بیشتر بخوانید

صفحه اصلی > نقد و بررسی : نقد فیلم بلک بری (BlackBerry)│ ظهور و سقوط در یک نگاه

نقد فیلم بلک بری (BlackBerry)│ ظهور و سقوط در یک نگاه

نقد فیلم بلک بری (BlackBerry)

فیلم بلک بری (BlackBerry) با ژانر درام و تاریخی به روایت داستان زندگی صاحبان یک شرکت بزرگ، یکی از پیشگامان گوشی هوشمند در جهان، با چاشنی خنده پرداخته است. فیلم BlackBerry در زمره فیلم‌های بر اساس واقعیت جای دارد که داستان شراکت عجیب و شاید خطرناک یک مخترع تلفن همراه و تاجری که قصد داشت آن را به پرفروش‌ترین کالای بازار تبدیل کند را به تصویر می‌کشد.

فیلم‌های زندگی‌نامه‌ای یا بیوگرافی، طرفداران خاص خود را دارد و بلک بری فیلمی در این ژانر برای علاقه‌مندان به داستان سرگذشت پا گرفتن تا افول یک شرکت بزرگ و تعیین‌کننده در تکنولوژی جهان، بلک بری است. اگر شما هم از علاقه‌مندان به این دسته از فیلم‌ها هستید، ما را تا پایان در ملوفیلم همراهی کنید.

ایده فیلم بلک بری (BlackBerry) از کجا شکل گرفت؟

داستان فیلم بلک بری برگرفته از کتابی به نام از دست دادن سیگنال: داستان ناگفته پشت ظهور فوق العاده و سقوط تماشایی بلک بری است. ژاکی مک‌نیش و شان سیلکوف نویسندگان این کتاب پرفروش هستند که به روایت داستان موفقیت بزرگ‌ترین و در عین حال مؤثرترین کارآفرین جهان، مایک لازاریدیس پرداخته‌اند. اما مایک لازاریدیس کیست و چه کاری برای جهان انجام داد؟

مایک لازاریدیس در سال 1984 شرکت بلک بری لیمیتد را تأسیس کرد. لازاریدیس اولین سازنده گوشی‌های بلک بری است که در دنیای آن روز انقلاب عظیمی در زمینه تکنولوژی محسوب می‌شد. تلفن‌های همراه بلک بری از سال 2005 تا 2009 برند اصلی گوشی در ایالات متحده آمریکا بود و حدود 45 درصد از بازار گوشی همراه را به خود اختصاص داد.

اما، موفقیت مایک در زمینه تولید تلفن همراه در دنیا، با پیشنهاد استیو جابز برای تولید گوشی به نام آیفون و رونمایی از آن پایان یافت. بالسیلی کسی بود که تولید ذهن خلاق مایک لازاریدیس (گوشی همراه بلک بری) را با ذهن مارکتینگی قوی خود به جهان شناساند و موجب موفقیت بلک بری شد. کوچک‌ترین پایانه ایمیل دنیا، این نامی بود که به بلک بری دادند اما، همراه نشدن آن با پیشرفت تکنولوژی روز، شکست بزرگی برای مایک و اختراع آن بود.

فیلم بلک بری

خلاصه داستان فیلم بلک بری (BlackBerry)

داستان فیلم بلک بری به روایت دوران شکل‌گیری شرکت بلک بری تا زمان سقوط آن پرداخته است. شرکت بلک بری، اولین شرکت تولیدکننده تلفن همراه هوشمند جهان است. مایک لازاریدیس و بهترین دوستش داگلاس فرگین، علاوه بر دوستی در زمینه کاری شریک هستند و قصد دارند تا دستگاه تلفن همراه تولیدی خود را به تاجری برای فروش و سرمایه‌گذاری روی آن، معرفی کنند.

در جلسه معارفه محصول، مایک نمی‌تواند تاجر به نام جیم بالسیلی را قانع کند. پس از مدتی جیم در تماسی تلفنی پیشنهاد شراکتی را به مایک می‌دهد که او را وسوسه می‌کند تا باهم همکاری داشته باشند و این آغاز شناخته شدن بلک بری است.

