بیشتر بخوانید

صفحه اصلی > ویژه و معرفی : معرفی فیلم فسیل │ کمدی پرفروش سینمای ایران

معرفی فیلم فسیل │ کمدی پرفروش سینمای ایران

معرفی فیلم فسیل

فیلم فسیل با استفاده از فرمول ساده و امتحان‌پس‌داده‌ای، نمایش رقص و شادی با لباس‌های خاص دوره قبل از انقلاب، توانست فاتح گیشه شود و جزو پرفروش‌ترین فیلم‌ها قرار بگیرد. این فیلم کمدی و درام، ساخته کریم امینی است که یک سال پس از اکران، هنوز هم جزو پربیننده‌ترین فیلم‌های سینما به شمار می‌رود.

به تصویر کشیدن نوستالژیک‌های جامعه ایرانی را می‌توان اولین گزینه برای جذب مخاطب به این فیلم دانست که تماشاگر را با نشان دادن موقعیت‌های کمدی و خنده‌دار، با خود همراه می‌کند. در ادامه با ما در ملوفیلم همراه باشید تا نگاهی به فیلم فسیل داشته باشیم.

خلاصه داستان فیلم فسیل

اسی (با نقش‌آفرینی بهرام افشاری)، سعید (با هنرمندی هادی کاظمی) و صفا (با بازی ایمان صفا) عضو یک گروه خوانندگی به نام بلک داگز هستند. این سه نفر برای معروفیت و موفقیت، نقشه‌های زیادی در سر دارند. اسی و سعید به دنبال اجرا در مقابل شاه هستند تا به این وسیله، به معروفیت برسند و اما، صفا هدفی متفاوت را دنبال می‌کند.

فیلم سینمایی فسیل

صفا قصد دارد با سرودن ترانه‌های اعتراضی، جایی در دل مردم داشته باشد و از این طریق محبوبیتی بین آنها کسب کند. این سه نفر به خاطر خواندن ترانه‌ای اعتراضی برای خلق ستم‌دیده، دستگیر شده و به زندان ساواک فرستاده می‌شوند. در زندان، آنها را مجبور می‌کنند تا برای آزادی خود، ترانه‌هایی برای اعلی حضرت بخوانند.

دست بر قضا و طی تصادفی، اسی به کما می‌رود. در کما ماندن اسی، بسیار طولانی می‌شود و ده سال بعد به زندگی باز می‌گردد. اسی بعد از به هوش آمدن، متوجه می‌شود که شاه از ایران فرار کرده و با انقلاب مردم، جمهوری اسلامی بر سر کار آمده‌ است. فرنگیس (با هنرمندی الناز حبیبی) که نامزد اسی است بعد از به کما رفتن او، ازدواج می‌کند.

اسی پس از به هوش آمدن متوجه ازدواج فرنگیس در غیاب او می‌شود. اما چه بر سر دوستانش، سعید و صفا آمده است؟ سرانجام اسی و اتفاقات زندگی او را به کجا می‌کشاند؟

کارگردان و سایر عوامل فیلم فسیل

کارگردانی فیلم فسیل را کریم امینی بر عهده داشته است. کریم امینی بازیگر، کارگردان و نویسنده سینما است که اولین بازی او به عنوان بازیگر به سال 1392 با بازی در فیلم خواب‌زده‌ها برمی‌گردد. این کارگردان جوان علاوه بر فیلم فسیل، کارگردانی فیلم‌های گربه سیاه، دشمن زن و شهر هرت را نیز بر عهده داشته است.

از فیلم‌هایی که کریم امینی فیلمنامه‌نویسی آنها را انجام داده است، می‌توان به دو فیلم تک خال سال 1399 و قدغن سال 1400 اشاره کرد. امینی در آثار قبلی خود و همچنین فیلم فسیل نشان داده است که کارگردانی توانا است و در کار خود، علی‌رغم جوان بودنش بسیار حرفه‌ای عمل می‌کند.

شایان ذکر است که امینی به عنوان کارگردان کمدی‌های به اصطلاح بساز و بفروشی شناخته شده است که فقط خنده مقطعی را برای مخاطب خلق می‌کند و به جرأت می‌توان گفت که فیلم فسیل او نیز شامل همین نوع محتوا است.

فیلمنامه اولیه فیلم فسیل توسط علی باطنی، کریم امینی و آرمین طهماسبی نوشته شده است و در نهایت نگارش نهایی آن را حمزه صالحی انجام داده است. تهیه‌کنندگی این اثر پرمخاطب را سید ابراهیم عامریان بر عهده داشته است. فیلمبرادری فیلم را روزبه رایگا انجام داده است و موسیقی متن کاری از امیر توسلی است. تولید فیلم به زمان همه‌گیری کرونا در سال 1399 برمی‌گردد و اولین اکران آن در 24 اسفند 1401 انجام شد که هنوز هم ادامه دارد.

