بیشتر بخوانید

صفحه اصلی > نقد و بررسی : نقد فیلم سناریوی رویایی │ درهم‌آمیختن ترس و خنده با بازی نیکلاس کیج

نقد فیلم سناریوی رویایی │ درهم‌آمیختن ترس و خنده با بازی نیکلاس کیج

نقد فیلم سناریوی رویایی

فیلم سناریوی رویایی (Dream Scenario)، فیلمی کمدی و هیجان‌انگیز به کارگردانی کریستوفر بورگلی است که با داستانی عجیب و برداشتی جالب از به شهرت رسیدن اشخاص، ناامن بودن فضای مجازی را به تصویر کشیده است. کارگردانی که با الهام از فیلمسازان مستقل دهه 2000 میلادی و عشقش به سینمای چارلی کافمن، فیلمنامه فیلم سناریوی رویایی را نیز به رشته تحریر درآورده است که عناصر سوررئالیستی و مراقبه‌های وجودی با در نظر گرفتن موقعیت‌های اجتماعی نامناسب به شیوه‌ای خنده‌دار در آن موج می‌زند.

فیلم Dream Scenario با بازی عالی نیکلاس کیج فیلمی جذاب با داستانی عجیب و اتفاقات غیرمنتظره است که توانسته نظر منتقدان و مخاطبان را به خود جذب کند. ‌با ما در ملوفیلم همراه باشید تا نقدی بر فیلم سناریوی رویایی داشته باشیم.

خلاصه داستان فیلم سناریوی رویایی

داستان فیلم سناریوی رویایی به روایت زندگی یک استاد دانشگاه که دچار افسردگی است و در زندگی شخصی و .کاری خود با دمدمی مزاجی و افسردگی‌اش دست‌وپنجه نرم می‌کند، پرداخته است. استاد دانشگاه که پل متیوز نام دارد با مشکلات زیادی روبه‌رو است و همین سبب شده تا او احساس کند که زندگی‌اش با سرعت هر چه تمام‌تر به سمت متلاشی شدن و از بین رفتن می‌رود.

یک روز اتفاقی عجیب و غیرمنتظره برای پل متیوز رخ می‌دهد و او رویای خود در شب را به میلیون‌ها نفر انتقال می‌دهد که ناگهان به یک سلبریتی جهانی توسط این رویا تبدیل می‌شود. سلبریتی شدن پل در رویا سبب جلب توجه عمومی به او می‌شود و این آغازی برای تغییر وضعیت و تحت تأثیر قرار دادن زندگی پل است. این شهرت و مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفتن، چالش‌های جدیدی را برای پل رقم می‌زند و پل مجبور می‌شود با این تغییرات در زندگی شخصی و روابط حرفه‌ای خود مقابله کند. سرانجام پل متیوز با اتفاقات غیرمنتظره و جالب پیش روی او را در فیلم سناریوی رویایی با ملوفیلم تماشاگر باشید و از تماشای آن لذت ببرید.

فیلم سناریوی رویایی

کارگردان و سایر عوامل فیلم Dream Scenario

سکان هدایت فیلم سناریوی رویایی را کریستوفر بورگلی بر عهده داشته است. کریستوفر بورگلی علاوه بر کارگردانی این فیلم زیبا و تماشایی، فیلمنامه این اثر را نیز به رشته تحریر درآورده است. فیلمبرداری صحنه‌های جذاب و خنده‌دار فیلم Dream Scenario را بنجامین لوب بر عهده داشته است که فیلمبرداری اصلی آن از اکتبر 2022 در تورنتو آغاز شد و در نوامبر همان سال به پایان رسید و کار تدوین آن را کریستوفر بورگلی انجام داده است. این فیلم که توسط شرکت ای 24 (A24) تولید و توزیع شده است در 10 نوامبر 2023 به نمایش گذاشته شد.

نیکلاس کیج یکی از هنرمندان نقش‌آفرین در فیلم سناریوی رویایی است که فعالیت خود را از سال 1981 با بازی در قسمت آزمایشی مجموعه تلویزیونی بهترین اوقات آغاز کرده است. از جدیدترین کارهای او می‌توان به بازی در برنامه بازنشستگی، آرکادیا و لنگ‌درازها اشاره کرد. این هنرمند و تهیه‌کننده آمریکایی بازی در فیلم‌های دیگری از جمله همدردی با شیطان، فلش، رنفیلد، راه قدیمی، گذرگاه قصاب، سنگینی طاقت‌فرسای استعداد فراوان، سرزمین عجایب ویلی، زندانیان سرزمین شبح و زنجیره کشتار را در کارنامه خود دارد. بازی در فیلم سناریوی رویایی پنجمین فیلم نیکلاس کیج در سال 2023 محسوب می‌شود که به زیبایی نقش خود را بازی کرده و توانسته است نگاه مخاطبان را با خود همراه کند.

