بیشتر بخوانید

صفحه اصلی > نقد و بررسی : نقد فیلم پاپ جن گیر (The Pope’s Exorcist)│ شیطان و پاپ محبوب

نقد فیلم پاپ جن گیر (The Pope’s Exorcist)│ شیطان و پاپ محبوب

نقد فیلم پاپ جن گیر (The Pope’s Exorcist)

فیلم پاپ جن گیر (The Pope’s Exorcist) محصول ایالات متحده در ژانر مهیج، ترسناک و رازآلود توسط کمپانی بزرگ سونی اکران شده است. ژانر وحشت همواره طرفداران پر و پا قرصی در جهان دارد و اگر فیلم بر اساس داستان واقعی ساخته شده باشد، مخاطبان بیشتر آن را می‌پسندند.

فیلم پاپ جن گیر با اقتباس از یک داستان واقعی توانسته است تماشاگران زیادی را با خود همراه کند اما، تفاوت این فیلم با مضمون جن‌گیری با سایر فیلم‌های مشابه چیست؟

با ما در ملوفیلم همراه باشید تا نگاهی به فیلم پاپ جن گیر داشته باشیم و شما را بیشتر با این اثر زیبا آشنا کنیم.

خلاصه داستان فیلم پاپ جن گیر (The Pope’s Exorcist)

داستان فیلم پاپ جن گیر بر اساس زندگی واقعی شخصی به نام کشیش گابریل است که در طول زندگی خود بیش از 160000 جن‌گیری انجام داده است. کشیش گابریل آمورث که جن‌گیر ارشد واتیکان است، با ارواح شیطانی که مردم بی‌گناه را تسخیر می‌کنند، به مبارزه برمی‌خیزد و آنها را نجات می‌دهد.

داستان فیلم در ابتدا جولیا و خانواده او را به تصویر می‌کشد. جولیا زنی است که به تازگی همسر خود را از دست داده است و با دو فرزندش به یک خانه قدیمی در اسپانیا نقل مکان می‌کند. هنری پسر خانواده که شاهد مرگ پدرش بوده است در اثر شوک، قدرت تکلم خود را از دست می‌دهد.

روزی که کارگران در زیرزمین خانه مشغول کار هستند، اتاق مخفی‌ای را در زیرزمین پیدا می‌کنند که در نهایت بر اثر تجمع گاز و گوگرد، قسمتی از آن فرو می‌ریزد. همین سبب می‌شود تا شیاطین از این مکان فرار کنند و اعضای خانواده را مورد اذیت و آزار قرار دهند. برای رهایی اعضای خانواده و حل مشکل، کشیش گابریل اقدام می‌کند اما، او به چه شیوه‌ای این خانواده را از دست شیاطین آزاد می‌کند؟

فیلم پاپ جن گیر

کارگردان، بازیگران و سایر عوامل فیلم پاپ جن گیر

سکان کارگردانی فیلم پاپ جن گیر را جولیوس ایوری بر عهده داشته است. جولیوس ایوری فیلمنامه‌نویس و کارگردان اهل استرالیا است که کارگردانی فیلم‌های دیگری چون پسر تفنگ، سامری و ارباب را نیز بر عهده داشته است. فیلم پاپ جن گیر جولیوس ایوری، اثری متفاوت است که کارگردانی آن را بسیار عالی انجام داده است و این حرفه‌ای بودن ایوری را در ساخت فیلم با ژانر وحشت نشان می‌دهد.

فیلمنامه این اثر زیبا و تماشایی کاری از مایکل پترونی و ایوان اسپیلیوتوپولوس است که با اقتباس از دو کتاب در شرح‌حال پدر گابریل آمورث (جن‌گیر ارشد واتیکان) با عنوان‌های «یک جن‌گیر داستان خود را می‌گوید» و «یک جن‌گیر: داستان‌های بیشتر» نگاشته شده‌ است. داگ بلگراد، مایکل پاتریک کازمارک و جف کاتز تهیه‌کنندگان این فیلم دلهره‌آور هستند که صحنه‌های آن توسط خالد محتسب فیلمبرداری شده‌ است. موسیقی فیلم هم کاری از جد کرزل، موسیقی‌دان و آهنگساز استرالیایی است.

بازیگرانی چون لورل مارسدن، رالف اینسون، الکس اسو، کرنل.اس جان و همچنین پیتر دسوزا- فیگونی در فیلم The Pope’s Exorcist به ایفای نقش پرداخته‌اند . نقش اصلی فیلم را راسل کرو بر عهده داشته است. راسل ایرا کرو اولین بار برای بازی در فیلم جنایی محرمانه لس ‌آنجلس به شهرت رسید.

راسل کرو در فیلم‌های زیادی نقش داشته است که از میان آنها می‌توان به فیلم‌های نفوذی، بینوایان، هیچ راهی برای بازگشت نیست، ناخدا و فرمانده: آخر دنیا، گانگستر آمریکایی، مردی با مشت های آهنین، تاریخچه حقیقی دار و دسته کلی و همچنین کریون شکارچی اشاره کرد.

راسل کرو برای بازی در فیلم گلادیاتور در نقش یک فرمانده رومی در سال 2000، جایزه اسکار بهترین بازیگر مرد را دریافت کرد. یکی از جدیدترین فیلم‌هایی که راسل کرو در آن نقش داشته، فیلم پاپ جن گیر است که در آن نقش کشیش گابریل آمورث را بازی کرده است. بازی زیبای این بازیگر در فیلم، توانایی او را در نقش‌آفرینی و به رخ کشیدن شخصیت فیلم نشان می‌دهد. همچنین بازی فوق‌العاده او، مخاطبان بسیاری را به فیلم جذب کرده است.

