بیشتر بخوانید

صفحه اصلی > معرفی و نقد و بررسی : معرفی و نقد سریال سقوط (Fallout) │ کولاک قهرمان زیرزمینی روی زمین

معرفی و نقد سریال سقوط (Fallout) │ کولاک قهرمان زیرزمینی روی زمین

معرفی و نقد سریال سقوط (Fallout) │ کولاک قهرمان زیرزمینی روی زمین

سریال سقوط (Fallout) یک مجموعه علمی‌ تخیلی پسا آخرالزمانی است که پس از مدت‌ها انتظار در پلتفرم آمازون پرایم منتشر شد. این سریال که در هشت اپیزود برای مخاطبان به نمایش گذاشته شد داستانی براساس مجموعه بازی‌های ویدئویی نقش‌آفرینی به نام فال اوت اثری از بتزدا سافت‌ورکز را روایت می‌کند که توسط لیزا جوی و جاناتان نولان به انجام رسیده است.

سریال سقوط نه تنها یکی از بهترین آثار اقتباس شده از روی یک بازی ویدئویی است بلکه، می‌تواند در جمع بهترین آثار تلویزیونی با موضوعات آخرالزمانی قرار بگیرد و حسابی خوش بدرخشد. با ما در ملوفیلم تا پایان این نوشتار همراه بمانید تا علاوه بر آشنایی بیشتر شما با داستان و هنرمندان سریال Fallout به واکاوی این نکته بپردازیم که آیا سازندگان این اثر موفق به ایجاد پروژه‌ای شده‌اند که طرفداران منبع اصلی بازی و تماشاگران عادی این سریال را خوشحال کنند یا خیر؟!

خلاصه داستان سریال Fallout

داستان سریال سقوط درباره شروع یک جنگ هسته‌ای است که سبب ایجاد یک دنیای آخرالزمانی بر روی سطح زمین می‌شود. دنیایی که در آن مردم برای زنده ‌ماندن به زیر زمین و در پناهگاه‌های زیرزمینی پناه می‌برند و در آنجا ساکن می‌شوند. اتفاقات این سریال در سال 2077 رخ می‌دهد که یک آخرالزمان هسته‌ای که به‌عنوان یک جنگ بزرگ در تاریخ ثبت خواهد شد را رقم می‌زند. در نتیجه درگیری‌ها و حملات متقابل بین ایالات متحده و سایر کشورهای صاحب قدرت، بیشتر بشریت به سمت نابودی کشانده می‌شود. در این میان ایالات‌ متحده به یک سرزمین بایر سوخته تبدیل می‌شود که به مرور زمان بر ویرانه‌های آن جناح‌ها و گروه‌های جدیدی پدید می‌آیند.

به‌دنبال نابودی بیشتر بشریت روی کره خاکی، سروکله انواع جهش‌یافته‌ها پیدا می‌شود و جهان پر از حشرات و حیوانات جهش یافته تا غول‌هایی که زمانی انسان بودند، می‌شود. مردمی که پیش از حمله هسته‌ای در پناهگاه‌ها مستقر شدند به اندازه کافی خوش‌شانس بودند. این مردم در پناهگاه‌ها به پرورش گیاه و تأمین نیازهای زندگی می‌پردازند اما، بعد از گذشت چندین سال از بمباران هسته‌ای، سطح زمین به محلی برای درگیری دیگری تبدیل می‌شود. دو قرن پس از پایان جهان، دختر جوانی به نام لوسی‌ مک‌لین (با نقش‌آفرینی الا پورنل) که یک ساکن خندان و شاداب از جهان پناهگاه است، قصد دارد با یک بومی اهل پناهگاه همسایه ازدواج کند.

اما همه چیز آنطور که لوسی‌ می‌خواهد پیش نمی‌رود و شادی شب عروسی او تحت‌الشعاع تله‌ گروهی از مهاجمان که گستاخانه به مخفیگاه آنها حمله می‌کنند، قرار می‌گیرد. در این میان افراد مهاجم پدر لوسی را می‌ربایند و این آغازی برای سفری خطرناک به سطح زمین توسط دختری قهرمان برای نجات پدرش است. لوسی در سطح زمین با بسیاری از شخصیت‌های جالب آشنا می‌شود که در میان آنها یک دانشمند با سگ وفادارش نقش ویژه‌ای برای او بازی می‌کنند. لوسی در این سفر علاوه بر آشنایی با آن دانشمند با یک شوالیه فولادی و همچنین یک غول‌ گاوچران که همان کوپر هاوارد است نیز روبرو می‌شود. داستان مهیج سریال فال اوت را از ملوفیلم بیننده باشید.