بلک بری موفق می‌شود و بازار را به دست می‌گیرد اما، در نهایت با رویارویی با کمبود نیروی انسانی، این شرکت بخشی از تولیدات خود را به کشور چین می‌دهد. ایرادات فنی در گوشی‌های ساخته شده توسط چین، کم کم موفقیت این شرکت را کمرنگ می‌کند. داستان فیلم BlackBerry، زندگی واقعی اشخاصی را به تصویر می‌کشد که با خلاقیت خود توانستند نگاه متفاوتی در دنیا ایجاد کنند اما، جاه‌طلبی آنها موجب شکست و در نهایت افول شرکت معتبری می‌شود. برای دیدن این فیلم زیبا و جذاب به ملوفیلم بپیوندید.

کارگردان، بازیگران و سایر عوامل فیلم بلک بری

مت جانسن، ریچ سومر، مایکل ایرون‌ساید، مارتین داناوان، کری الویس و همچنین سونگ وون چو از بازیگرانی هستند که در فیلم بلک بری به ایفای نقش پرداخته‌اند. نقش‌های اصلی در فیلم را گلن هاوتون و جی باروشل بر عهده داشته‌اند.

گلن هاوتون در نقش جیم بالسیلی در فیلم BlackBerry، فیلمنامه‌نویس، بازیگر،کارگردان و تهیه‌کننده اهل ایالات متحده است که برای بازی در مجموعه تلویزیونی فیلادلفیا همیشه آفتابی است، به شهرت رسیده است. غریبه‌ها، همه چیز باید برود، چگونه پایان می پذیرد و همچنین باید سگ ها را دوست داشت، از فیلم‌هایی هستند که این بازیگر در آنها به ایفای نقش پرداخته است.

جاناتان آدام (جی) باروشل در فیلم بلک بری در نقش مایک لازاریدیس به ایفای نقش پرداخته است. باروشل کمدین، کارگردان، بازیگر و فیلمنامه‌نویس کانادایی است که برای صداپیشگی مجموعه فیلم‌های چگونه اژدهای خود را تربیت کنیم در نقش هیکاپ شناخته شده است. از فیلم‌هایی که این بازیگر توانا در آنها نقش داشته است می‌توان به فیلم‌های چه کسی خانه را می‌ گیرد، جی و ست در مقابل آخرالزمان، شب در موزه: نبرد اسمیتسونین، او از سطح من بالاتر است و همچنین اعمال تصادفی خشونت اشاره کرد.

مت جانسن علاوه بر بازیگری در فیلم BlackBerry، کارگردانی آن را هم انجام داده است. مت جانسن به همراه متیو میلر بر پایه کتاب قطعی سیگنال: داستان ناگفته پشت ظهور فوق العاده و سقوط تماشایی بلک بری، فیلمنامه این اثر تماشایی را به رشته تحریر در ‌آورده‌اند. فیلمبرداری صحنه‌های فیلم کاری از جرد راب است و جی مک کارول به ساخت موسیقی فیلم پرداخته است.

نقد و بررسی فیلم BlackBerry

مت جانسن با نگاهی عمیق به جزئیات، فیلم BlackBerry را به زیبایی کارگردانی کرده است و این از نکات برجسته فیلم محسوب می‌شود که از نگاه منتقدان و تماشاگران نیز مورد پسند واقع شده است.

اگرچه به نظر می‌رسد شخصیت‌های فیلم به خوبی توسعه نیافته‌اند و این از ایرادات فیلم محسوب شود اما، داستان با کمرنگ نشان دادن شخصیت‌هایش سعی دارد شرکت بلک بری را به رخ بکشد و خاطرات خلقت یک شرکت بزرگ و نحوه به اوج رسیدن تا سقوط آن را به نمایش بگذارد.

فیلمنامه ‌بی‌نظیر و لذت‌بخش و همچنین صحنه‌پردازی دقیق و بدون حاشیه از نقاط قوت فیلم هستند که نگاه مخاطب را به فیلم جذب می‌کنند. علاوه بر این، بازی زیبا و بی‌نقص بازیگران یکی دیگر از دلایل موفقیت فیلم است. بازی زیبا و هنرمندانه جی باروشل در نقش مایک لازاریدیس، تبدیل شخصی خجالتی به فردی انقلابی و کارآفرین در حوزه فناوری خودمختار را به زیبایی با خویشتنداری متقاعدکننده خود برای بیننده به نمایش گذاشته است. جی باروشل که بیشتر برای بازی در نقش‌های کمدی شناخته شده است، با بازی در این فیلم ثابت کرد که در نقش‌های جدی نیز بسیار حرفه‌ای عمل می‌کند و می‌تواند بهترین عملکرد را در این گونه نقش‌ها داشته باشد.

