بیشتر بخوانید

صفحه اصلی > معرفی و ویژه : نگاهی به فیلم وانکا (Wonka) │ سفری به دنیای شکلاتی ویلی

نگاهی به فیلم وانکا (Wonka) │ سفری به دنیای شکلاتی ویلی

نگاهی به فیلم وانکا (Wonka) │ سفری به دنیای شکلاتی ویلی

فیلم وانکا (Wonka)، فیلمی فانتزی موزیکال به کارگردانی پل کینگ است که داستان پیدایش ویلی وانکا را به تصویر کشیده که اقتباسی از رمان کلاسیک چارلی و کارخانه شکلات‌سازی اثر رولد دال است. منتقدان بر این باورند که فیلم وانکا، اثری دلگرم‌کننده و بی‌نظیر است که توانسته برداشت خوبی از این شخصیت کلاسیک انجام دهد به نحوی که مخاطب را با خود همراه کند و فضایی برای بیان موضوعات و درون‌مایه تاریک آن داشته باشد.

از مهمترین پایه‌های این فیلم موزیکال، ساخت موسیقی متن آن است که به بهترین شکل توسط جوبی تالبوت و نیل هانون انجام شده است. ‌با ما در ملوفیلم همراه باشید تا نگاهی به فیلم سینمایی شیرین و سرگرم‌کننده Wonka داشته باشیم.

خلاصه داستان فیلم وانکا

داستان فیلم وانکا، زندگی ویلی وانکای جوان را به تصویر کشیده است. ویلی وانکا که شعبده‌باز و مخترعی جوان است به قصد افتتاح فروشگاه شکلات‌فروشی به اروپا می‌رود تا رؤیای خود را دنبال کند. وانکا که برای شروع کار خود سرمایه‌‌ای ندارد و نمی‌تواند حتی یک شب را به صبح برساند به پانسیون خانم اسکوربیت توسط فردی فریب‌کار به نام بلیچر برده می‌شود. وانکای بی‌سواد در آنجا قراردادی را امضا می‌کند که از مفاد آن هیچ اطلاعی ندارد.

در ادامه وانکا برای فروش شکلات به مرکز شهر می‌رود اما، بخت با او یار نیست و بساطش جمع می‌شود و چون پولی برای پرداخت به صاحب پانسیون برای اقامتش در آنجا ندارد، به موجب قراردادی که امضا کرده است باید برای 10000 روز در پانسیون کار کند. وانکا که خود را اسیر خانم اسکوربیت می‌بیند، سعی می‌کند با برخی دیگر از افرادی که در پانسیون همانند او به اسارت گرفته شده‌اند، فرار کند.

وانکا با همکاری نودل، دختر یتیمی که در پانسیون مانند خودش گرفتار شده است، از آنجا فرار کرده و در ادامه فروشگاه شکلات خود را افتتاح می‌کند اما، به دنبال اتفاقاتی کار خود را دوباره از دست می‌دهد. سرانجام ویلی وانکا و رؤیاهای او با اتفاقات غیرمنتظره و جالب را در فیلم Wonka با ملوفیلم تماشاگر باشید و از تماشای آن لذت ببرید.

فیلم وانکا

کارگردان و سایر عوامل فیلم Wonka

سکان هدایت فیلم وانکا را پل کینگ بر عهده داشته است. پل تامس کینگ کارگردان و نویسنده بریتانیایی است که کارگردانی سریال‌های تلویزیونی همچون بوش قدرتمند، بیا با من پرواز کن، نیروی فضایی و همچنین سریال داگ‌فیس را در کارنامه خود دارد. فیلمنامه سریال داگ‌فیس به قلم زیبای کینگ نگاشته شده است.

از آثار دیگری که کینگ بر صندلی کارگرادنی آنها نشسته است، می‌توان به فیلم‌های پدینگتون و پدینگتون 2 اشاره کرد که توانست برای این دو فیلم نامزد جایزه بهترین فیلم بریتانیایی و جایزه بهترین فیلمنامه اقتباسی از جوایز فیلم بفتا شود.

نگارش فیلمنامه فیلم وانکا را سایمن فارنابی به همراه پل کینگ بر عهده داشته‌اند که بر پایه ویلی وانکا، شخصیت رمانی از رولد دال نگاشته شده است. فارنابی و کینگ پیش از نگارش فیلمنامه فیلم وانکا نیز همکاری داشته‌اند و به صورت مشترک فیلمنامه فیلم پدینگتون 2 (Paddington 2) را به رشته تحریر درآورده‌اند. از آثاری که سایمن فارنابی در خلق فیلمنامه آنها نقش داشته است می‌توان به فیلم‌ شبح اوپن (The Phantom of the Open) و همچنین یکی از نویسندگان سریال ارواح (Ghosts) اشاره کرد.

سایمن فارنابی بیشتر به عنوان یک بازیگر و کمدین شناخته می‌شود که در فیلم‌هایی چون روگ وان (Rogue One)، کریستوفر رابین (Christopher Robin)، والا حضرت (Your Highness)، برک و هیر (Burke & Hare) و فیلم یک سرکش: داستانی از جنگ‌های ستاره‌ای حضور داشته است و به ایفای نقش پرداخته است. فارنابی در فیلم وانکا نیز نقشی را بر عهده داشته است.

فیلمبرداری صحنه‌های جذاب و شیرین فیلم Wonka را چونگ-هون چونگ بر عهده داشته است که فیلمبرداری آن از سپتامبر 2021 در بریتانیا آغاز شد. اولین نمایش فیلم Wonka در 28 نوامبر 2023 در سالن رویال فستیوال لندن بوده است. این فیلم بیش از 552 میلیون دلار در سطح جهانی فروش داشته است و همین نشانی از موفقیت فیلم است.

