بیشتر بخوانید

صفحه اصلی > نقد و بررسی : نقد انیمیشن فرار مرغی 2: طلوع ناگت (Chicken Run: Dawn of the Nugget)│ بازگشت پس از 23 سال

نقد انیمیشن فرار مرغی 2: طلوع ناگت (Chicken Run: Dawn of the Nugget)│ بازگشت پس از 23 سال

انیمیشن فرار مرغی 2: طلوع ناگت (Chicken Run: Dawn of the Nugget)

انیمیشن فرار مرغی 2: طلوع ناگت (Chicken Run: Dawn of the Nugget) دنباله اولین استاپ موشن بلند استودیوی آردمن است که در سال 2000 منتشر شد و اکنون با گذشت بیش از 20 سال از ادامه آن رونمایی شد. این انیمیشن جذاب و دیدنی در ژانر ماجراجویی، فانتزی، خانوادگی و کمدی، محصول مشترک آمریکا، فرانسه و انگلستان است.

آیا بازگشت دنباله این انیمیشن بعد از گذر 23 سال ارزش تماشا کردن را دارد؟ در این نوشتار با ما در ملوفیلم همراه باشید تا نگاهی به دنباله انیمیشن محبوب فرار مرغی داشته باشیم.

داستان انیمیشن فرار مرغی 2: طلوع ناگت

در سری قبلی این انیمیشن، خانم توییدی صاحب یک مرغداری بود که از سود فروش تخم‌مرغ‌ها راضی نبود و قصد داشت تا کار خود را گسترش دهد. هر مرغی که توانایی تخم‌گذاری نداشت باید کشته می‌شد و این قانون مرغداری توییدی بود. توییدی برای دریافت سود بیشتر قصد داشت به درست کردن و فروش پیراشکی مرغ بپردازد و همین انقلابی در مرغداری او ایجاد کرد.

در نتیجه تصمیم خانم توییدی، اوضاع بهم ریخته شد و مرغ‌ها به رهبری جینجر تصمیم گرفتند تا از مرغداری فرار کنند. داستان فرار مرغ‌ها و انتخاب راه‌حل‌های متفاوت برای رهایی از مشکلات و مصیبت‌هایشان، بسیار تماشایی، شجاعانه و در عین حال بامزه بود به نحوی که این انیمیشن طرفداران بسیاری را به خود جذب کرد.

اکنون در دنباله انیمیشن، در Chicken Run: Dawn of the Nugget ما شاهد حضور مرغ‌ها با رهبری جینجر پس از فرار، در یک جزیره امن هستیم. با گذشت زمان و ماندن در جزیره، جینجر با راکی ازدواج کرده و صاحب فرزندی شده‌اند که بسیار او را دوست دارند. جینجر نمی‌خواهد فرزندش از اتفاقات گذشته او و مکانی که در آن زندگی می‌کرد، چیزی بداند. در جزیره همه چیز روبه‌راه است و همه مرغ‌ها در امنیت قرار دارند.

اگرچه همه مرغ‌ها بعد از فرار به جای امنی پناه برده‌اند اما، در سرزمین اصلی ماکیان با خطر بزرگی مواجه هستند. تلاش جوجه‌ها با رهبری جینجر برای مقابله با یک مأموریت غیرممکن، انیمیشنی تماشایی را برای مخاطبان به نمایش گذاشته است.

خلاقیت‌های عجیب و دیدنی مرغ‌ها برای پشت سرگذاشتن چالش‌ها، هیجان خاصی به داستان انیمیشن داده است که هر بیننده‌ای را مجذوب خود می‌کند. اما این چالش بزرگ چیست که باری دیگر آنها را مجبور می‌کند تا از منطقه امن خود خارج شوند؟ برای تماشای انیمیشن فرار مرغی 2: طلوع ناگت با ما در ملوفیلم همراه باشید.