سریال سقوط

هنرمندان و عوامل سازنده سریال Fallout

سریال فال اوت توسط گراهام واگنر و جنیوا رابرتسون دورت برای آمازون پرایم ویدئو ساخته شده است. این سریال با اقتباس از مجموعه بازی‌های مجموعه بازی نقش‌آفرینی به نام Fallout اثر اینترپلی انترتینمنت ساخته شده که اکنون متعلق به بتزدا سافت‌ورکز است. جاناتان نولان و همسرش لیزا جوی به‌عنوان تهیه‌کنندگان اصلی این سریال اکشن معرفی شدند و در کنار آنها، تاد هاوارد تهیه‌کننده بتزدا گیم استودیوز که وظیفه کارگردانی بازی‌های مختلف این مجموعه را بر عهده داشته، به‌عنوان تهیه‌کننده اجرایی حضور داشته است.

الا پورنل در نقش لوسی مک‌لین، یک جوان ساکن پناهگاه در سریال سقوط به ایفای نقش پرداخته است که سابقه بازی در سریال‌هایی چون سایبر بولی، تلخ شیرین، ژاکت زردها و بلگریویا را در کارنامه خود دارد. در کنار الا پورنل هنرمندانی چون آرون موتن در نقش ماکسیموس یکی از سربازان انجمن برادری که متحد لوسی می‌شود، امیر کار در نقش ماکسیموس جوان، کایل مک‌لاکلن در نقش هنک مک‌لین پدر لوسی و ناظر پناهگاه ۳۳، مویسس آریاس در نقش نورم مک‌لین ساکن پناهگاه ۳۳ و برادر لوسی، زلیا مندز جونز در نقش دین یکی از اعضای انجمن برادری و نزدیکترین دوست ماکسیموس و والتون گاگینز در نقش غولیا همان کوپر هاوارد در سریال Fallout حضور دارند.

فیلمبرداری سریال فال اوت در ۵ ژوئیه ۲۰۲۲ در نیوجرسی، نیویورک و یوتا آغاز شد که استوارت درایبرگ و تئودورو مانیاچی فیلمبرداری صحنه‌های این سریال اکشن را انجام دادند. سه قسمت اول این مجموعه را جاناتان نولان کارگردانی کرد. در ژانویه ۲۰۲۴ اعلام شد که رامین جوادی ساخت پارتیتور سریال سقوط را با الهام از قطعات موسیقی مجموعه فال‌ اوت ساخته اینون سور به عهده داشته است.

نقد سریال سقوط

مدت‌هاست که اقتباس‌های بلند سینمایی و تلویزیونی از بازی‌های مختلف برای هالیوود تبدیل به یک سرگرمی مناسب شده است. در میان هر غول بزرگ استودیویی که سعی می‌کند تا قطعه بزرگ‌تری را از میز برباید و برای دستیابی به حقوق طولانی اقتباس سینمایی از یک بازی خاص در مقیاس بزرگ یا کوچک نوبت به آمازون و اقتباس از فال اوت اثر بتزدا سافت‌ورکز رسیده است.

به گفته تاد هاوارد از بتزدا سافت‌ورکز، از زمانی که فال اوت ۳ در سال ۲۰۰۸ منتشر شد چندین بار در مورد اقتباس تلویزیونی بازی‌های ویدیویی فال اوت با بتزدا صحبت شد اما، در هیچ‌کدام از موارد عنوان شده بتزدا موافقت نکرد. سرانجام زمانی که جاناتان نولان با ایده ساخت سریال تلویزیونی با اقتباس از مجموعه بازی‌های فال اوت به بتزدا نزدیک شد، وضعیت برای همیشه تغییر کرد چراکه جاناتان نولان یک بازیکن مشتاق از این سری بازی‌ها بود. دید روشن نولان برای این اقتباس سبب پذیرفته شدن او توسط بتزدا شد که رویکرد او می‌تواند راه خوبی برای نمایش این سری بازی به سمت صفحه تلویزیون ‌باشد.

