بیشتر بخوانید

صفحه اصلی > نقد و بررسی و معرفی : معرفی و نقد سریال اکو (Echo)│ نبرد خونین یک ناشنوا

معرفی و نقد سریال اکو (Echo)│ نبرد خونین یک ناشنوا

معرفی و نقد سریال اکو (Echo)

سریال اکو یک سریال تلویزیونی آمریکایی است که سیدنی فریلند و کاتریونا مک کنزی کارگردانی آن را بر عهده داشته‌اند. این مینی‌سریال بر اساس شخصیت کمیک‌های مارول ساخته شده است که دهمین سریال در دنیای سینمایی مارول محسوب می‌شود و توسط سرویس‌هاس استریمینگ Hulu و Disney+ منتشر شده است. سریال Echo یک اسپین‌آف از سریال هاوکای (Hawkeye) است که بر یکی از شخصیت‌های اصلی آن، مایا لوپز تمرکز دارد.

آیا سریال اکو، جدیدترین ساخته دنیای سینمایی مارول توانسته است از دیگر آثار مارول، خود را فاصله دهد و مورد ستایش منتقدان و مخاطبان قرار بگیرد؟ آیا با یک داستان‌گویی ضعیف از مارول مثل همیشه روبه‌رو هستیم؟ با ما در ملوفیلم همراه باشید تا نگاهی به مینی‌سریال اکو و نقدهای آن داشته باشیم.

خلاصه داستان سریال اکو (Echo)

داستان مینی‌سریال اکو به روایت زندگی یک دختر جوان سرخ‌پوست که به دنبال اتفاقی ناگوار به قاتلی حرفه‌ای تبدیل می‌شود، پرداخته است. مایا لوپز، پس از کشته شدن پدرش مایا رابین، تصمیم دارد برای کنار آمدن با گذشته‌اش به زادگاه خود بازگردد. مایا با بازگشت به زادگاهش، باید با ریشه‌های آمریکایی خود ارتباط برقرار کند و بتواند معنای واقعی‌ای از خانواده و جامعه داشته باشد. آیا مایا با غمی که در دل دارد و خشمش، می‌تواند انتقام کشته شدن پدرش را بگیرد؟

سریال اکو

کارگردان، بازیگران و سایر عوامل سریال Echo

کارگردانی مینی‌سریال اکو را سیدنی فریلند و کاتریونا مک کنزی بر عهده داشته‌اند که سریالی را با داستانی زیبا در ژانر اکشن، ماجراجویی و جنایی برای تماشاگران به تصویر کشیده‌اند. نویسنده اصلی این سریال، ماریون دایر است.

الاکوآ کاکس در نقش مایا لوپز در سریال اکو به ایفای نقش پرداخته است که پدرش را از دست داده و برای انتقام بازمی‌گردد. مایا زخمی است و غم از دست دادن مادر و پدرش را در سینه دارد، بعلاوه یک پای خود را از نیز داده است. در کنار بازی زیبای الاکوآ کاکس، هنرمندان دیگری در این سریال حضور دارند و به ایفای نقش پرداخته‌اند. وینسنت دن آفریو در نقش ویلسون فیسک (کینگ پین)، چارلی کاکس در نقش مت مرداک (دردویل)، دیوری جیکوبز در نقش بانی، تانتو کاردینال در نقش چولا و همچنین چاسکه اسپنسر در نقش هنری لوپز از جمله بازیگرانی هستند که در این سریال به ایفای نقش پرداخته‌اند.

نقد و بررسی سریال Echo

مینی‌سریال اکو در 5 قسمت برای مخاطبان ساخته شده است که همه قسمت‌های آن همزمان با هم منتشر شدند که با داستانی مهیج و صحنه‌های خشن و خیره‌کننده توانسته مخاطبان بسیاری را با خود همراه کند. در این سریال شاهد داستان خشن و کاملا جدی‌ای هستیم که المان‌های علمی‌تخیلی را شامل نمی‌شود و از شوخی‌های گاه ‌و بی‌گاه ابرقهرمانان در آن خبری نیست. Marvel Cinematic Universe خشن‌ترین محصول فرنچایز، نامی است که مارول و دیزنی پلاس در کمپین تبلیغاتی به این سریال نسبت دادند که قرار است پتانسیل مارول را به رخ بکشد اما، آیا این سریال توانسته به بهترین اثر ارائه شده توسط مارول بدل شود؟

مینی سریال اکو اولین سریال مارول است که توسط برند تازه تأسیس مارول اسپات لایت منتشر شده است. براد ویندر باوم (یکی از رؤسای بخش تلویزیونی مارول) در ارتباط با این سریال بیان می‌کند: “برای درک آنچه در داستان مایا اتفاق می‌افتد، مخاطب ما نیازی به تماشای دیگر سریال‌های مارول ندارد.” آیا سریال Echo توانسته است انتظارات را آنطور که پیش‌بینی می‌شد برآورده سازد؟

این سریال با رتبه‌بندی بزرگسالانه، پروژه‌ای است که به نبردهای اصلی در دنیای سینمایی مارول مستقیما مرتبط نیست و می‌تواند بسیار متنوع باشد و با تاریکی موجود در لحن آثاری از این دست، به بهترین نمونه‌های محتوای مارول نزدیک‌تر شود. ترکیب منحصربه‌فرد از روایت شخصیت‌محور و صحنه‌های اکشن خوش ریتم خیابانی، آنطور که انتظار می‌رفت سریالی تازه و جذاب و پرمخاطب را از اکو به نمایش بگذارد، تحت‌الشعاع کسل بودن داستان سریال قرار گرفت.

