بیشتر بخوانید

صفحه اصلی > معرفی : معرفی سریال مسئله سه جسم │ جدال برای بقا با بیگانگان فضایی

معرفی سریال مسئله سه جسم │ جدال برای بقا با بیگانگان فضایی

معرفی سریال مسئله سه جسم │ جدال برای بقا با بیگانگان فضایی

سریال مسئله سه جسم (3 Body Problem) اثر جدیدی از سازندگان سریال بازی تاج و تخت (Game of Thrones) است که در ژانر علمی تخیلی ساخته شده است. سریال 3 Body Problem که پرخرج‌ترین مجموعه‌ی تاریخ نتفلیکس محسوب می‌شود براساس رمان چینی به همین نام نوشته لیو سیشین ساخته شده است. داستان سریال مسئله سه جسم روی ارتباط انسان با بیگانگان فضایی و مباحث هیجان‌انگیزی در فیزیک و نجوم همچون مسئله‌ سه جرم و پارادوکس فرمی تمرکز دارد که توانسته مخاطبان بسیاری را با خود همراه کند.

فصل اول سریال مسئله سه جسم در 8 قسمت برای مخاطبان ساخته شده است و با توجه به هدف سازندگان آن که قصد دارند تا کل سه‌گانه را اقتباس کنند، به احتمال زیاد شاهد 2 فصل یا بیشتر از این سریال خواهیم بود. تلاش نسل بشر برای بقا در فضایی مخوف و پرداختن به حوزه فناوری، عاشقان این حوزه و ژانر علمی تخیلی را به وجد آورده است. در این نوشتار قصد داریم برای آشنایی بیشتر شما با داستان و عوامل سریال مسئله سه جسم به معرفی آن بپردازیم، پس تا پایان با ما در ملوفیلم همراه بمانید.

خلاصه داستان سریال مسئله سه جسم

داستان سریال 3 Body Problem در پس‌زمینه انقلاب فرهنگی چین جریان دارد ‌که به روایت زندگی و تصمیم سرنوشت‌ساز اخترفیزیک‌دانی به‌ نام یه ونجی پرداخته است. یه ونجی پدرش را می‌بیند که در جریان انقلاب فرهنگی چین تا حد مرگ کتک خورده است واکنون او به‌دلیل سوابق علمی‌ خود توسط ارتش استخدام می‌شود که به یک پایگاه راداری مخفی در منطقه‌ای دورافتاده فرستاده می‌شود. پایگاه راداری نظامی مخفی به‌دنبال تصمیم سرنوشت‌ساز یه ونجی سیگنال‌هایی برای برقراری تماس با بیگانگان به فضا ارسال می‌کند. تمدن بیگانه در فضا که در آستانه نابودی قرار دارد، سیگنال را می‌گیرد و قصد دارد به زمین حمله کند.

در همین حال، روی زمین اردوگاه‌های مختلفی شروع به شکل‌گیری و برنامه‌ریزی می‌کنند که بر سر دو راهی قرار می‌گیرند که یا برای مبارزه با تهاجم آنها آماده شوند یا از موجودات برتر استقبال کنند و در تصاحب دنیایی که فاسد می‌دانند به آنها کمک کنند. تصمیم سرنوشت‌ساز یه ونجی در پایگاه، که برای گروهی از دانشمندان امروزی در فضا و زمان تکرار می‌شود، آنها را مجبور می‌کند با بزرگ‌ترین تهدید بشریت روبرو شوند. افسر اطلاعات خصوصی کلارنس شی و گروهی از محققان در دنیایی که جامعه علمی را نگران‌ کرده است، در مسابقه‌ای برای نجات سیاره از نابودی غرق می‌شوند. اگرچه کلارنس به‌عنوان یک مأمور سابق MI5 و اسکاتلند یارد در این مسابقه حضور دارد که از دنیای فیزیک نظری و مهندسی مواد به‌شدت دور است اما، با توطئه‌های سایه‌ای بیگانه نیست.

در همین حال، دانشمند جین چنگ نیز در حال پیش‌روی در قلمروهای ناشناخته است و سعی دارد تا بفهمد چرا بسیاری از آزمایش‌های مربوط‌ به شتاب‌دهنده‌های ذرات اشتباه پیش می‌روند و در نهایت چه اتفاقی برای همتایانش می‌افتد. سرانجام اتفاقات و چالش‌های به‌دنبال تصمیم یه ونجی را با تماشای سریال مسئله سه جسم از ملوفیلم از دست ندهید.