معرفی بازیگران فیلم فسیل

در فیلم فسیل بازیگرانی چون بهرام افشاری، الناز حبیبی، ایمان صفا، الهه حصاری، بابک کریمی، سمانه منیری، هادی کاظمی و همچنین سید جواد هاشمی به ایفای نقش پرداخته‌اند. در ادامه به مختصر بیوگرافی از بازیگران این فیلم می‌پردازیم.

بیوگرافی بهرام افشاری

بهرام افشاری هنرمند سرشناس ایرانی، متولد سال 1366 است که از سال 1392 به حرفه بازیگری روی آورده است. اولین حضور او در تلویزیون برای بازی به عنوان بازیگر مهمان در مجموعه تلویزیونی پایتخت 2 بوده است البته، در مجموعه پایتخت 5 و پایتخت 6 نقش پررنگ‌تری داشته است.

علاوه بر نقش‌آفرینی در مجموعه تلویزیونی پایتخت، در سریال‌های دیگری چون آسمان من، هزار دستان، علی‌البدل و همچنین شرایط خاص به ایفای نقش پرداخته است. اولین حضور این بازیگر خوش‌ذوق و توانا در سینما، برای بازی در فیلم عصبانی نیستم، است که پس از آن در فیلم‌های دیگری از جمله سگ بند، چشم و گوش بسته، آقای سانسور، رحمان 1400، کارگر ساده نیازمندیم و همچنین بعد از اتفاق، نقش داشته است.

بهرام افشاری علاوه بر بازیگری، کارگردانی دو فیلم خانه خاکستری و هفتاد سی را نیز انجام داده است. از افتخارات او می‌توان به دریافت تندیس بهترین بازیگر مرد کمدی برای بازی در مجموعه تلویزیونی پایتخت 5 از جشن حافظ و نامزدی بهترین بازیگر نقش مکمل مرد برای بازی در فیلم لانتوری از نوزدهمین دوره جشن بزرگ سینمای ایران اشاره کرد.

بیوگرافی الناز حبیبی

الناز حبیبی متولد 1367 بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون است که در فیلم‌ها و سریال‌های مختلفی به ایفای نقش پرداخته است. روزگار قریب، پنج کیلومتر تا بهشت، سی امین روز، دردسرهای عظیم 1، پرستاران، دورهمی، دردسرهای عظیم 2، سارق روح و همچنین به خاطر مونا از جمله سریال‌های تلویزیونی هستند که الناز حبیبی در آنها نقش داشته است.

اولین حضور الناز حبیبی در سینما، برای بازی در فیلم رفیق بد در سال 1386 است. از دیگر فیلم‌هایی که حبیبی در آنها نقش داشته است می‌توان به فصل باران‌های موسمی، زاپاس، ماه گرفتگی، خجالت نکش و پیتزا مخلوط اشاره کرد. دریافت جایزه بهترین بازیگر زن جشنواره رنگین کمان چین برای بازی در فیلم زاپاس در سال 1395 یکی از افتخارات این بازیگر است.

بیوگرافی هادی کاظمی

هادی کاظمی از سال 1375 وارد حرفه بازیگری شد و در سال 1384 با بازی در مجموعه شب‌های برره در نقش نظام دوبرره، نزد مردم شناخته شد. از دیگر سریال‌های تلویزیونی که هادی کاظمی در آنها نقش داشته، می‌توان باغ مظفر، بهانه‌ای برای بودن، زعفرانی، علی‌البدل و در چشم باد را نام برد.

هادی کاظمی در فیلم‌ها و سریال‌های مختلفی نقش داشته و ثابت کرده است که توانایی بسیاری در ایفای نقش‌های مختلف دارد. کاظمی توانست برای بازی در سریال قهوه تلخ جایگاه خود را در زمینه طنز با بازی در نقش باباشاه تحکیم کند.

نقدی کوتاه بر فیلم فسیل

اولین نقد به فیلم فسیل، طولانی بودن زمان آن با توجه به داستان کوتاه فیلم است. اگرچه مدت زمان فیلم یک ساعت و چهل و پنج دقیقه بیشتر نیست اما، داستان کوتاه آن سبب شده که مخاطب احساس کند، فیلم زیادی کش آمده است و کمی خسته‌کننده به نظر می‌رسد. البته، صحنه‌های مهیج و خنده‌دار در فیلم، این مدت زمان را تا حدودی برای مخاطب کوتاه می‌کند.