انیمیشن Chicken Run: Dawn of the Nugget

کارگردان و سایر عوامل ساخت انیمیشن فرار مرغی 2: طلوع ناگت

کارگردانی انیمیشن Chicken Run: Dawn of the Nugget را سم فل انجام داده است. از هنرمندانی که صداپیشگی این انیمیشن را بر عهده داشته‌اند می‌توان به تندی نیوتون، بلا رمزی، دیوید بردلی، دنیل میز، زکری لی‌وای، ایملدا استنتون و همچنین جوزی سدویک دیویس اشاره کرد.

فیلمنامه این انیمیشن زیبا به صورت مشترک توسط کری کرک‌پاتریک، ریچل تانرد و جان اوفارل نگاشته شده است. موسیقی متن اثری از هری گرگسون- ویلیامز است. استیون پرکینز و سیم اوان جونز، تدوین و ویرایش انیمیشن Chicken Run: Dawn of the Nugget را انجام داده‌اند.

فرار مرغی 2:طلوع ناگت

نقدی بر انیمیشن فرار مرغی 2: طلوع ناگت

آردمن یکی از استودیوهای ارائه‌دهنده انیمیشن‌های عالی به مخاطبان است که جایگاه خاصی در قلب اکثر آنها به خود اختصاص داده است و می‌توان این جایگاه را از زمان پخش فرار مرغی در سال 2000 دانست. لازم به ذکر است که در آن زمان انتشار Chicken Run به عنوان مفهومی خطرناک در نظر گرفته می‌شد که شکست آن، استودیو آردمن را با بحران مالی عظیمی روبرو می‌کرد.

برخلاف تصور، این انیمیشن در گیشه موفق شد و توانست در همان سال جوایز انگشت‌شماری را برای تیم تولید خود به ارمغان آورد و آردمن را نیز به محبوبیت بیشتر برساند. داستان زیبا و تماشایی انیمیشن فرار مرغی که مخاطبان بسیاری را به خود جذب کرد، داستانی تاریک دارد و بیانگر جامعه‌ای است که برای رهایی و آزادی باهم متحد می‌َشوند و سرانجام این اتحاد و یکی شدن، پیروزی است.

داستان زیبا و جذاب انیمیشن فرار مرغی توانست امتیازات بالایی را از سوی منتقدان کسب کند و همچنین از نگاه مخاطبان نیز انیمیشنی مورد پسند و هیجان‌انگیز باشد که تماشاگران بسیاری را به خود جذب کرد. آیا دنباله آن، انیمیشن فرار مرغی 2: طلوع ناگت نیز می‌تواند همان موفقیت 23 سال پیش را برای سازندگان آن و همچنین استودیو آردمن بدست آورد؟

در ابتدای انیمیشن Chicken Run: Dawn of the Nugget، اگرچه مرغ‌ها در جزیره‌ای آزادانه به زندگی خود ادامه می‌دهند اما، ترس و هراس گذشته سبب شده است تا زندگی در جزیره تبدیل به یک زندان جدید برای آنها شود اما، زندان در جزیره‌ای آزاد به چه معنایی است؟

داستان انیمیشن، به زیبایی ترس ایجاد شده در مرغ‌ها از گذشته ناخوشایند و وحشت از تکرار آن حتی با وجود زندگی آرام و امن در جزیره را به تماشاگر نشان می‌دهد. زندگی در جزیره با وجود تمام آزادی‌هایش، زندانی دوباره برای مرغ‌ها طلقی می‌شود که به تصویر کشیدن این ایده در انیمیشن کار سخت و چالشی است اما، سازندگان آن توانسته‌اند به زیبایی این حس را برای مخاطب به تصویر بکشند و این خود یکی از نکات جالب فرار مرغ‌ها است.

از نظر داستانی، انیمیشن فرار مرغی 2: طلوع ناگت علاوه بر وفادار ماندن و حفظ روایت‌های قسمت قبلی و همچنین شخصیت‌هایی که چاشنی کمدی و خنده‌دار بودن آنها جذابیت خاصی به انیمیشن بخشیده بود، توانسته است با روایت داستانی جدید و افزودن شخصیت‌های تازه‌، اثری تماشایی با بار معنایی و محتوایی آموزنده خلق کند.

