بیشتر بخوانید

صفحه اصلی > نقد و بررسی و معرفی : معرفی سریال قتل در پایان دنیا (A Murder at the End of the World)│ کارآگاه آماتور باهوش و جسور

معرفی سریال قتل در پایان دنیا (A Murder at the End of the World)│ کارآگاه آماتور باهوش و جسور

معرفی سریال قتل در پایان دنیا (A Murder at the End of the World)

سریال قتل در پایان دنیا (A Murder at the End of the World) در ژانر مهیج، معمایی و درام ساخته شده است که می‌توان آن را یکی از جذاب‌ترین سریال‌های سال 2023 به شمار آورد. این درام پلیسی، کاری از سازندگان او اِی (The OA) است که در 7 قسمت برای مخاطبان ارائه شده است.

در این اثر زیبا و به ‌یادماندنی که توانسته مخاطبان بسیاری را با خود همراه کند، می‌توان ترکیبی از روح آثار جنایی و راز قتل آگاتا کریستی با فرم آثار فیلمسازی مانند الکس گارلند را به تماشا نشست. در این نوشتار به معرفی و نقد سریال قتل در پایان دنیا می‌پردازیم، ما را تا پایان در ملوفیلم همراهی کنید.

خلاصه داستان سریال قتل در پایان دنیا

داربی هارت (با هنرمندی اما کورین) به عنوان یک کارآگاه تازه‌کار همراه با هشت مهمان دیگر با دعوت یک میلیاردر منزوی به نام دنیل هال (با بازی کلایو اوون)، به ملک او می‌روند که واقع در مکانی دورافتاده و در عین حال حیرت‌انگیز است. هدف این میلیاردر بهره‌گیری از توانایی‌ها و مهارت هر یک از مهمان‌ها برای انجام یک پروژه خاص است.

در این میان یکی از مهمان‌ها به صورت اتفاقی جان خود را از دست می‌دهد. در ابتدا همه فکر می‌کنند که شاید خودکشی کرده باشد اما، رفته رفته نگاه همه بخصوص داربی نسبت به این قضیه مشکوک، عوض می‌شود. داربی بر پایه تجربه خود اعتقاد دارد که مرگ مشکوک یکی از هشت مهمان، برخلاف باور همه که آن را خودکشی می‌دانند، قتل است.

داربی نظر خود را در مورد به قتل رسیدن مهمان عنوان می‌کند اما، با مخالفت سایر مهمان‌ها روبرو می‌شود و همین شک و تردید نسبت به تک تک مهمانان برای قاتل بودن را در دل داربی می‌کارد. در این میان که داربی در پی اثبات مرگ مهمان بر پایه قتل است، یکی دیگر از مهمانان جان خود را از دست می‌دهد. این اتفاق ناخوشایند همه را با داربی هم‌عقیده می‌کند و همه برای شناسایی قاتل یا قاتلین به کمک داربی می‌شتابند.

آیا پروژه‌ای که میلیاردر، داربی و هشت مهمان دیگر را برای آن دعوت کرد، همین به قتل رساندن یکایک آنهاست؟ آیا قاتل میلیاردر است یا یکی از مهمان‌ها؟ اگر از طرفداران سریال‌های رازآلود و مهیج هستید، مینی سریال قتل در پایان دنیا، بهترین گزینه برای تماشا است.

سریال قتل در پایان دنیا

کارگردان، بازیگران و سایر عوامل سریال قتل در پایان دنیا

مینی سریال قتل در پایان دنیا ساخته زال باتمانقلیچ و هنری بریت مارلینگ، محصول ایالات متحده است که علاوه بر کارگردانی، نویسندگی اثر را نیز بر عهده داشته‌اند. داستان زیبا و هنرمندی ستارگان سریال سبب محبوبیت آن در بین تماشاگران شده است به نحوی که چندین بار در لیست پربیننده‌ترین سریال‌ها قرار گرفته است.

همانطور که می‌دانید یکی از خالقان این سریال برجسته و تماشایی، زال باتمانقلیچ، ایرانی‌الاصل است. در کنار زال باتمانقلیچ یک زن ایرانی نیز در سریال همکاری داشته است، پگاه فریدونی. پگاه فریدونی، بازیگر، خواننده و مجری ایرانی-آلمانی است که در این سریال، در نقش زیبا که یک دانشمند دیتا و تبادل اطلاعات ایرانی است، به ایفای نقش پرداخته است.

پگاه فریدونی متولد 1361 است و تاکنون نقش‌های کوتاه و بلندی در 75 فیلم و سریال داشته است. بازی در سریال A Murder at the End of the World از جدیدترین سریال‌های اوست که به زیبایی نقش خود را که یکی از به‌یادماندنی‌ترین و زیباترین سکانس‌های سریال برای ما ایرانی‌ها است، بیان تاریخچه‌ای از تصنیف مشهور «مرغ سحر» و همچنین خواندن مرغ سحر توسط پگاه فریدونی، ایفا کرده است. صدا و اجرای این بازیگر ایرانی- آلمانی فوق‌العاده است و همین یکی از سکانس‌های مهم قسمت سوم سریال به حساب می‌آید که مخاطبان بسیاری را به خود جذب کرده است.