طولانی شدن فیلم فسیل دلایل زیادی دارد که یکی از دلایل آن را می‌‌توان به خاطر دو بخشی بودن فیلم در نظر گرفت، بخش اول روایت داستان فیلم قبل از انقلاب و بخش دوم که اتفاقات بعد از انقلاب را به تصویر می‌کشد. روایت بخش اول فیلم که مربوط به دوران قبل از انقلاب است، نتوانسته ایران قبل از انقلاب را همانطور که بوده است، به تصویر بکشد و بسیار مصنوعی جلوه می‌کند به نحوی که برای مخاطب بسیار آزاردهنده است و حس تماشا و دنبال کردن داستان فیلم را در بیننده ایجاد نمی‌کند.

بازی با نام خواننده‌های قدیمی در بخش اول فیلم را می‌توان یک کمدی نخ‌نما و تکراری دانست که نمی‌تواند نظر مخاطب را به خوبی جلب کند. فیلم فسیل ایده بامزه و جذابی دارد اما، سوژه آن تکراری است و بارها این سوژه تفاوت‌های قبل و بعد از انقلاب، در فیلم‌های مختلفی به نمایش گذاشته شده است.

نکته قابل توجه در مورد فیلم فسیل، عدم وجود سناریو خاص برای جلب نظر مخاطب و دنبال کردن قصه توسط تماشاگران است و صرفا به نمایش اتفاقات زندگی اسی پرداخته است و اینجاست که حس طولانی بودن فیلم را در مخاطب القا می‌کند.

یکی از نقاط قوت فیلم را می‌توان به بازی زیبای بهرام افشاری نسبت داد که بنا بر نوع دیالوگ‌گویی، جثه خاص و همچنین ری‌اکشن‌هایش متفاوت، همواره سبب خنده مخاطب می‌شود و جذابیت خاصی به فیلم می‌بخشد. این استعداد بهرام افشاری است که او را به ایفای هرچه زیباتر نقش سوق می‌دهد و می‌تواند نگاه مخاطب را در هر نقشی با خود همراه کند.

این بازیگر توانا به بهترین شکل ممکن از زبان و بدنش استفاده می‌کند تا بامزه به نظر برسد و مخاطب را نگه دارد. برخلاف بازی زیبای افشاری، بازی چندان خوبی را از دیگر هنرمندان در فیلم شاهد نیستیم به خصوص بازی الناز حبیبی که این می‌تواند به خاطر نوع نقشش باشد. بازی زیبای بهرام افشاری در این فیلم، کسب تندیس حافظ بهترین بازیگر مرد سینما را در بیست و دومین جشنواره حافظ برایش به ارمغان آورد.

با وجود تمام کم و کاستی‌ها و نقدهای وارد به فیلم، فسیل توانسته است یکی از پرفروش‌ترین فیلم‌های کمدی باشد و مخاطبان بسیاری را به خود جذب کند.

سخن آخر​

فیلم فسیل با اینکه نتوانسته است دوران قبل از انقلاب را به زیبایی و مفهومی به تصویر بکشد اما، بسیار سرگرم‌کننده و جذاب است. این فیلم برای بیننده امروز سینمای ایران بسیار خنده‌دار و جالب است و مخاطب می‌تواند تا آخرین لحظات فیلم، از تماشای سکانس‌های طنز آن لذت ببرد.

فیلم فسیل با اتکا به خلق لحظات خنده‌دار بر اساس اتفاقات ساده که می‌تواند موجب سرگرمی بیننده شود، استفاده کرده تا آن را به بهترین نحو به مخاطب نشان دهد. اگر شما از علاقه‌مندان به فیلم‌های کمدی و درام هستید، تماشای فیلم فسیل را از دست ندهید.

برچسب ها :

Fariba Hoseinzadeh

پست های مرتبط

معرفی تاثیرگذارترین شخصیت های انیمیشنی

در صد سال گذشته هزاران شخصیت کارتونی در انیمیشن‌ها و انیمه‌های مختلف،…

۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

معرفی و نقد سریال رژیم (The Regime) │ فروپاشی در سایه حماقت عجین شده با سیاست

سریال رژیم یک مجموعه‌ سیاسی و طعنه‌آمیز جدید از شبکه اچ‌بی‌او (HBO)…

۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

معرفی و نقد فیلم خیالی (Imaginary)│ خلق هیولا با خیال

فیلم خیالی به کارگردانی و تهیه‌کنندگی جف وادلو یک فیلم ترسناک فراطبیعی…

۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

دیدگاهتان را بنویسید