یکی از نکات جالب در ساخت این استاپ موشن، استفاده از نمایش‌های بصری خیره‌کننده و همچنین روان‌سازی روند ساخت آن با استفاده از تکنولوژی‌های جدید در عین حفظ بی‌کم‌وکاست خصوصیات انیمیشن‌های آردمن (هنر خمیری) است.

فرآیند ساخت انیماتورهای استاپ موشن طولانی و خسته‌کننده است زیرا، نیازمند توجه زیادی به جزئیات، دقت و بهره‌مندی از تخصص افراد زیادی است اما، چرا آردمن پس از دو دهه دنباله این انیمشن را ساخت؟

ساخت دنباله‌ای از انیمیشن با گذشت بیش از 23 می‌تواند بسیار سخت باشد اما، این انیمیشن از موارد نادری است که پتانسیل‌های لازم را داشته است و با استفاده از عناصر ویژه آردمن در زمینه‌های مختلفی چون مضامین داستانی، نحوه خلق انیمیشن و همچنین تولید طنز با بهره‌گیری از شخصیت‌های گروه فرار در قسمت قبلی که بسیار دوست داشتنی بودند، توانست موفق عمل کند و بهترین نتیجه را برای مخاطب خود به نمایش بگذارد.

انیمیشن Chicken Run: Dawn of the Nugget توانست برای بار دوم هم نظر مثبت منتقدان را به خود جذب کند و موفقیت دوباره‌ای را برای خود رقم بزند. یکی از منتقدان راتن تومیتوز، لارن ونزیانی، نظرش را درباره انیمیشن اینگونه بیان می‌کند: “انیمیشن در قسمت دوم خود دوست داشتنی و جذاب است و به بیان قدرت قدم برداشتن به بیرون از منطقه امن و رهایی امنیت و آرامش خود برای کمک به دیگران پرداخته است.”

در نقدی دیگر، برایان لوری از سی‌ان‌ان به پیر نشدن شخصیت‌های انیمیشن فرار مرغی 2: طلوع ناگت اشاره کرده است و قسمت دوم را تنها تکراری با آب و تاب از قسمت اول آن می‌داند. اگرچه نظرات منتقدان درباره این انیمیشن متفاوت است اما، اکثریت آنان به مورد پسند و جذاب بودن انیمیشن اشاره کرده‌اند که می‌تواند لحظات مفرح و هیجان‌انگیزی را برای تماشاگران آن داشته باشد.

سخن آخر​

انیمیشن فرار مرغی 2: طلوع ناگت، انیمیشن زیبا و هیجان‌انگیزی است که باری دیگر توانست، نگاه مخاطبان بی‌شماری را با خود همراه کند. داستان زیبا با صحنه‌های جذاب و مهیج همراه با چاشنی طنز انیمیشن، خالق لحظات مفرح و مهیجی برای کودکان و همچنین خانواده‌های آنهاست. با ملوفیلم تماشاگر این انیمیشن زیبا باشید.

فریبا حسین زاده

پست های مرتبط

نقد فیلم فضانورد │ اثری غوطه‌ور در پوچی در ژانر علمی تخیلی

فیلم فضانورد (Spaceman) یک فیلم درام علمی تخیلی آمریکایی محصول ۲۰۲۴ است…

۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

نقد سریال مسئله سه جسم │ اثری جاه‌طلبانه در ژانر علمی تخیلی

سریال مسئله سه جسم (3 Body Problem) اثر جدیدی از سازندگان سریال…

۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

نقد فیلم آرگایل (Argylle)│ اثری ناامیدکننده از متیو وان

فیلم آرگایل (Argylle) یک فیلم اکشن جاسوسی با چاشنی کمدی به کارگردانی…

۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

دیدگاهتان را بنویسید