سریال 3 Body Problem

هنرمندان و سایر عوامل سریال مسئله سه جسم

لیو سیشین در سال 2014 کتابی با نامThe Three Body Problem  را منتشر کرد که یک سال بعد، برنده‌ جایزه هوگو شد. این کتاب لیو سیشین، اولین قسمت از یک سه‌گانه به نام Remembrance of Earth’s Past  بود که با داستان خود، گذشته، حال و آینده‌ای خیالی را که در آن زمین با یک تمدن بیگانه از منظومه‌ای نزدیک که متشکل از سه ستاره‌ خورشیدمانند است که به دور یکدیگر می‌چرخند، مواجه می‌شود. انتشار نسخه انگلیسی این مجموعه در سال ۲۰۱۴، این کتاب را به‌حدی مشهور و محبوب کرد که خود چینی‌ها تصمیم گرفتند که با اقتباس از داستان آن یک نسخه‌ی سینمایی بسازند. در نهایت یک نسخه سینمایی محصول چینی‌ها همنام با کتاب در سال ۲۰۱۵ وارد مرحله‌ی تولید شد اما، به سرانجام نرسید. در نهایت تلویزیون چین چند سال بعد سریالی با نام Three-Body را ساخت که در سال ۲۰۲۳ منتشر شد و بینندگان و منتقدان داخلی از آن استقبال کردند.

پس از مجموعه تلویزیونی چینی در سال ۲۰۲۳، سریال 3 Body Problem دومین اقتباس لایو-اکشن از این رمان به‌شمار می‌رود که نتیجه‌ آن، یک شاهکار علمی تخیلی با وسعت و دید بسیار زیاد است. کارگردانی سریال مسئله سه جسم را دیوید بنیاف، الکساندر وو و دی. بی. وایس بر عهده داشته‌اند که فیلمنامه آن را بر‌اساس رمان چینی لیو سیشین به رشته تحریر درآوردند. این مجموعه تلویزیونی در ۲۱ مارس ۲۰۲۴ در نتفلیکس به نمایش درآمد که استقبال منتقدان زیادی را به‌دنبال داشت و نمرات خوبی را از آنها به خود اختصاص داد. تا به این لحظه، سریال مسئله سه جسم رضایت ۷۷ درصدی را از ۸۸ منتقد راتن تومیتوز دریافت کرده است و منتقدان متاکریتیک هم میانگین نمره‌ ۷۱ را به این مجموعه داده‌اند. اکثریت منتقدان اعتقاد داشتند که سریال 3 Body Problem فصل اول خود را با وجود مطالب زیادی که در منبع اقتباس وجود داشت، با شروعی جاه‌طلبانه و ذوقی چشمگیر آغاز کرده است. فصل اول سریال مسئله سه جسم یک نقطه‌ی آغازین محکم بود که طرفداران ژانر علمی تخیلی را مشتاق کرد تا منتظر فصل‌های بعدی آن باشند.

سریال مسئله سه جسم

جوان آدپو بازیگر بریتانیایی‌الاصل اهل ایالات متحده آمریکا زاده سال 1988 است که در سریال مسئله سه جسم در نقش سائول دوراند، براساس شخصیت لو جی به ایفای نقش پرداخته است. جوان آدپو که از سال ۲۰۱۲ میلادی تاکنون مشغول فعالیت در زمینه هنری ‌است در فیلم‌ها و برنامه‌های تلویزیونی مختلفی نقش داشته ‌است، که از جمله آنها می‌توان به گرفتن قاتل، بازماندگان، حصارها، ارباب و مادر اشاره کرد.

در کنار جوان آدپو، هنرپیشه انگلیسی جان بردلی قرار دارد که در سریال مسئله سه جسم در نقش جک رونی به ایفای نقش پرداخته است. این هنرمند که بیشتر برای بازی در نقش سمول تارلی در سریال بازی تاج و تخت شناخته شده است، فعالیت هنری خود را از سال ۲۰۱۱ میلادی آغاز کرده است. جان بردلی نقش‌آفرینی در فیلم‌ها و سریال‌های مختلفی را در کارنامه خود دارد که می‌توان به فیلم‌هایی چون آنا کارنینا، پخش زنده شنبه شب، بورجیاها، مرغ روبات و باهام ازدواج کن اشاره کرد.

بازی زیبای هنرمندان در کنار داستانی جذاب که در دو خط زمانی مختلف جریان دارد از نقاط قوت سریال محسوب می‌شوند. در سریال مسئله سه جسم همه شخصیت‌ها فرصت لازم را برای درخشش پیدا می‌کنند و به پس‌زمینه و اتفاقات بعدی هر کدام از شخصیت‌ها به‌خوبی پرداخته شده است و این کار سبب شده تا تمرکز داستان به‌صورت چرخشی روی کاراکترهای مختلف باشد. بازی زیبای ایزا گونزالس در نقش آگوستینا (آگی) سالازار براساس شخصیت وانگ میائو از عمق بسیار خوبی به‌عنوان یک شخصیت زن برخوردار است و همین سبب شده تا او در لحظات کلیدی بدرخشد. از سوی دیگر، شاهد بازی فوق‌العاده سایر هنرمندان چون روزالیند چائو در نقش یه ونجی بزرگسال، لیام کانینگهام در نقش توماس وید، جس هونگ در نقش جین چنگ براساس شخصیت چنگ شین، مارلو کلی در نقش تاتیانا هاس، الکس شارپ در نقش ویل داونینگ براساس شخصیت یون تیانمینگ، سی شیموکا در نقش سوفون، بندیکت وانگ در نقش کلارنس شی براساس شخصیت شی کیانگ در سریال مسئله سه جسم هستیم.