از هنرمندانی که در کنار نیکلاس کیج در فیلم Dream Scenario حضور دارند و به ایفای نقش پرداخته‌اند می‌توان به مایکل سرا، جولیان نیکلسون و تیم مدوز اشاره کرد. مایکل سرا که حرفه بازیگری را با بازی در فیلم اعترافات یک ذهن خطرناک آغاز کرد در فیلم‌های دیگری از جمله سوسیس پارتی، این آخرشه، اسکات پیلگریم در مقابل دنیا، بازی مالی و باربی به ایفای نقش پرداخته است.

نقد فیلم سناریوی رویایی

دیدن فردی ناآشنا در رویا توسط هزاران نفر، بسیار عجیب است و این فیلم را شبیه به پروژه‌ای خنده‌دار که به‌عنوان شوخی ساخته شده باشد، نشان می‌دهد اما، در واقعیت این فیلم برداشتی از به شهرت رسیدن در دنیای امروزی را برای مخاطب به نمایش می‌گذارد که لحنی جدی دارد. این فیلم کریستوفر بورگلی دارای عناصری چون مراقبه‌های وجودی، عنصر سوررئالیستی و یک پیش‌فرض مفهومی خاص است که موقعیت‌های اجتماعی ناخوشایند، رهبری مشکوک اخلاقی و نوعی شوخ‌طبعی ترسناک را در داستان فیلم به نمایش گذاشته است.

فیلم Dream Scenario دومین فیلم بلند این کارگردان است که توانسته مشکلات به شهرت رسیدن را در قالب یک فیلم خنده‌دار با بازی عالی نیکلاس کیج به نمایش درآورد. مشکلات شهرت برای کسانی که به‌طور تصادفی مشهور می‌شوند یا کسانی که خود به دنبال شهرت هستند موضوعی چالش‌برانگیز است که در این فیلم به زیبایی به آن پرداخته شده است.

فیلم سناریوی رویایی از یک وضعیت روانی یعنی خواب دیدن برای تحلیل و نقد پدیده‌ای فراگیر و در عین حال خطرناک در دنیای امروزی استفاده کرده است، دنیایی که از سوی کاربران شبکه‌های اجتماعی ساخته شده که در شکل‌گیری قوانین و استانداردهای آن نقش دارند و همواره عواقب غیرقابل پیش‌بینی زیادی را نیز به دنبال دارد.

این فیلم که می‌توان آن را پرداختن به یک قصه روانشناختی دانست با نگاه نقادانه به فرهنگ بایکوت توسط کریستوفر بورگلی به تصویر کشیده شده که برای مخاطب سرگرم‌کننده و در عین حال جذاب است. آغاز این فیلم با یک سکانس رویایی خلاقیت فیلمساز برای شروعی جذاب و فیلمی که مخاطب احساس می‌کند، فیلمی عجیب انتظارش را می‌کشد و می‌تواند تا پایان پای آن بنشیند را نشان می‌دهد. فیلمسازی که حساب همه چیز را کرده و اثری سوررئال را خلق کرده است.

داستانی که با به تصویر کشیدن زندگی ناخوشایند و خسته‌کننده یک استاد دانشگاه و در نهایت مشهور شدن او به دلیل رفتن در رویای هزاران نفر، گویی اتفاق ماورایی عجیبی در حال رخ دادن است، ایده جذاب خالق فیلم سناریوی رویایی است. فیلمی با پرداختن به یکی از ناشناخته‌های حالات انسان که سبب مشهور شدن فردی حوصله‌سربر شده است که رویدادهای تازه‌ای را برای او رقم می‌زند اما سوال اینجاست، آیا این ایده خلاقانه فیلمساز توانسته است اثری فوق‌العاده را برای مخاطب به تصویر بکشد؟

اگرچه ایده جذاب فیلم سناریوی رویایی در ابتدا مخاطب را با خود همراه می‌کند اما، یکی از نقاط ضعف آن را می‌توان به خاتمه یافتن این ایده در همان ابتدا نسبت داد که یکسری برخوردها و صحبت‌ها اتفاقات پیرامون شخصیت اصلی داستان را شکل می‌دهد در حالیکه مخاطب انتظاری فراتر از این دارد. مخاطب با شروع جذاب و رویارویی با داستانی عجیب و غافلگیرانه انتظار می‌کشد تا اتفاقات تازه‌ای برای نقش اصلی رخ دهد یا اتفاق رخ داده پرداخت بهتری به خود بگیرد که متأسفانه در ادامه فیلم شاهد این قضیه نیستیم.