اقتباس تلویزیونی از مجموعه بازی‌های ویدیویی فال اوت به‌طور رسمی در ژوئیه ۲۰۲۰ توسط استودیو آمازون که بعدا به آمازون ام‌جی‌ام استودیوز تغییر نام داد، اعلام شد. در نهایت استودیو آمازون اعلام کرد که جاناتان نولان و همسرش لیزا جوی قرار است این اقتباس سریالی از مجموعه بازی‌های ویدئویی فال اوت را بر عهده بگیرند. اعلام این خبر هیجان زیادی در بین طرفداران بازی‌های Fallout ایجاد کرد که دلیل آن را می‌توان به جاناتان نولان که در نوع خود یک فیلمساز قابل احترام و کارآمد است، نسبت داد. جاناتان نولان برادر کریستوفر نولان است که برای کارگردانی فیلم اوپنهایمر برنده جایزه اسکار شد. جاناتان نولان در کارنامه خود سابقه کارگردانی سریال تلویزیونی تحسین‌شده‌ای همچون وست‌ورلد (westworld) و مظنون (Person of Interest) را دارد که همسرش لیزا جوی نیز به‌عنوان یکی از خالقان این آثار با او همکار بوده است.

بنابراین، می‌توان گفت که طرفداران بازی‌های Fallout از اینکه جاناتان نولان و همسرش لیزا جوی کارگردانی این سریال اقتباسی را بر عهده گرفته‌ بودند، خوشحال باشند. کارگردانی جاناتان نولان و همسرش از نقاط قوت این سریال محسوب می‌شود که توانسته‌اند مخاطبان بسیاری را با داستان این سریال اقتباسی همراه کنند. به گفته تاد هاوارد یکی از خالقان بازی فال اوت و همچنین یکی از سازندگان این سریال، فصل اول سریال سقوط یک ورودی مستقل به این فرنچایز محسوب می‌شود و این یعنی داستان آن به‌عنوان دنباله‌ای آزاد برای مجموعه بازی‌ها عمل می‌کند. در واقع تماشاگر با داستانی پر از شخصیت‌های جدید اما تهدیدات آشنا با جهان بازی روبرو است. به طور کلی می‌توان گفت که طرح سریال فال اوت یک ماجراجویی هیجان‌انگیز است که کمدی سیاهی در آن موج می‌زند و مخاطب را به سادگی به دنبال خود می‌کشد.

سریال سقوط بیشتر از یک اقتباس از بازی ویدیویی فال اوت است و مخاطب با اثری قصه‌گو، پاپ‌کورنی و درگیرکننده روبرو است. شاید برخی از تماشاگران سریال Fallout در مورد مجموعه بازی‌های فال اوت که سریال اقتباسی از آن است تنها در حد شنیدن نام و دیدن چند نکته و تصویر با آن آشنایی داشته‌اند و این سریال وضعیتی برای بسیاری از بینندگان خود ایجاد کرده است که بیشتر با این مجموعه بازی‌ها آشنایی یابند و خود را در چنین موقعیتی قرار دهند.

در واقع رویدادهای داستانی سریال Fallout در یک محیط دیوانه‌وار پسا آخرالزمانی روایت شده است که قصه‌ای مملو از آینده‌نگری‌های عجیب و وسترن علمی تخیلی با طنزی سیاه را به نمایش می‌گذارد که مخاطب نا‌آشنا با جهان بازی را نیز خیلی سریع به خود جذب می‌کند. هرچند که ممکن است مجموع اتفاقات سریال سقوط برای مخاطب نا‌آشنا با جهان بازی سوالات زیادی را شکل ‌دهد.

داستان سریال سقوط دارای سه خط شخصیتی اصلی و دو خط زمانی گذشته و حال است که لوسی، ماکسیموس و غول سه شخصیتی هستند که به هر طریقی با هم تلاقی می‌کنند. شاید این شخصیت‌ها و خطوط زمانی روایت شده برای همه مخاطبان جالب نباشند اما، تلاقی این شخصیت‌ها با هم یک آشفتگی داستانی عجیب و غافلگیرکننده را شکل داده است که می‌تواند مخاطب را تا پایان داستان با خود همراه کند و هموراه او را چشم انتظار لحظات بعدی داستان قرار دهد.

