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

نقد فیلم آرگایل (Argylle)│ اثری ناامیدکننده از متیو وان

فیلم آرگایل (Argylle) یک فیلم اکشن جاسوسی با چاشنی کمدی به کارگردانی…

۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

دیدگاهتان را بنویسید