این سریال که شامل مجموعه‌ای از روایات متمایز است، چندین دهه و چند نسل را در بر می‌گیرد اما، هسته اصلی آن دارای یک داستان هیجان‌انگیز درباره این که چگونه گناهان گذشته بشریت آینده آن را شکل می‌دهند، است. پیچیدگی ساختاری کتاب‌های لیو سبب شده تا نسخه‌ نتفلیکس به شکلی خطی‌تر ساده‌سازی شود. با توجه به این که رمان اصلی چینی بود و نسخه‌ تلویزیونی اولیه آن هم در چین ساخته شده بود بنابراین، بازخورد جامعه‌ چینی‌ها نسبت به این نسخه تلویزیونی آمریکایی از داستان رمان اهمیت زیادی دارد. بینندگان چینی نسبت به موراد زیادی از جمله تخصیص فرهنگی، تغییر نژاد و جنسیت شخصیت‌ها، تصویر منفی از چین و در نهایت به نحوی گنگ کردن مفاهیم برای جذابیت بیشتر در نگاه مخاطبان، انتقاد کردند.

در پاسخ به انتقادات نسخه نتفلیکس یعنی سریال 3 Body Problem، یکی از هنرمندان نقش‌آفرین در این سریال، بندیکت وانگ بیان کرد که لیو سیشین خالق رمان به سازندگان این سریال اجازه‌ داده است تا داستان را به سمت یک داستان جهانی سوق دهند. این تغییر در داستان سریال توسط سازندگان برای گذر از یک نگاه کاملا شرقی، به سمت یک دیدگاه غربی و یک دیدگاه جهانی و معرفی این اثر جذاب به مخاطبان است. در کنار این انتقادات برخی دیگر از کاربران، نسخه‌ نتفلیکسی سریال مسئله سه جسم را به‌خاطر به نمایش گذاشتن انقلاب فرهنگی، وفاداری به مطالب منبع و ایجاد جذابیت گسترده‌تر برای مخاطبان جهانی ستایش کردند. یکی از منتقدان چینی نیز اقتباس نتفلیکس از رمان و ساخت سریال مسئله سه جسم را به‌عنوان نه‌ تنها تفسیری جدید از کار اصلی خالق رمان، لیو سیشین می‌داند بلکه آن را کمک مهمی به ادبیات علمی تخیلی جهانی توصیف کرد. اگرچه هنوز به‌صورت رسمی ساخت فصل دوم این سریال تأیید نشده است اما، از آنجایی که سازندگان این سریال قصد دارند تا کل سه‌گانه را اقتباس کنند، به احتمال زیاد شاهد ۳ فصل از این سریال با اقتباس از رمان خواهیم بود.

سخن آخر

سریال 3 Body Problem با داستانی علمی تخیلی برگرفته از رمانی به همین نام اثر لیو سیشین توسط دیوید بنیاف، الکساندر وو و دی. بی. وایس کارگردانی شده است. این سریال که توانسته نظر مثبت منتقدان و مخاطبان را به خود جذب کند داستانی با پیامدهای مکانی و زمانی را روایت کرده است که هنرمندانی چون جوان آدپو، روزالیند چائو و بندیکت وانگ در آن به ایفای نقش پرداخته‌اند. اگر از علاقه‌مندان به سریال‌های علمی تخیلی هستید داستان سریال مسئله سه جسم که در 8 قسمت ارائه شده است را از ملوفیلم به تماشا بنشینید.

برچسب ها :

Fariba Hoseinzadeh

پست های مرتبط

معرفی و نقد سریال رژیم (The Regime) │ فروپاشی در سایه حماقت عجین شده با سیاست

سریال رژیم یک مجموعه‌ سیاسی و طعنه‌آمیز جدید از شبکه اچ‌بی‌او (HBO)…

۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

معرفی و نقد فیلم خیالی (Imaginary)│ خلق هیولا با خیال

فیلم خیالی به کارگردانی و تهیه‌کنندگی جف وادلو یک فیلم ترسناک فراطبیعی…

۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

معرفی و نقد فیلم کافه بین راهی (Road House) │ با بازی جیک جیلنهال

فیلم کافه بین راهی (Road House) یک فیلم اکشن آمریکایی محصول سال…

۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

دیدگاهتان را بنویسید