بیشتر بخوانید

صفحه اصلی > نقد و بررسی و ویژه : نگاهی به سریال مرداب│ معرفی و نقد سریال

نگاهی به سریال مرداب│ معرفی و نقد سریال

سریال مرداب یکی از جدیدترین ساخته‌های برزو نیک‌نژاد است که از طریق شبکه نمایش خانگی پخش می‌شود. ژانر این سریال درام و معمایی است و داستان جذاب آن قلب تماشاگران را فتح کرده است. این سریال، مجموعه‌ای چندوجهی است که چندین شخصیت را با سرگذشت‌ها و مؤلفه‌های شخصیت‌پردازی متفاوت، با ایجاد فضای مهیب و دلهره‌آور در یک نقطه به هم می‌رساند.

در خلاصه داستان این سریال آمده است که “آدم‌های کوچک، ردپاهایشان هم کوچک است، به همین دلیل پاک شدن‌شان هم آسان‌تر است.” این روایتگر کدام جنبه داستان رازآلود سریال است؟

اگر می‌خواهید بیشتر با داستان این سریال تماشایی و همچنین عوامل آن آشنا شوید، با ما در ملوفیلم بمانید.

خلاصه داستان سریال مرداب

در ابتدای سریال، فیاض (با بازی مهدی هاشمی) با مرگ پسرش روبرو می‌شود. اگرچه مرگ فرزند فیاض خودکشی به نظر می‎رسد اما، رفته رفته او متوجه می‌شود که فرزندش به قتل رسیده است. در خلال رسیدن به ماجرای قتل فرزندش با اتفاقات غیرمنتظره‌ای روبرو می‌شود و داستان رازآلود سریال کم‌کم شکل می‌گیرد.

اسفندیار شکیب (با نقش‌آفرینی امیر جعفری) مردی خلافکار است که معاملات سنگین و پرخطری را انجام می‌دهد. او به دنبال دو نفر است که یکی از آنها ایرج (با هنرمندی شهرام حقیقت دوست) است و دیگری سرگرد (با بازی حامد کمیلی). اما چرا اسفندیار شکیب به دنبال این دو شخص است؟ آیا آنها هم مانند شکیب خلافکار هستند؟

داستان سریال بسیار پیچیده است و در هر قسمت نقاب جدیدی از رازها و ارتباطات نهان میان اشخاص برداشته می‌شود. ماجراهای جذاب این سریال تماشایی سبب شده است تا در قسمت‌های ابتدایی، مخاطبان بسیاری را به خود جذب کند. اگر شما هم به دنبال هیجان هستید و به سریال‌های با ژانر درام و معمایی علاقه دارید، حتما دیدن مرداب، این سریال زیبا و رازآلود را از دست ندهید.

کارگردان و سایر عوامل سریال مرداب​

کارگردانی این سریال پرمخاطب و معمایی را برزو نیک‌نژاد انجام داده است. این کارگردان توانا در سال‌های اخیر فیلم‌ها و سریال‌های مختلفی چون آفتاب پرست، دوزیست، ساخت ایران 2 و … را کارگردانی کرده است. علاوه بر کارگردانی، در زمینه نویسندگی نیز بسیار فعال است که می‌توان به نویسندگی فیلم‌هایی چون دوزیست، کلبه، لونه زنبور، زاپاس و … اشاره کرد.

فیلمنامه این اثر زیبا و مهیج را افشین صادقی و پدرام افشار انجام داده‌اند و موفق به خلق داستانی معمایی و جذاب شده‌اند. در نهایت فیلمنامه این اثر پرمخاطب توسط نیما اقلیما بازنویسی شده است. تهیه‌کنندگی مرداب بر عهده محمد شایسته بوده است. تیتراژ پایانی سریال را رضا صادقی خوانده است.

بازیگران نقش آفرین در سریال مرداب

هنرمندان بسیار توانا و موفقی چون مهدی هاشمی، پانته‌آ پناهی‌ها، ستاره پسیانی، شهرام حقیقت دوست، حامد کمیلی، یسنا میرطهماسب، مجتبی پیرزاده، الهام اخوان، آرش ظلی‌پور، الیکا ناصری و همچنین امیر جعفری در سریال مرداب به ایفای نقش پرداخته‌اند. در ادامه به مختصر بیوگرافی در مورد بازیگران این سریال می‌پردازیم، پس ما را تا پایان همراهی کنید.