فال اوت (Fallout )

از همان دقایق اولیه سریال، فیلمنامه‌نویسان موفق می‌شوند با صحنه آغاز آخرالزمانی مخاطب خود را به نوعی غافلگیر کنند. این غافلگیری در کنار بازی عالی ستارگان سریال یک موضوع خاص است که بیننده را به دیدن ادامه سریال ترغیب می‌کند. در واقع سریال Fallout را می‌توان در حکم یک سریال هیپنوتیزم‌کننده و تقریبا بی‌نقص قرار داد که در تمام هشت قسمت مخاطبان آن نمی‌توانند چشمان خود را از آن بردارند. این سریال بسیار سرگرم‌کننده است به‌خصوص نیمه اول آن و با این موفقیت توانسته نقدهای مثبتی از منتقدان دریافت کند.

منتقدان بر این باور هستند که سریال سقوط اقتباسی است که در آن یک توسعه واقعی از بازی‌ها احساس می‌شود و این اثر یک پسا آخرالزمانی بسیار خوب و دلنشین است چه برای طرفداران قدیمی مجموعه بازی‌های فال اوت و چه برای کسانی که تازه با این فرنچایز آشنا شده‌اند.

برای سریال Fallout در وب سایت راتن تومیتوز ۵۹ نقد منتشر شده که امتیاز ۹۳ درصد را برای آن به همراه داشته است. به گفته منتقد، آرامیده تینوبو از رسانه ورایتی که امتیاز 90 از 100 را به سریال فال اوت داده است:” این سریال عجیب اما بسیار سرگرم‌کننده است که تاکنون اصلا شبیه آن را ندیده‌اید و به همین خاطر نیز نمی‌توانید این اثر را تماشا نکنید.”

از طرفی سریال Fallout کاملا با دنیای پر هرج‌ومرج بازی فال اوت مطابقت دارد و از تجسم غم و خشونت روی صفحه خود ابایی ندارد و با نمایش طنز تاریک تماشاگر را غافلگیر می‌کند و سریال را در یک پایه بالاتر از آثار معمولی آخرالزمانی قرار می‌دهد. باید توجه داشت که خطوط همه شخصیت‌ها از نظر ترکیب و محتوا با یکدیگر متفاوت است و این یکی از دلایلی است که به مخاطب محتوایی درگیرکننده ارائه می‌دهد که می‌خواهد تا به پایان آن را دنبال کند. به‌عنوان مثال شخصیت لوسی تمام ظلم و انسان‌ستیزی یک جامعه پسا آخرالزمانی را می‌آموزد و در نهایت تبدیل به دختری سرسخت و زخمی از جنگی خونین می‌شود.

در کنار این موارد، محتوای داستان سریال سقوط ایده اعطای قدرت و منابع نامحدود به شرکت‌های غول‌پیکر را بررسی می‌کند که می‌تواند منجر به سقوط تمدن شود و چگونگی خارج کردن انسان‌ها از انسانیت تحت باورهای توهم‌آمیز پیرامون یک خیر را ارائه می‌دهد. این مضامین با بازی‌ عالی هنرمندان نقش‌آفرین در سریال امکان‌پذیر شده است.

اگرچه در روزهای ابتدایی شکل‌گیری پروژه‌ سریال سقوط، انجام کارها برای نویسندگان این سریال بسیار سخت بوده است چون، در مقابل دنیای وسیعی از شخصیت‌ها و ماجراهایشان قرار داشته‌اند که هرکدام صدها داستان برای تعریف کردن دارند و همچنین در نظر گرفتن یک شخصیت اصلی برای داستان‌شان اما، در نهایت با اثری عالی روبرو هستیم که توانسته مورد توجه مخاطبان قرار بگیرد.

در کنار محتوای داستانی عالی، شاید موسیقی آن اولین گزینه جذاب این سریال باشد که همه‌جا جلوه می‌کند و لحن را نیز تا حدودی تعیین می‌کند. اگرچه جلوه‌های بصری خیره‌کننده در سریال Fallout زیاد است که جهان آن را به طرز وحشتناکی جذاب کرده و حتی تراژدی هسته‌ای آن نیز قابل لمس است اما، موسیقی متن آن برای مخاطب ناآشنا با جهان بازی به اندازه کافی سرگرم‌کننده است.