این کاستی را می‌توان به استودیو مارول نسبت داد که پروژه‌های اخیر آن، فاقد عمق شخصیت جذاب و داستانی عالی است که مورد پسند مخاطبان قرار بگیرد. اگرچه این سریال آنطور که پیش‌‌بینی می‌شد سریالی جذاب با داستان خوبی از آب در نیامد اما، مخاطبان بسیاری به تماشای آن نشستند و با نقدهای مثبتی از سوی منتقدان روبه‌رو شد.

پائل کلین (Paul Klein) از سایت No Majesty درباره این مینی‌سریال جذاب عنوان کرده است که سریال اکو برای آن دسته از مخاطبان که به دنبال داستان مهیج و در عین حال خشن و جدی هستند، بهترین انتخاب است. پائل کلین بیان کرد: “بعد از دیدن دو قسمت اول این مینی‌سریال باید بگویم که دوباره مارول به نقطه اوج خود بازگشته است و بی‌صبرانه در انتظار تماشای قسمت‌های بعدی آن هستم.”

نقش‌آفرینی عالی الاکوآ کاکس در نقش مایا لوپز و وینسنت دن آفریو در نقش کینگ پین مورد توجه منتقدان قرار گرفت. بازی زیبای این دو بازیگر در کنار سایر هنرمندانی که در سریال به ایفای نقش پرداخته‌اند، مورد ستایش مخاطبان قرار گرفت. همچنین داستان‌سرایی این سریال با به نمایش گذاشتن ابرقهرمانی از بومیان آمریکایی شایسته تقدیر است و این از نقاط قوت سریال محسوب می‌شود.

در کنار نقاط قوت سریال اکو، کاستی‌های زیادی به چشم می‌خورد که قابل توجه هستند. در قسمت‌ اول و دوم شاهد رویکرد خشن‌تر و اکشن‌تری هستیم که رفته رفته با کاهش صحنه‌های مبارزه در قسمت‌های بعدی سریال روبه‌رو می‌شویم و داستان به اهمیت خانواده و ارتباط بین نسل‌ها بدل می‌شود که از هیجان سریال می‌کاهد. در کل می‌توان گفت که وجود طرح داستانی ناهماهنگ و بی‌معنا شدن شخصیت اصلی سریال بعد از قسمت دوم آن، ترسیم نامناسب و بی‌هدفی از روابط بین شخصیت‌ها و همچنین توسعه نیافتن شخصیت‌های سریال اکو از کاستی‌های این سریال به شمار می‌روند.

سخن آخر​

مینی‌سریال اکو با 5 قسمت تماشایی توانسته است نقدهای مثبتی از منتقدان را بدست آورد. مخاطبان این سریال کوتاه نیز داستان نبرد خونین ابرقهرمانان آن را دوست داشتند و همین سبب شده تا تماشاگران بسیاری را به خود جذب کند. علیرغم نقدهای مثبت از سوی منتقدان و مخاطبان، سازندگان و تیم تولید مارول با توجه به امکانات و مطالبی که در اختیار داشتند، نتوانستند یک سریال کامل و عالی را تولید کنند.

سریال اکو را می‌توان یک سریال معمولی در نظر گرفت که شاید پس از تماشا تنها دو ماه در ذهن مخاطب ماندگار بماند، با این حال این سریال اکشن و هیجان‌انگیز ارزش دیدن دارد. برای تماشای این سریال با ما در ملوفیلم همراه باشید.

فریبا حسین زاده

پست های مرتبط

بهترین فیلم و سریال های آمریکایی که انیمه اقتباسی دارند

یکی از شاخص‌ترین نمونه‌های سرگرمی در هر فرهنگی انیمه‌ها هستند که توانسته‌اند…

۲۹ خرداد ۱۴۰۳

بهترین مانگاهای تمام دوران

مانگاها کتاب‌های مصور ژاپنی هستند که داستانی را با بیانی روایی یا…

۲۶ خرداد ۱۴۰۳

معرفی انیمیشن درون و بیرون 2 (Inside Out 2)

انیمیشن درون و بیرون 2 (Inside Out 2) یک فیلم پویانمایی آمریکایی…

۲۴ خرداد ۱۴۰۳

دیدگاهتان را بنویسید