بیوگرافی مهدی هاشمی

میرمهدی هاشمی قرمزی متولد سال 1325 است که علاوه بر بازیگری، کارگردان و فیلمنامه‌نویس نیز می‌باشد. او بازیگری را از سال 1348 شروع کرده است. برنده شدن سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد جشنواره فیلم فجر برای بازی در فیلم‌های آقا یوسف، آلزایمر و دو فیلم با یک بلیط، از افتخارات این بازیگر برجسته است.

یکی از آثار برجسته و فراموش‌نشدنی این بازیگر باتجربه و موفق، سلطان و شبان است. علاوه بر فیلم‌های سینمایی و سریال‌های تلویزیونی در نمایش‌های تئاتر مختلفی چون کرگدن، پیروزی در شیکاگو و مرگ یزدگرد، نقش‌آفرینی کرده است.

بیوگرافی ستاره پسیانی

ستاره پسیانی دختر آتیلا پسیانی بازیگر سرشناس ایرانی، متولد سال 1364 است که در سال 1370 با بازی در فیلم بهترین بابای دنیا پا به عرصه بازیگری گذاشت. این بازیگر توانا در سال‌های اخیر در فیلم‌ها و سریال‌های مختلفی حضور داشته است و برای بازی در فیلم یدو به عنوان بهترین بازیگر نقش اول زن، موفق به دریافت دیپلم افتخار سی و نهمین دوره جشنواره فیلم فجر شد.

ستاره پسیانی در سریال‌های دیگری از شبکه پخش خانگی نقش داشته است که می‌توان به سریال‌های جیران، نهنگ آبی، شوخی کردم و حیثیت گمشده اشاره کرد. علاوه بر بازی در فیلم‌ها و سریال‌های مختلف در تئاتر نیز فعال بوده است و در تئاترهای قصر موروثی خاندان فرانکشتاین، خدای کشتار، بداهه، صد در صد، اگه بمیری و پرتقال‌های کال هنرنمایی کرده است.

بیوگرافی امیر جعفری

امیر جعفری هنرپیشه توانای ایرانی، متولد سال 1353 است که با بازی در فیلم سینمایی نان، عشق و موتور 1000 در سال 1380 پا به عرصه بازیگری گذاشت. امیر جعفری در فیلم‌ها و سریال‌های مختلفی بازی کرده است که می‌توان به سریال‌های شبکه نمایش خانگی همچون سریال هفت، شهرزاد فصل‌های دوم و سوم، یاغی و جیران و همچنین فیلم‌های آنها مرا دوست داشتند، گشت 3، رقصنده، سگ بند، چهار انگشت و اکسیدان اشاره کرد.

او تا به حال پنج بار از جشنواره تئاتر فجر جوایزی را از آن خود کرده است که در این میان می‌توان به جایزه اول در سال 1380 برای یک دقیقه سکوت اشاره کرد. اگرچه این بازیگر بیشتر به خاطر بازی در شخصیت طنز شناخته شده است اما، در سال‌های اخیر شاهد بازی متفاوتی از او بوده‌ایم که همانند سایر نقش‌هایش مورد استقبال مخاطبان قرار گرفته است. بازی او در نقش شکیب در سریال مرداب نیز بسیار متفاوت و جذاب است.

بیوگرافی شهرام حقیت دوست

شهرام حقیقت دوست، بازیگر ایرانی متولد سال 1351 است که کار خود را از سال 1373 آغاز کرده است. او در فیلم‌های مختلفی به ایفای نقش پرداخته است اما، با بازی در نقش منفی ناصر در سریال تلویزیونی خط قرمز در سال 1379 شناخته شد.

ورود او به شبکه نمایش خانگی با بازی در سریال شاهگوش سال 1392 بود و از آن پس در سریال‌های دیگری چون عشق تعطیل نیست، آمستردام، خون سرد و مرداب به ایفای نقش پرداخته است.