بریت مارلینگ در نقش لی اندرسن، اما کورین در نقش داربی هارت، آلیس براگا در نقش سیان، هریس دیکنسون در نقش بیل فرح، رائول اسپارزا در نقش دوید، پگاه فریدونی در نقش زیبا و همچنین جرمایا فاولر در نقش مارتین از جمله بازیگرانی هستند که در مینی سریال قتل در پایان دنیا ایفای نقش می‌کنند.

اما کورین که در این مینی سریال جذاب و دیدنی نقش اول را بر عهده دارد، در سال 2020 برای بازی در سریال تاج در نقش پرنسس دایانا به شهرت رسید. این بازیگر جوان انگلیسی در فیلم‌هایی چون بدرفتاری، پلیس من و عاشق لیدی چترلی به ایفای نقش پرداخته است.

اما کورین برای بازی در فیلم پلیس من، برنده جایزه Tribute Award  برای بهترین اجرا در سال 2022 شد. علاوه بر این اما کورین چندین بار نامزد جوایز مختلف شده است و برای بازی در مجموعه تلویزیونی درام تاج (The Crown) جایزه بهترین اجرای یک بازیگر زن در یک سریال تلویزیونی درام در گلدن گلوب 2021 را به خود اختصاص داده است. کورین در مینی سریال A Murder at the End of the World به زیبایی هرچه تمام‌تر نقش داربی هارت را به تصویر کشیده است و این خود یکی از نقاط قوت سریال محسوب می‌شود.

دنی بِنسی و ساندر جوریانس آهنگسازان سریال هستند و مدیر فیلمبرداری شارلوت بروس کریستِنسِن است که به خلق اثرگذارترین صحنه‌ها با فیلمبرداری در شهر کارنی نیوجرسی، ایالت یوتا و کشور ایسلند پرداخته است.

نقد و بررسی سریال A Murder at the End of the World

داستان مینی سریال قتل در پایان دنیا با توجه به محبوبیت ژانر معمای قتل در بین فیلمسازان و همچنین مخاطبان، توانسته به زیبایی روایتگر یک داستان قتل رازآلود و دلهره‌آور باشد. فیلمنامه به زیبایی نگاشته است و این یکی از نقاط قوت سریال به شمار می‌رود.

این مینی سریال جذاب توانست از طرف منتقدان امتیازات بالایی کسب کند و از نگاه تماشاگران نیز بسیار مهیج و زیبا بوده است. منتقدان در مورد این سریال درام و معمایی تقریبا هم‌عقیده هستند و آن را سریالی دلهره‌آور با رازهای نهان می‌بینند که کاراکترهای آن بسیار زیبا به تصویر کشیده شده‌اند.

مینی سریال قتل در پایان دنیا توانسته است از کولایدر امتیاز 100 از 100 را از آن خود کرد و این خود نشانی بر جذابیت سریال است. در این راستا، کارلی لین در مورد این مینی سریال این چنین می‌گوید: “جدیدترین همکاری باتمانقلیچ و مارلینگ یک اثر معمایی پیچیده و تفکربرانگیز را خلق کرده است که حتی زمانی که تلاشی نمی‌کنید تا مسیر داستانی آن را حدس بزنید بهتر هم می‌شود.”

در نقدی دیگر، منتقدان تایم به این مینی سریال امتیاز 80 از 100 را اختصاص داده‌اند و جودی بِرمَن سریال را اینگونه نقد می‌کند: این مینی سریال هم مثل او اِی (The OA) اگر با کمی چاشنی شوخ‌طبعی تنوعی به لحن گرفته و غم‌انگیزش می‌داد شاید بهتر بود اما، این‌ مورد گلایه‌ کوچکی است چون، باتمانقلیچ و مارلینگ به‌قدری فکرشده به بررسی عواقب هوش مصنوعی و همچنین کاپیتالیسم نظارت و کنترل در چهارچوب یک داستان کارآگاهی می‌پردازند که مینی سریال قتل در پایان دنیا، به اثری معمایی برای امروز و همچنین همیشه بدل شده است.”

سخن آخر​

سریال قتل در پایان دنیا با پیامی روشن یکی از جذاب‌ترین مینی سریال‌های 2023 است که به خوبی روی معماهای آن فکر شده به نحوی که مخاطب را حساس و کنجکاو می‌کند تا پایان داستان به دیدن، ادامه دهد. اگر می‌خواهید تجربه متفاوتی از سریال‌های جنایی با چاشنی دلهره و هیجان را داشته باشید، برای تماشای آن درنگ نکنید و با ملوفیلم همراه باشید.

فریبا حسین زاده

پست های مرتبط

بهترین فیلم و سریال های آمریکایی که انیمه اقتباسی دارند

یکی از شاخص‌ترین نمونه‌های سرگرمی در هر فرهنگی انیمه‌ها هستند که توانسته‌اند…

۲۹ خرداد ۱۴۰۳

بهترین مانگاهای تمام دوران

مانگاها کتاب‌های مصور ژاپنی هستند که داستانی را با بیانی روایی یا…

۲۶ خرداد ۱۴۰۳

معرفی انیمیشن درون و بیرون 2 (Inside Out 2)

انیمیشن درون و بیرون 2 (Inside Out 2) یک فیلم پویانمایی آمریکایی…

۲۴ خرداد ۱۴۰۳

دیدگاهتان را بنویسید