در واقع بعد از به اتمام رسیدن دو پرده اول فیلم، تماشاگر احساس می‌کند که پرده سوم و سکانس‌های گره‌گشایی، انگار فیلم مجزایی را به تصویر می‌کشد که ارتباطی با داستان آغازین آن ندارد و این را می‌توان به مشکل سناریو فیلم نسبت داد که منطقی برای نمایش پوچی و هجو دنیای مورد نظرش قائل نیست. دنیای خلق شده در این فیلم نشأت گرفته از ذهنیات خالقش، کریستوفر بورگلی است و هیچ پایه دراماتیکی ندارد. اتفاقات و رویدادهایی که در پرده اول و دوم فیلم رخ می‌دهند، قابل اعتنا و تعلیق‌برانگیز هستند اما، رفته رفته همه چیز رنگ می‌بازد و درست جایی که مخاطب نیاز دارد تا به منطق این هجو برسد، مسیر فیلم تغییر می‌کند.

فیلم‌هایی همچون فیلم Dream Scenario که با جهان‌های فاصله گرفته از واقعیات به نمایش گذاشته می‌شوند، نیاز دارند زیرساخت‌های محکمی داشته باشند و دنیایی را که قرار است برای مخاطب به تصویر بکشند در ابتدا به‌عنوان یک دنیای عادی با قوانین مخصوص به خودشان به مخاطب بشناسانند اما، این فیلم در این زمینه نتوانسته است به بهترین شکل عمل کند.

فیلم Dream Scenario که انتقادی بر فضای مجازی است با بهره‌گیری از ایده شهرت، موضوع اصلی و مورد نظر خود را به نقد کشیده است. در واقع فیلمساز قصد دارد ناامن بودن فضای مجازی را به‌واسطه مشهور شدن فردی که به شهرت رسیدن را دوست ندارد و از آن گریزان است با قرار دادن در رویای افراد دیگر و اتفاقات پس از آن نشان دهد. استفاده از طنز در به نمایش گذاشتن پوچی این دنیا و روابط میان آدم‌ها که متأثر از عمومی بودن زندگی آنها در دنیای مدرن امروزی است، توانسته نظر مخاطب را به این قضیه جلب کند.

یکی از نقاط قوت فیلم سناریوی رویایی را می‌توان به بازی فوق‌العاده هنرمندان نقش‌آفرین در آن به‌خصوص بازی عالی نیکلاس کیج نسبت داد. نیکلاس کیج در این فیلم در نقش پروفسور دانشگاه بازی کرده است که تمام تلاش‌اش را انجام داده تا بهترین خود را ارائه کند. در فیلم Dream Scenario شاهد بازی پرقدرتی از او هستیم که مخاطب را با داستان فیلم همراه می‌کند. مایکل ریختشافن از هالیوود ریپورتر درباره بازی این هنرمند آمریکایی در فیلم سناریوی رویایی گفته است: “نیکلاس کیج در طول دوران فعالیت هنری خود که در بیشتر از 120 فیلم حضور داشته و در نقش‌های مختلفی بازی کرده است، هرگز به اندازه بازی در نقش پروفسور دانشگاه در این فیلم خنده‌دار نبوده است و توانسته بازی خوبی را از خود به نمایش بگذارد.”

سخن آخر

فیلم سناریوی رویایی فیلمی هیجان‌انگیز و کمدی با داستانی عجیب است که هنرمندانی چون جولیان نیکلسون، تیم مدوز، نیکلاس کیج و مایکل سرا در آن حضور دارند و به ایفای نقش پرداخته‌اند. این فیلم فوق‌العاده با برداشت جالبی از به شهرت رسیدن در دنیای کنونی توانسته است نظر مثبت منتقدان و مخاطبان را به خود جذب کند. اگر از علاقه‌مندان به تماشای فیلمی کمدی و با داستانی جذاب هستید، تماشای فیلم Dream Scenario را از ملوفیلم از دست ندهید.

Fariba Hoseinzadeh

پست های مرتبط

نقد فیلم فضانورد │ اثری غوطه‌ور در پوچی در ژانر علمی تخیلی

فیلم فضانورد (Spaceman) یک فیلم درام علمی تخیلی آمریکایی محصول ۲۰۲۴ است…

۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

نقد سریال مسئله سه جسم │ اثری جاه‌طلبانه در ژانر علمی تخیلی

سریال مسئله سه جسم (3 Body Problem) اثر جدیدی از سازندگان سریال…

۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

نقد فیلم آرگایل (Argylle)│ اثری ناامیدکننده از متیو وان

فیلم آرگایل (Argylle) یک فیلم اکشن جاسوسی با چاشنی کمدی به کارگردانی…

۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

دیدگاهتان را بنویسید