بیوگرافی پانته‌آ پناهی‌ها

پانته‌آ پناهی‌ها متولد سال 1356 است که فعالیت هنری خود را از سال 1380 با فیلم شام آخر آغاز کرده است. این بازیگر سرشناس ایرانی برای بازی در فصل اول و دوم سریال شهرزاد با کاراکتر ننه آقا، شناخته شد. پانته‌آ پناهی‌ها در فیلم‌ها و سریال‌هایی چون مترجم، خاتون، کرگدن، بانوی عمارت، وزن بودن، کت چرمی، جاده خاکی و جوجه تیغی به ایفای نقش پرداخته است.

او برای بازی در سریال تلویزیونی بانوی عمارت در نقش افسرالملوک، موفق به دریافت تندیس بهترین بازیگر زن درام جشن نوزدهم دنیای تصویر شد.

بیوگرافی مجتبی پیرزاده

مجتبی پیرزاده با بازی در قلب یخی در سال 1391 وارد عرصه بازیگری شد و با بازی در نقش منصور با شخصیتی منفور در سریال پوست شیر، بسیار دیده شد. پیرزاده برای بازی در مجموعه سایه‌بان، نامزد بهترین بازیگر مرد درام تلویزیونی در جشن حافظ و بهترین بازیگر مرد در جشنواره جام جم شد.  

نقدی کوتاه بر سریال مرداب​

پخش این سریال ایرانی که از مهر ماه شروع شده است، نگاه مخاطبان بسیاری را با خود همراه کرده است. نیک‌نژاد که به ساختن فیلم‌های با ژانر کمدی و طنز معروف است و با تجربه کارگردانی چند سریال شبکه پخش خانگی، این بار با کارگردانی سریال مرداب، به ساخت سریالی با موضوع اجتماعی و در ژانر درام و معمایی روی آورده است.

توجه به عناصر معمایی و چالش‌های موجود در داستان و همچنین استفاده از بازیگران حرفه‌ای و در عین حال توجه به جزئیات داستان، توانایی این کارگردان را در این ژانر نشان می‌دهد. معرفی کاراکترهای مختلف داستان بدون حاشیه و مقدمه‌چینی، تکلیف مخاطب را با اکثر نقش‌ها مشخص کرده است. اوج جذابیت در هر قسمت، به پایان رساندن آن در نقطه‌ای حساس است که بیننده را برای دنبال کردن آن در قسمت بعدی، چشم انتظار می‌گذارد.

کلیشه‌هایی که در مرداب روایت شده است، حدس زدن ادامه سریال را برای بیننده ممکن می‌کند. شاید بزرگترین مشکل این سریال، پراکندگی موضوعات فیلمنامه باشد که نمی‌تواند یک محوریت کلی را تعریف کند. از طرفی نگاه کلیشه‌ای و غیرواقعی به اهالی شمال کشور را می‌توان از نکات منفی این سریال دانست

سخن آخر​

سریال مرداب اثر جدید پخش خانگی است که با داستان جالب و معمایی خود توانسته است مخاطبان را با خود همراه کند. بازی فوق‌العاده بازیگران و موسیقی زیبا و دلنشین این سریال به همراه جلوه‌های تیره و غمگین و رازآلود بودن داستان آن، نگاه‌های مخاطبان بسیاری را به خود جذب کرده است. مرداب یکی از سریال‌های موفق امسال است که با افتتاحیه نسبتا طولانی خود، بینندگان بسیاری را با داستانی پر چالش و پر ماجرا روبرو کرده است.

اگر به دنبال سریالی مهیج و دیدنی هستید، تماشای سریال مرداب را از دست ندهید.

Fariba Hoseinzadeh

پست های مرتبط

نقد فیلم فضانورد │ اثری غوطه‌ور در پوچی در ژانر علمی تخیلی

فیلم فضانورد (Spaceman) یک فیلم درام علمی تخیلی آمریکایی محصول ۲۰۲۴ است…

۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

نقد سریال مسئله سه جسم │ اثری جاه‌طلبانه در ژانر علمی تخیلی

سریال مسئله سه جسم (3 Body Problem) اثر جدیدی از سازندگان سریال…

۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

معرفی تاثیرگذارترین شخصیت های انیمیشنی

در صد سال گذشته هزاران شخصیت کارتونی در انیمیشن‌ها و انیمه‌های مختلف،…

۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

دیدگاهتان را بنویسید