فیلم Wonka

هنرمندان نقش آفرین در فیلم وانکا

تیموتی شالامی، کیگان-مایکل کی، سالی هاوکینز، روآن اتکینسون، الیویا کلمن، جیم کارتر، متیو بینتون، تام دیویس، سایمن فارنابی، ریچ فالچر، کوبنا هولدبروک-اسمیت و همچنین پترسون جوزف از جمله بازیگرانی هستند که در فیلم وانکا حضور دارند و به ایفای نقش پرداخته‌اند.

تیموتی شالامی

تیموتی هال شالامی بازیگر آمریکایی-فرانسوی است که در فیلم Wonka در نقش ویلی وانکا به ایفای نقش پرداخته است. این هنرمند با حضور در تلویزیون، حرفه بازیگری را آغاز کرد که اولین حضور سینمایی او برای بازی در فیلم کمدی درام مردان، زنان و کودکان در سال 2014 است.

شناخته شدن تیموتی شالامی در عرصه بین‌المللی با بازی او در نقش نوجوانی عاشق در فیلم مرا با نامت صدا کن در سال 2017، رقم خورد که توانست نامزدی دریافت جایزه بهترین بازیگر مرد اسکار را برای بازی در این فیلم کسب نماید. از فیلم‌های دیگری که شالامی در آنها حضور داشته است می‌توان به فیلم‌های بدترین دوستان، شب‌های داغ تابستان، یک روز بارانی در نیویورک، استخوان‌ها و همه، مردی به نام اسکات و همچنین فیلم بالارو نگاه نکن اشاره کرد.

تیموتی شالامی برای جوایز مختلفی نامزد شده است اما، تاکنون نتوانسته هیچ جایزه‌ای را از آن خود کند. از جمله جوایزی که شالامی برای دریافت آنها نامزد شده است می‌توان به بهترین بازیگر مرد فیلم درام از گلدن گلوب برای فیلم مرا با نامت صدا کن، جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل مرد به انتخاب منتقدین برای فیلم پسر زیبا و همچنین جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد از اتحادیه بازیگران سینما برای بازی در فیلم Call Me by Your Name، اشاره کرد.

تیموتی شالامی در فیلم وانکا نقش اصلی را بر عهده دارد و در نقش ویلی وانکا بازی کرده است. نقش ویلی وانکا در ابتدا توسط برادران وارنر برای تام هالند در نظر گرفته شده بود که نهایتا بازی در این نقش به شالامی رسید. آوازخوانی تیموتی شالامی با قطعات موزیکالی از نیل هانن (گروه دیواین کمدی)، اولین آوازخوانی او در فیلم محسوب می‌شود. در فیلم وانکا شاهد اجرای هفت قطعه موزیکال برجسته با شالامی هستیم که بر جذابیت فیلم افزوده است.

تیموتی شالامی در فیلم وانکا

کیگان-مایکل کی

کیگان-مایکل کی، هنرمند و صداپیشه اهل ایالات متحده است که از سال 1999 مشغول فعالیت در زمینه بازیگری است. از آثاری که این هنرمند آمریکایی در کارنامه خود به عنوان بازیگر دارد، می‌توان به بازی در فیلم‌هایی چون باکی لارسون: تولد برای ستاره بودن، به خوشبختی خوش آمدید، همه مکان‌های روشن، جشن رقص پایان سال و همچنین فیلم دولمایت اسم من است، اشاره کرد.

از جمله آثار مطرح کیگان-مایکل کی به عنوان صداپیشه می‌توان فیلم‌های لگو در نقش فرانک، هتل ترانسیلوانیا 2 در نقش موری مومیایی، پرندگان خشمگین در نقش قاضی، ستاره در نقش دیو، شیرشاه در نقش کاماری و چیپ و دیل: تکاوران نجات در نقش بیورنسون (همکار قورباغه) را نام برد. از جدیدترین آثاری که کیگان-مایکل کی در آنها به صداپیشگی پرداخته است می‌توان به فیلم پویانمایی رایانه‌ای مهاجرت در نقش دلروی و فیلم برادران سوپر ماریو در نقش تود اشاره کرد. وانکا جدیدترین فیلمی است که کیگان-مایکل کی در آن حضور دارد و به ایفای نقش پرداخته است.

سخن آخر​

فیلم وانکا فیلمی فانتزی موزیکال با بازی زیبای هنرمندانی چون تیموتی شالامی، کیگان-مایکل کی، سالی هاوکینز، روآن اتکینسون، الیویا کلمن، جیم کارتر، متیو بینتون، تام دیویس و سایمن فارنابی است که توانسته مورد توجه منتقدان و مخاطبان قرار بگیرد. وانکا، فیلمی سرگرم‌کننده است که ویژگی‌های جذابی دارد و داستان کلاسیکی را به تصویر کشیده است. اگر از دوستداران آثار فانتزی موزیکال هستید، تماشای فیلم وانکا را ازدست ندهید.

برچسب ها :

Fariba Hoseinzadeh

پست های مرتبط

معرفی تاثیرگذارترین شخصیت های انیمیشنی

در صد سال گذشته هزاران شخصیت کارتونی در انیمیشن‌ها و انیمه‌های مختلف،…

۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

معرفی و نقد سریال رژیم (The Regime) │ فروپاشی در سایه حماقت عجین شده با سیاست

سریال رژیم یک مجموعه‌ سیاسی و طعنه‌آمیز جدید از شبکه اچ‌بی‌او (HBO)…

۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

معرفی و نقد فیلم خیالی (Imaginary)│ خلق هیولا با خیال

فیلم خیالی به کارگردانی و تهیه‌کنندگی جف وادلو یک فیلم ترسناک فراطبیعی…

۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

دیدگاهتان را بنویسید