بیشتر بخوانید

صفحه اصلی > نقد و بررسی و معرفی : معرفی و نقد فیلم اره 10 (Saw X)│ انتقام‌جویی جیگساو

معرفی و نقد فیلم اره 10 (Saw X)│ انتقام‌جویی جیگساو

معرفی و نقد فیلم اره 10 (Saw X)│ انتقام‌جویی جیگساو

فیلم Saw X دهمین سری از مجموعه فیلم اره است که در سال 2004 اولین سری از آن پخش شد و جانی تازه با تأکید بر نمایش مجازات و شکنجه ظالمانه انسان‌های خطاکار به فیلم‌های ترسناک بخشید. این فرنچایز در طول حیات خود، فراز و نشیب‌های بسیاری در کیفیت داشته است اما، مخاطبان همواره بخش‌های مختلف پخش شده از آن را همراهی کرده‌اند و این اثر را از بهترین فیلم‌های ترسناک می‌دانند.

فیلم اره 10 به کارگردانی کوین گرویترت و بازی زیبای توبین بل اولین بار در 29 سپتامبر 2023 در ایالات متحده آمریکا توسط لاینزگیت فیلمز برای مخاطبان به نمایش گذاشته شد. برای آشنایی بیشتر با فیلم اره ایکس با ما در ملوفیلم همراه بمانید.

خلاصه داستان فیلم اره 10 (Saw X)

در این قسمت از فیلم اره شاهد بازگشت جان کرامر (جیگساو) هستیم که داستان فیلم به روایت سفر او به کشور مکزیک و اتفاقات و چالش‌های پیش روی او در این سفر و همچنین زندگی شخصی‌اش پرداخته است. جان کرامر که با سرطان دست‌و پنجه نرم می‌کند با سفر به مکزیک به دنبال پیدا کردن درمانی برای سرطان خود است.

رفته رفته او متوجه می‌شود که داستان درمان سرطان یک کلاهبرداری پزشکی بیشتر نیست و همین سبب خشمگین شدن جان کرامر می‌شود. خشم از این کلاهبرداری، آتش انتقام‌جویی را در او شعله‌ور می‌کند. انتقامی که پای پله‌های مرگبار کرامر را به میان می‌کشد. سرانجام جیگساو و انتقام‌جویی او چه خواهد شد؟

فیلم اره 10

کارگردان، بازیگران و سایر عوامل فیلم Saw X

کوین گرویترت کارگردانی دهمین و جدیدترین پارت از مجموعه فیلم اره را بر عهده داشته است که قبلا نیز کارگردانی دو سری از آن (اره 6 و اره 7) را انجام داده است. فیلمنامه این اثر ستودنی را پیت گلدفینگر و جاش استالبرگ به رشته تحریر درآورده‌اند. صحنه‌های عالی این فیلم در مکزیکوسیتی توسط نیک متیوز فیلمبرداری شده است. چارلی کلاوسر آهنگسازی این فیلم زیبا را بر عهده داشته است.

توبین بل هنرمند آمریکایی در فیلم اره ایکس در نقش جیگساو بازی کرده است. این بازیگر سرشناس بازی در فیلم‌هایی چون زمان رنگین‌کمانی در نقش پیتر، 12 فوت عمیق در نقش مک گردای، خانه تاریک، لولو خورخوره 2، ماسک سیاه 2: شهر ماسک، طعمه 2: اغوای بیگانه و همچنین بازی در فیلم بازی قدرت را در کارنامه خود دارد.

شاونی اسمیت یکی دیگر از هنرمندان نقش‌آفرین در فیلم Saw X است که در چند فیلم از سری‌های قبلی این مجموعه نیز حضور داشته است. شاونی اسمیت در این فیلم در نقش آماندا یانگ به ایفای نقش پرداخته است. علاوه‌بر بازی در سری‌های مختلف فیلم اره، بازی در فیلم‌ها و برنامه‎های تلویزیونی آرماگدون، جزیره، زندگی کوتاه، سفر لورین، زندگی در حال نابودی، مردان و عقاب آهنی را در کارنامه خود دارد.

سینوو ماکودی لوند، استیون برند، پالت هرناند، جاشوا اوکاموتو، اکتاویو هینوجوزا، مایکل بیچ و راناتا واکا از هنرمندانی هستند که در کنار شاونی اسمیت و توبین بل در این فیلم حضور دارند و به ایفای نقش پرداخته‌اند.

فیلم Saw X

نقد و بررسی فیلم اره 10

در این قسمت از مجموعه فیلم اره، تمرکز اصلی فیلم روی شخصیت جان کرامر است. اقدامی هوشمندانه از جانب نویسندگان فیلم برای به تصویر کشیدن شخصیت جیگساو (جان کرامر) و ایجاد حس همذات‌پنداری در تماشاگر، به نحوی که خود را در جبهه جیگساو ببیند و از دید او به قضایا نگاه کند. فیلمنامه این اثر با در نظر گرفتن ناخودآگاه تماشاگر توانسته است مخاطب را در جایگاهی قرار دهد که از شکنجه افراد توسط کرامر حس بدی نداشته باشد و در عین حال او را برای کارهایش مورد ستایش قرار دهد.