فیلم The Pope’s Exorcist

نقد و بررسی فیلم The Pope’s Exorcist

نقش اصلی و اتفاقات داستان فیلم پاپ جن گیر، پیرامون یک کشیش است که جن‌گیری می‌کند و این کاملا از نام فیلم آشکار است. در اکثر فیلم‌های ترسناک که در آن جن‌گیری اتفاق می‌افتد، معمولا یک خانواده طلسم شده وجود دارد که کشیش نقش کمک‌کننده به آنها را دارد اما، فیلم The Pope’s Exorcist با نگاهی متفاوت به داستان جن‌گیری، یک کشیش را در نقش اصلی قرار داده است که فیلمنامه روی آن تمرکز دارد.

در آثار ترسناک، دو بخش وجود دارد که از اهمیت خاصی برای ایجاد فیلمی اثرگذار، برخوردار هستند: یکی میزان ترس و دلهره و ایجاد آن در مخاطب و دیگری قصه و فیلمنامه. قصه و فیلمنامه در فیلم‌های ترسناک به میزان قصه برای خلق اثر وحشتناک اشاره دارد به نحوی که قصه‌های بی سر و ته را در پایان فیلم نظاره‌گر نباشیم، همانطور که در این فیلم عالی و دیدنی شاهد تقابل کشیش اعظم جن‌گیر با یکی از خطرناک‌ترین اهریمن‌ها (به نام پادشاه جهنم) هستیم.

این فیلم از نظر ساختاری بسیار قوی شروع شده است و در همان ابتدای فیلم شاهد تسخیر شدن افراد توسط شیاطین هستیم و خیلی سریع شخصیت اصلی فیلم با استفاده از چند نمای ساده معرفی می‌شود. لازم به ذکر است که بازی زیبای راسل کرو در نقش پدر گابریل آمورث با ایجاد شخصیتی شوخ، خشن و همچنین وسترن‌گونه بر جذابیت فیلم افزوده است. پدر آمورث با استفاده از روش‌ها و شیوه‌های غیرمعمول، اقدام به جن‌گیری می‌کند و موفقیت او در زمینه کاری خودش، حیرت‌انگیز و جالب است به نحوی که، نگاه مخاطب را با خود همراه می‌کند.

کارگردانی خوب و بی‌نقص جولیوس ایوری، به خلق اثری جذاب و دلهره‌آور منجر شده است که توانسته مخاطبان را راضی نگه دارد و فیلمی متفاوت از ژانر ترسناک را ارائه دهد. این فیلم برای خلق ژانر وحشت، از کلاسیک‌ترین قصه این ژانر یعنی جن‌گیری بهره گرفته است البته، با نگاهی متفاوت به بحث جن‌گیری و روش‌های بکارگیری آن.

ایوری و تیمش با بودجه محدود 18 میلیون دلاری توانسته‌اند طراحی تولید شگفت‌انگیزی را ارائه دهند اما، تنش در صحنه‌های ترسناک آن زیاد به چشم نمی‌خورد که کم و کاستی آن را می‌توان به کارگردانی جولیوس ایوری نسبت داد. ایوری سعی کرده است که فیلم را به شیوه‌ای بلاک‌باستر کارگردانی کند و همین موضوع سبب شده تا فیلم سرگرم‌کننده جلوه کند و بخش‌های ترسناک آن کمتر به چشم بیاید.

فیلم ترسناک پاپ جن گیر

فیلم به زیبایی شخصیت گابریل را ساخته است و این از نقاط قوت فیلم به شمار می‌رود. فیلمنامه نیز بسیار عالی نگاشته شده است و نقاط عطف درستی دارد و در فیلم به سمت قصه‌گویی می‌رود. داستان فیلم هم که اقتباس کاملی از دو کتاب در شرح‌حال پدر گابریل آمورث (جن‌گیر ارشد واتیکان) را انجام داده است و این توانایی فیلمانه‌نویسان را بیان می‌کند.

فیلم پاپ جن گیر توانست در وب سایت IMDb امتیاز 6.2 از 10 را به خود اختصاص دهد. این فیلم سینمایی در سایت راتن تومیتوز امتیاز 48% را از منتقدین آن و همچنین امتیاز 45% را دز سایت متاکریتیک، دریافت کرد. دریافت امتیاز 91 درصدی توسط کاربران گوگل برای این فیلم، نشانی از میزان جذابیت آن از نگاه تماشاگران است که در واقع مهری بر مورد پسند بودن فیلم است.

سخن آخر​

فیلم پاپ جن گیر یکی از زیباترین فیلم‌های ژانر وحشت، رازآلود و هیجانی فراطبیعی است که با داستان جذاب خود توانسته است نظر مخاطبان بسیاری را به جلب کند. اگر شما هم از علاقه‌مندان به فیلم‌های دلهره‌آور و مهیج هستید، با ما در ملوفیلم همراه باشید.

فریبا حسین زاده

پست های مرتبط

نقد فیلم فضانورد │ اثری غوطه‌ور در پوچی در ژانر علمی تخیلی

فیلم فضانورد (Spaceman) یک فیلم درام علمی تخیلی آمریکایی محصول ۲۰۲۴ است…

۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

نقد سریال مسئله سه جسم │ اثری جاه‌طلبانه در ژانر علمی تخیلی

سریال مسئله سه جسم (3 Body Problem) اثر جدیدی از سازندگان سریال…

۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

نقد فیلم آرگایل (Argylle)│ اثری ناامیدکننده از متیو وان

فیلم آرگایل (Argylle) یک فیلم اکشن جاسوسی با چاشنی کمدی به کارگردانی…

۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

دیدگاهتان را بنویسید