در مقابل او، گلن هاوتون نیز با بازی حرفه‌ای خود توانسته است نقش خود را به عنوان یک رئیس و شریک مایک لازاریدیس که شخصیتی عصبی و جاه‌طلب دارد، به تصویر بکشد. مت جانسن با بازی در نقش داگ فرگین، کاراکتری را در تلاش برای ایجاد محیط کاری سرگرم‌کننده و نشاط‌آور به نمایش می‌گذارد که قصد دارد تا نگاه خشک و یک‌جانبه‌نگری بالیسلی را به فضای کاری در هم بشکند. این مثلث که در هر رأس آن بازیگری توانا وجود دارد که به زیبایی کاراکترها را به نمایش می‌گذارند، بر جذابیت فیلم افزوده است.

اجرای زیبا و به یاد ماندنی این هنرمندان که از نقاط قوت فیلم محسوب می‌شوند، توانسته است به زیبایی واقعیت زندگی این افراد در شرکت بلک بری را از آغاز تا پایان امپراتوری بلک بری برای مخاطب به نمایش بگذارد که این واقعا ستودنی است.

فیلم BlackBerry برای علاقه‌مندان به دنیای تکنولوژی و همچنین اقتصاد و توسعه بازار، بهترین گزینه است و می‌تواند درس‌های بازاریابی خوبی را به مخاطب نشان دهد. این فیلم با نمایش انتخاب یک استراتژی اشتباه از سمت صاحبان بلک بری، نحوه افول این شرکت معتبر و باختش به سایر برندها را همراه با دیالوگ‌های خنده‌دار که آن را سرگرم‌کننده می‌کند، به عنوان درس مهمی در بازاریابی به مخاطب نشان می‌دهد.

تماشاگران و به خصوص طرفداران فیلم‌های زندگی‌نامه‌ای و بیوگرافی، فیلم بلک بری را نمونه فوق‌العاده‌ای از ژانر تاریخی و درام می‌دانند که با افزودن چاشنی کمدی به آن، داستان را به نحوی سرگرم‌کننده برای تماشاگر به نمایش گذاشته است. در مقابل تماشاگران، منتقدان فیلم نیز نظرات مثبتی در مورد فیلم BlackBerry داشته‌اند و آن را نمونه مناسب و خوبی از این نوع ژانر می‌دانند.

سایت راتن تومینوز با توجه به 155 نقد، به فیلم BlackBerry امتیاز 98 درصد را اختصاص داد و این خود نشانی از موردپسند بودن و جذابیت فیلم است. بلک بری امتیاز 80 از 100 را بر اساس 37 منتقد از متاکریتیک دریافت کرد و بری هرتز از گلوب اند میل این فیلم را یکی از بهترین فیلم‌های کمدی کانادایی می‌داند.

سخن آخر​

فیلم بلک بری با روایت داستان واقعی یک شرکت که از عرش به فرش رسید، در میان بهترین فیلم‌های بیوگرافی سال 2023 قرار دارد که توانسته است نگاه مخاطبان را با خود همراه کند. این فیلم با چاشنی کمدی بسیار سرگرم‌کننده است و پیام انگیزشی و آموزشی در زمینه کسب‌وکار و تجارت را به بیننده القا می‌کند.

در کل می‌توان گفت که بلک بری، فیلمی واقع‌گرایانه و در عین حال خنده‌دار است که علاوه بر جنبه سرگرمی، آموزشی نیز هست و جذابیت‌های خاص خود را دارد و توانسته است تماشاگران را راضی کند. برای دیدن فیلم بلک بری، ما را در ملوفیلم همراهی کنید.

برچسب ها :

فریبا حسین زاده

پست های مرتبط

نقد فیلم فضانورد │ اثری غوطه‌ور در پوچی در ژانر علمی تخیلی

فیلم فضانورد (Spaceman) یک فیلم درام علمی تخیلی آمریکایی محصول ۲۰۲۴ است…

۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

نقد سریال مسئله سه جسم │ اثری جاه‌طلبانه در ژانر علمی تخیلی

سریال مسئله سه جسم (3 Body Problem) اثر جدیدی از سازندگان سریال…

۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

نقد فیلم آرگایل (Argylle)│ اثری ناامیدکننده از متیو وان

فیلم آرگایل (Argylle) یک فیلم اکشن جاسوسی با چاشنی کمدی به کارگردانی…

۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

دیدگاهتان را بنویسید