در کنار موسیقی متن عالی شاهد سکانس‌های اکشن فوق‌العاده هستیم که مدل نمایش آنها که احتمالا برآمده از خود بازی‌ است به معنای واقعی کلمه لذت‌بخش است. صحنه‌های اکشن سریال بیشتر در نیمه اول آن خودنمایی می‌کند و خشونتی افسارگسیخته که به طرز شگفت‌انگیزی خونین و سریع اتفاق می‌افتد را برای مخاطب به نمایش می‌گذارد.

مینی‌سریال سقوط

اگر از کاراکترهای جذاب سریال Fallout و ماجراهای جالبشان و همچنین موسیقی متن عالی و صحنه‌های اکشن فوق‌العاده که بگذریم، می‌رسیم به یکی دیگر از برگ‌های برنده این سریال که در تبدیل شدن آن به یکی از سریال‌های درخشان سال ۲۰۲۴ قطعا نقش بسزایی داشته است. جلوه‌های ویژه سریال سقوط به حدی با کیفیت و درجه یک کار شده‌اند به نحوی که در این زمینه در بین همه سریال‌ها حرف اول را می‌زند. سکانس‌های مربوط به سرزمین Wasteland را در سریال سقوط شاهد هستیم که محیط‌های آشنای زیادی را که پیش از این تنها در دنیای بازی‌های فال اوت وجود داشت به کمک جلوه‌های ویژه‌ باکیفیت، رنگ و بوی واقعیت به خود در این سریال گرفته‌اند و تبدیل به محیط‌های واقعی در دنیای حقیقی شده‌اند. در این میان به نمایش گذاشتن موجودات جهش‌یافته‌ زیادی که در سریال وجود دارند به لطف جلوه‌های ویژه‌ کامپیوتری میسر شده‌اند که انگار با یک سری واقعی از آنها روبرو هستیم.

اگر بخواهیم راجع به تمام جزئیات ارزشمند موجود در سریال سقوط حرف بزنیم، باید ساعت‌ها پای بحث بنشینیم و ده‌ها هزار کلمه درباره‌اش بنویسیم. در کل می‌توان گفت که سریال سقوط با وجود تمام خشونت‌های خیره‌کننده، طوفان‌های سرگرم‌کننده از کمدی‌های مؤثر و حملات کوتاه، ارائه‌ بصری دنیای Fallout را وارد سطح کاملا جدیدی کرده و به معنای واقعی کلمه توانسته به آن زندگی ببخشد. این سریال یک نمایشنامه اخلاقی درباره جنبه تاریک طبیعت انسان با تمرکز بر شکاف‌های سیاسی و معضلات اخلاقی است که به زیبایی برای مخاطبان به تصویر کشیده شده است.

سخن آخر

فصل اول سریال Fallout با یک پایان‌بندی عالی به گونه‌ای رقم خورد که برای فصل دوم نیز تمدید شد. این فصل از سریال سقوط نه تنها مورد استقبال تماشاگران قرار گرفت بلکه، توانست نقدهای مثبتی را نیز از منتقدان به خود اختصاص دهد و یکی از بهترین سریال‌های سال 2024 تاکنون باشد. به تصویر کشیدن یک روایت آخرالزمانی کاملا متفاوت و منحصربه‌فرد، سریال فال اوت را به یک سریال جذاب و سرگرم‌کننده تبدیل کرده است که اسم Fallout را بیشتر از این بر سر زبان‌ها می‌اندازند.

برچسب ها :

فریبا حسین زاده

پست های مرتبط

بهترین فیلم و سریال های آمریکایی که انیمه اقتباسی دارند

یکی از شاخص‌ترین نمونه‌های سرگرمی در هر فرهنگی انیمه‌ها هستند که توانسته‌اند…

۲۹ خرداد ۱۴۰۳

بهترین مانگاهای تمام دوران

مانگاها کتاب‌های مصور ژاپنی هستند که داستانی را با بیانی روایی یا…

۲۶ خرداد ۱۴۰۳

معرفی انیمیشن درون و بیرون 2 (Inside Out 2)

انیمیشن درون و بیرون 2 (Inside Out 2) یک فیلم پویانمایی آمریکایی…

۲۴ خرداد ۱۴۰۳

دیدگاهتان را بنویسید