فیلم اره 10 آگاهانه برای طرفداران قدیمی که به این مجموعه وفادار هستند و قاتل سریالی آن را می‌ستایند، ساخته شده است البته، این بدین معنی نیست که برای تازه‌واردان به تماشای این مجموعه مناسب نیست بلکه، این قسمت از مجموعه اره را می‌توان مستقل‌ترین قسمت آن دانست که می‌تواند مخاطب را تا پایان با خود همراه کند.

رسیدن به ده قسمت از یک فرنچایز ترسناک، کار سختی است اما، فیلم اره توانسته است به این دستاورد بزرگ دست یابد و فرنچایز ترسناک دنباله‌دار و ماندگاری که تله‌های پیچیده‌تر و خلاقانه‌تر در داستان‌گویی آن جایگزین می‌شود را به بهترین شکل برای مخاطب به نمایش بگذارد.

در این فیلم‌دنباله‌دار علاوه بر شخصیت جیگساو و شاگرد او آماندا، شاهد حضور شخصیت‌های فراوانی به داستان هستیم که سبب پیچیده شدن و در عین حال جذاب‌تر شدن داستان فیلم اره شده است. فیلم اره ایکس بازگشتی به ریشه‌ها است که توانسته یک بار دیگر آنچه را تماشاگران در انتظار آن بودند را به زیبایی به تصویر بکشد و آنها را راضی نگه دارد. در واقع داستان این سری از فیلم اره روایتی از پایان قسمت اول این فرنچایز را به تصویر کشیده است.

فیلم اره 10 در حال بازنویسی تاریخ بیشتر جان کرامر (جیگساو) است که می‌توان آن را اره 2 جدید در نظر گرفت. در واقع در این فیلم با معرفی دقیق شخصیت جان کرامر و اقدامات بعدی و قوانین اخلاقی او، سازندگان این اثر قصد دارند این شخصیت را به یک ضدقهرمان قابل درک برای مخاطب تبدیل کنند که استقبال مخاطبان از فیلم نشان‌دهنده موفقیت سازندگان آن در این زمینه است. با توجه به زمان زیادی که برای معرفی داستان در این سری از فیلم اره اختصاص داده شده است، می‌توان فیلم اره ایکس را از نظر فیلمنامه گسترده‌ترین قسمت از میان سایر دنباله‌های آن دانست.  

نحوه روایت داستان در فیلم اره ایکس منجر به شروع کمی کندتر صحنه‌های شکنجه و خشونت‌آمیز شده و این به‌خاطر بازکردن طرح داستان به‌طور کامل است. با این روند روایت، مخاطب می‌تواند دید بهتری به روان و انگیزه‌های جیگساو داشته باشد و او را تا پایان داستان همراهی کند.

کارگردانی فیلم Saw X از نقاط قوت آن محسوب می‌شود و این را می‌توان مدیون بازگشت کوین گرویترت کاگردان این اثر تماشایی، کسی که چم‌وخم این مجموعه را مثل کف‌دست‌اش می‌شناسد، دانست. مهارت او در کارگردانی این فیلم را می‌توان به کارگردانی دو قسمت دیگر این مجموعه، اره 6 که یکی از سه فیلم برتر این مجموعه است و همچنین کارگردانی اره 7 توسط گرویترت نسبت داد. کوین گرویترت علاوه بر کارگردانی، تدوینگر 6 قسمت از مجموعه اره نیز بوده است و همین آگاهی و نقش او در مورد این مجموعه را می‌توان با تعریف بافت بصری و لحن داستان‌گویی او در فیلم Saw به چشم دید.

سخن آخر​

فیلم اره 10 دنباله مجموعه فیلم اره است که با داستان فوق‌العاده و صحنه‌های عالی توانسته مخاطبان بسیاری را با خود همراه کند. بازی زیبای توبین بل در نقش جیگساو و به نمایش کشیدن انگیزه او برای شکنجه انسان‌های ظالم یک بار دیگر توانست مخاطبان را پای تماشای دنباله دیگری از این مجموعه بنشاند. اگر از علاقه‌مندان به مجموعه فیلم‌های اره هستید، می‌توانید فیلم اره ایکس را با چاشنی دلهره و هیجان از ملوفیلم بیننده باشید.

Fariba Hoseinzadeh

پست های مرتبط

نقد فیلم فضانورد │ اثری غوطه‌ور در پوچی در ژانر علمی تخیلی

فیلم فضانورد (Spaceman) یک فیلم درام علمی تخیلی آمریکایی محصول ۲۰۲۴ است…

۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

نقد سریال مسئله سه جسم │ اثری جاه‌طلبانه در ژانر علمی تخیلی

سریال مسئله سه جسم (3 Body Problem) اثر جدیدی از سازندگان سریال…

۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

نقد فیلم آرگایل (Argylle)│ اثری ناامیدکننده از متیو وان

فیلم آرگایل (Argylle) یک فیلم اکشن جاسوسی با چاشنی کمدی به کارگردانی…

۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

دیدگاهتان را بنویسید